• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varför är folk negativa till ställplats utan el?

Har batteri med 170-200ah användbar el, det innebär att vi kan stå i 2 dygn utan att ladda. Beundrar de som kan stå veckovis.
Bilen förbrukar ca 2ah/timme när vi sover och 5-8 ah/timme när vi är uppe och laddar datorer mm plus tv. Sommartid med solsken så är det inga problem, solcellerna laddar tillräckligt, men 15 oktober till 15 mars måste det till extern laddning efter 2 dygn. Även när bilen är kallställd så förbrukar det en del ström, kanske 5 ah per dygn. Det ör kodlås till dörren samt själva övervakningssystemet som drar lite. Larmet tror jag går på startbatteriet. Om bilen skall stå länge finns det en huvudströmbrytare till bodelsbatt. och startbatt får jag koppla bort minuspolen.
Nackdel att jag inte kommer in i bilen utan att använda nödprocedur eftersom kodlåset år dött.

Har läst många kommentarer om ställplatser i appen ”ställplatser”.
Många negativa inlägg om att elplats saknas, inlägg från i somras.
Har inte nästan alla solpaneler?
Kylskåpet går på gasol och kostar max 13 kr per dygn om man fyller gasol för 30kr/kg.
Vi använder batterierna för belysning, ladda telefoner och kolla på tv. Värmesystemet vid behov.
Vad är det jag missar?
Varför behövs fast elanslutning på en mobil husbil?
Ja Du bra fråga, vi har alla eget elsystem i bilarna som räcker sommar tid 3-5 dygn!
Vi har (oftast) gasolkyl som kyler 40% bättre på gas än elström, gasol är billigare per dygn också än elavgifter.
The & kaffevatten kokar man på gasolspisen tar 1.5 min eller mindre gasåtgång försumbar, värme sköter också gasolen om när den behövs!
Man måste ha ström, måste men ingen kan förklara varför??!

Orsakerna varierar ju, men vi stoppar inte in elsladden ens om det ingår i priset och vi har inga solceller, om vi har kritiskt lite gasol så kan sladden åka in i uttaget, det hände en gång på semestern. "Det var det ju inte, det var gasregulatorn som gick sönder"

Vi använder bara husbilen på sommarhalvåret och så har vi bra batteri, kan nog stå still 14 dagar på vår och höst utan att starta bilen och på sommaren står vi lätt stilla i en månad utan elbrist. "Sommarhalvåret, det var generöst tilltaget för att bo i Sverige."
@Chippen Inga solceller! 😱 Hur många bodelsbatterier?
Vattenpump (dusch, disk, toaspolning) och eltänd gasolspis drar ju ändå lite på 2-4 veckors användande, likaså en del larmanordningar. Låter osannolikt! TVn kan man ju klara sig utan, men behöver ni inte ladda mobiler o dyl?
Tacksam om du vill berätta hur ni löser det praktiska!

Senast redigerad av en moderator:
Gillar att dom flesta har så låg elförbrukning själv har jag jättehög. Har en solcell 180w. Samt ett bly/kol batteri på 100A.MEN vi har Truma dieselvärmare, kompressorkylskåp samt Cpap. Så det blir en hög strömförbrukning. Så jag har absolut inget emot en elanslutning. Men det är fascinerande att flera kan använda gasolvärmare titta på tv samt ladda telefoner och ändå kunna stå lång tid på samma ställe

Gillar att dom flesta har så låg elförbrukning själv har jag jättehög. Har en solcell 180w. Samt ett bly/kol batteri på 100A.MEN vi har Truma dieselvärmare, kompressorkylskåp samt Cpap. Så det blir en hög strömförbrukning. Så jag har absolut inget emot en elanslutning. Men det är fascinerande att flera kan använda gasolvärmare titta på tv samt ladda telefoner och ändå kunna stå lång tid på samma ställe

Jag har också hög förbrukning,
ca: 1-1,5kWh/dygn.
Innan byte till 400Ah litium så hade jag 3x95Ah AGM biltema, de klarade knappt 2 dygn, och då har jag 360W solpaneler.
Så med min förbrukning så krävs det troligen det dubbla, runt 700W på taket för att kunna fricampa några längre stunder, mitt all time high är 12 dygn efter bytet till Litiumbatteriet.
Cpap, kompressorkylbox, vinkyl och kaffemaskin är nog mina största förbrukare, förutom det vanliga de flesta har igång.

Detta med att fricampa är ingen raketforskning,
bara
Batterikapacitet,
Ström in/dygn,
Ström ut/dygn.

Jag har också hög förbrukning,
ca: 1-1,5kWh/dygn.
Innan byte till 400Ah litium så hade jag 3x95Ah AGM biltema, de klarade knappt 2 dygn, och då har jag 360W solpaneler.
Så med min förbrukning så krävs det troligen det dubbla, runt 700W på taket för att kunna fricampa några längre stunder, mitt all time high är 12 dygn efter bytet till Litiumbatteriet.
Cpap, kompressorkylbox, vinkyl och kaffemaskin är nog mina största förbrukare, förutom det vanliga de flesta har igång.

Detta med att fricampa är ingen raketforskning,
bara
Batterikapacitet,
Ström in/dygn,
Ström ut/dygn.
Vart häller Du ut strömmen någonstans? :)
Vi har 2 AGM 95 Amp solcell 120 w. har kompressorkyl, dieselvämare vattenburen, alltså pump till vattnet, konvektorfläktar som blåser varmluft genom konvektorerna.
TV, har 8 belysningspunkter av vilka vi använder typ 4 samtidigt. Laddar under färd stora reserv batteriet "panzarladdaren" ett batteri på 20 000 mAh, används till att ladda telefonerna vid stillastående. annars laddas de under färd.
Vi fricampar alltid i princip även vintertid då vi inte har elpatron till Ebersprächen.. har 900 watts element att ta till vid elplats som i Jokkmokk om det är kallt, under minus 15-25 gr.
Gasol används till spisen med cigarettändar tändning 6 kg räcker 2.5-3 år, vi kör 1000-1200 mil +> varje år, sedan 2018 har bilen gått 9687 mil.
Lagar mycket mat i bilen samt kaffe och annat.
Sommartid står vi en vecka och längre utan brist på ström men står sällan längre på en plats, vi rullar med HB, vintertid har vi stått 3-4 dygn, men är sällan man står så länge på en plats vintertid, händer någon gång.
Gör också då strömmen tryter vintertid vid längre stopp, så här, startar det inbyggda kraftverket längst fram i bilen, låter den gå 30-45 min och har gott om ström igen.

Senast ändrad:
@Chippen Inga solceller! 😱 Hur många bodelsbatterier?
Vattenpump (dusch, disk, toaspolning) och eltänd gasolspis drar ju ändå lite på 2-4 veckors användande, likaså en del larmanordningar. Låter osannolikt! TVn kan man ju klara sig utan, men behöver ni inte ladda mobiler o dyl?
Tacksam om du vill berätta hur ni löser det praktiska!

Det här batteriet har vi och det rymmer 162 Ah, vi har haft det batteriet i den här tidsföljden, sommar höst, vår, sommar och höst, och vi är inne på 5 eller om det var 6 cykler av 3000-4500 st.

Nu har vi aldrig stått stilla i 14 dagar på vår eller höst och vi står inte stilla i en månad på sommaren heller, när jag ser på appen vad vi förbrukat på 2-3 dagar så är det ganska enkel matematik att kunna räkna ut hur länge vi kunnat stå kvar. TV använder vi vid 2-3 tillfällen under en hel säsong.
Det brukar vara 97-98% kvar i batteriet en sommardag med övernattning, det lägsta jag någonsin har sett på batteriappen är 82% och då var det dammsugning av hela husbilen via invertern också.

Ett par hörapparater laddas varje natt och oftast 2 mobiler.

Vi lider inte av strömbrist överhuvudtaget, finns andra saker som oroar oss som vatten och tömning, trots att vi har 2 kassetter och 180 liter färskvatten med oss.

Vart häller Du ut strömmen någonstans? :)
Vi har 2 AGM 95 Amp solcell 120 w. har kompressorkyl, dieselvämare vattenburen, alltså pump till vattnet, konvektorfläktar som blåser varmluft genom konvektorerna.
TV, har 8 belysningspunkter av vilka vi använder typ 4 samtidigt. Laddar under färd stora reserv batteriet "panzarladdaren" ett batteri på 20 000 mAh, används till att ladda telefonerna vid stillastående. annars laddas de under färd.
Vi fricampar alltid i princip även vintertid då vi inte har elpatron till Ebersprächen.. har 900 watts element att ta till vid elplats som i Jokkmokk om det är kallt, under minus 15-25 gr.
Gasol används till spisen med cigarettändar tändning 6 kg räcker 2.5-3 år, vi kör 1000-1200 mil +> varje år, sedan 2018 har bilen gått 9687 mil.
Lagar mycket mat i bilen samt kaffe och annat.
Sommartid står vi en vecka och längre utan brist på ström men står sällan längre på en plats, vi rullar med HB, vintertid har vi stått 3-4 dygn, men är sällan man står så länge på en plats vintertid, händer någon gång.
Gör också då strömmen tryter vintertid vid längre stopp, så här, startar det inbyggda kraftverket längst fram i bilen, låter den gå 30-45 min och har gott om ström igen.

Hej,
Du skriver inget om din förbrukning, men det går ända att göra en ungefärlig beräkning på din "el-budget".

Du har 2x95Ah AGM = 1200Wh (50% DoD)
Du fyller på (120W solpanel) en mycket bra sommardag med 400Wh, (nu kan man sällan räkna med så här fina värden 7 dygn i sträck, men ändå)
Elen räcker ca. 7 dygn
Din ca. dygnsförbrukning = 570Wh

Samma fina väder för mej:
Jag har 400Ah LFP = 5000Wh
Jag fyller på (360W solpaneler) en mycket bra sommardag med 1200Wh.
Elen räcker ca. 12 dygn (längsta tid jag fricampat i sträck, hade då 20% kvar i batteriet = 1000Wh)
Min ca. dygnsförbrukning = 1500Wh.
Nu har jag själv dock aldrig upplevt detta fantastiska väder (solpanelerna) därför skriver jag tidigare att min förbr.
är mellan 1 och 1,5kWh.

Utan sol-tillskott:
Kan du fricampa 2 dygn.
Kan jag fricampa 3 dygn.

Alltså är man ute efter att kunna fricampa länge så fyll taket med solpaneler, samt ev. uppgradera batteribanken för att kompensera för sämre väder.

Var jag "häller ut strömmen" har jag inte noggrant mätt upp, men...
CPAP 50W x 8h = 400Wh
Kompressor-kylbox 8W x 24h = 190Wh
Kaffemaskin 6 kopp. 400Wh
Då har jag ca. 500Wh per dygn på allt övrigt.
Av övrigt som används dagligen är t.ex laddning av 1 laptop, 1 platta, 2 mobiler, 2xTV, 1 Router, fläktar kylskåp, ljudanläggning med stor aktiv subba, 2 tryckvattenpumpar, div. belysning, värme använder vi "aldrig" på sommaren, men har 3st pannor att tillgå, varav en vattenburen, och 2 luftburna.

Hoppas detta inte blev rörigt :rolleyes::)

Hmmm, varför köra runt med solceller, om man bara kan fricampa några dygn och Chippen kan fricampa flera veckor UTAN solceller?!
Jag har bara ett vanligt bodelsbatteri och kan också fricampa 2-3 dagar med det.
Har det blivit omodernt med solceller nu då?!

Senast redigerad av en moderator:
Har 95Ah LI, 160W solpanel, kör ca100 dygn Apr-Okt, har inte använt elkabeln i år, vi står inte så länge stilla ,rekordet senaste 10åren är 4 dygn på samma ställe.
Följaktligen har jag inget behov av 230 och vill heller inte betala för det när jag inte behöver.

Nu börjar det bli svårt . . . . . inte lätt att matcha med en enkel grogg och kokkaffe kokat med hjälp av det inbyggda köket i min husbil.
Hej. Ju mer bekvämt det ska vara mer solpaneler på taket behöver man och mer batteri kapacitet oxå men kan avvara en del saker så behöver man inte smeta hela husbilen full med solpaneler. Men man får väl göra som man vill så att man skälv blir nöjd med det som finns på sin egen husbil.
Mvh Lasse

Vårt behov av "fricamping" är begränsat. På väg mot resmålet är det bra. Men, sen då? Vi söker komfort och bästa möjliga boende i vår husbil.

Om el kostar en femtiolapp så betalar vi det.

Elen kostar om vi är hemma men sannolikt mindre i vår husbil.

Vårt behov av "fricamping" är begränsat. På väg mot resmålet är det bra. Men, sen då? Vi söker komfort och bästa möjliga boende i vår husbil.

Om el kostar en femtiolapp så betalar vi det.

Elen kostar om vi är hemma men sannolikt mindre i vår husbil.
”Nackdelen” är ju att måste man förtöja vid stolpe är det förlust av Friheten att själv välja ankarplatser, knyta fast sladden bara för det är bekvämt med 230 volt..? Vad är bekvämare med 230 än 12 volt..
Är också tydligen campingar som höjt priset till 75-100 kr, och många har mätare där det kostar 1.75-2.50 kWh vilket inte gör mycket sommartid, men vintertid rinner kWh:en i väg som smältvattnet när värmen behövs.
Är lite kul att den ”dyra” gasolen nu är mer ekonomisk än eldrift även i Sverige liksom i övriga Europa.

Beror ju lite på vart man befinner sig och när på året.

Vi som bor och utgår ifrån Gran Canaria har inte behövt någon elstolpe på 7 år. Med 360 watt på taket och Litium batteri klarar man sig oftast bra. Inte ofta det är mulet länge nog för att batteriet ska tyna bort. Normalt förflyttar man sig typ var 4:e dag för att shoppa tömma och fylla. Då passar man på att toppa elen samtidigt.

Har faktiskt funderat lite på en propeller som båtar brukar ha som ger lite el. Har sett det på några husbilar också. Fördelen med dem är att de oftast ger lite ström på nätterna också. Nackdelen är att de oftast för lite oväsen också.

Nu har jag bara 120A Litium med BMS. Funderar på att fördubbla den. Får ju plats under passagerarstolen.

Här på Kanarieöarna har inga ställplatser el. Bara Campingarna.

Testbild transparent.png

Numera har vi en husbil med Ac även i bodelen. Helt plötsligt blev det intressant med 230 v även varma dagar, inte bara det mörka halvåret;). Fricampar en hel del och har 160 w på taket och 100 Ah litium. Men sen beror det på andra saker, kör vi extra kylboxen som kyl klara vi det bra, men de gånger den går som frys drar det väldigt mycket mer per dygn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen