• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Lastning

IMG_5691.jpg

En Husqvarna, även kallad Rödqvarna, årsmodell någon gång tidigt 50-tal.
Vad kan fyndlådan innehålla?
IMG_5692.jpg

Motorcykeln är lite avskalad, hoppas det är delarna i lådan som gör att det blir mer komplett.
Fortsättning följer...
 
Rödmyra har jag hört...
Nja, om man skall vara petig så är en Rödmyra en NV 125cc men det blandas friskt mellan en röd Husqvarna och en NV (Nymans Verkstäder).
 
Hemkomst - Avlastning
Med viss stolthet visar jag frun vilken juvel jag kommit över och även innehållet i fyndlådan.
Det är bara att konstatera att det finns två grupperingar av människor.
De som ser "här och nu" och helt saknar visioner.
De som ser vilken grund som gäller men framför allt vilken juvel det kan bli.
Jag tillhör den senare men det gör inte min fru.
"Men vad är det för skrot du släpat hem och betalat för.
Fick du inte betalt för att du hjälpte honom att bli av med skrotet.
Skall du ta in detta i huset, det kan ju finnas inneboende, spindlar, myror och kanske ännu värre.
Inte den lådan in i huset!"

Jag, som gammal signalist, mumlade "Hörbarhet nolla" vilket inte gjorde saken bättre i förhållandet till frun men det hjälpte mig att behålla känslan av att jag gjort ett fynd.
Vad är det jag har köpt?
IMG_5695.jpg
IMG_5696.jpg

IMG_5698.jpg

Den Svartqvarnan såg inte så kul ut när jag hittade den. Såg ännu värre ut än det senaste fyndet.

IMG_5699.jpg

Fyndlådans innehåll. En del dubbletter, några saker som tillhör andra fordon men så en del som kompletterar MC:n.
IMG_5700.jpg
 
Senast ändrad:
För att så småningom kunna registrerings- och kontrollbesiktiga fordonet måste ursprunget kontrolleras.
Förhoppningsvis är medföljande nummerplåt tillhörande den Rödqvarnan vilket underlättar i ansökan som görs på Riksarkivets hemsida och den organisationsdel som ansvarar för aktuell länsbokstav.
En bestyrkt kopia av tidigare registreringsbevis beställdes direkt. Sedan skall en "Ansökan om ursprungskontroll" göras hos Transportstyrelsen men den har en begränsad aktualitet så den väntar jag med.
Riksarkivet.jpg

Nästa steg är att tvätta bort allt bõs , damm och eventuella inneboende innan MC:n får invänta 1 oktober innan restaureringen börjar.
Fortsättning följer...
 
Riksarkivet har skickat en kopia av registreringsbeviset.
1712667588140.png
Husqvarna mod 228 1951.
En ägare från 26/2 1951 till avregistreringen 9/6 1958.
Sedan har den förvarats i en lada på en lantbruksfastighet till dess att jag köpte den 21/3 2024.
Ett steg i rätt riktning vad gäller att få den i körbart skick/registrerad.
Renoveringen startar 1 oktober (enligt min bättre hälft) men det finns väl inget hinder att jag och min kompis felsöker varför det inte kommer någon gnista på stiftet. Sker i morgon.
 
Min kompis hade med sig ett antal tändspolar som vi provade med ett negativt resultat.
IMG_5774.jpg

Jag har ytterligare en gammal Husqvarna där tändningen fungerar så jag tänker plocka delar från den och därmed ringa in vilken komponent i tändsystemet som bråkar med oss.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen