• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Logga in för att dölja denna ruta:

Gissar att ångaren har samma namn som staden ni står i. I så fall hoppas jag att ni hann med att titta på arvegodset.

Pålle
Vad ska man säga om den där kluriga ledtråden? Finns där någon liten hint? :unsure:
Ber ändå att få dementera, visserligen bär fartyget ortsnamnet bak i aktern, men det avser egentligen dess hemmahamn.
Namnet på fartyget däremot, härleds till en skåning, utbildad vid Lunds universitet och som övergav den skånska myllan.
Flyttade till andra trakter, där han sedermera gjorde karriär och bedrev sin affärsverksamhet i slutet på 1800-talet.

Hans namn återfinns på fartyget och likaså i stadens gatunät och faktum är, att jag körde ner just via denna gränd från Storgatan,
för att sedan ta mig vidare till just denna plats där jag nu befinner mig.

Sen måste jag för ordningens skull tillstå, att fartyget inte längre drivs av ånga, utan maskinen har kompletterats med en dieselmotor.
Därav har fartygets beteckning ändrats från S/S till M/S... och ingen rök syns därför längre puffa ur dess skorsten.

Kristallklart, eller hur? Lika kristallklart som vattnet tycks vara här, där jag nu spanar ut emot horisonten...

IMG_2786.jpeg

Ja, så har vi då kommit till vägs ände också den här gången.
Kopplingen till "Arve" var helt rätt tänkt, fast lite förbryllande från Pålle med tanke på att ångaren heter M/S Thoomé.
Man kan se namnet "M/S Thoomé" och även där under "Östersund" i akterspegeln, som avser nu hemmahamn.

Jag befann mig mycket riktigt nere vid Badhusparken i Östersund och förr i tiden kunde man se legendaren "Spökis" pontonflyg
ligga förankrad vid kajen. Hade man tillfälle och tur, fick man se honom landa eller lyfta någon gång.
Jag tycker, att Pålle förtjänar att leda tråden vidare med sitt avgörande (mål) i slutminuterna, för Östersund var ju faktiskt helt rätt!

IMG_2772.jpeg

IMG_2774.jpeg

Nej inte Karlskrona. I vår stad o vid dessa små hus har en viss Gösta fått en egen gata. VisSa kvällar i juli kan man få höra trevliga toner.

Bilagor

• 20260711_151356.jpg
    20260711_151356.jpg
    2 MB · Visningar: 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons