• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Jag har varit vid Tydingesjön några gånger på deras veckoträffar för motorcyklar resp bilar. Men jag kände inte igen det på dina bilder. Danne Stråhed kände jag däremot igen och en del om hans campingägande har jag hört talas om. Så då blev det lätt.

Jag återkommer med ny/nya bilder senast imorgon.

Var står jag med min husbil?

Näst intill en omöjlig bild. Men ni har faktiskt redan fått en ledtråd. Och det kommer fler bilder så småningom.IMG_20230205_122500.jpg

Hittar ingen ledtråd annat än ”imorgon” Morgongåva men knappast troligt.
Är det en höstbild från Hjoån dvs vi är i Hjo?

Nej inte Vinterviken.

Ytterligare en bild. Kanske inte vatten värd för den som inte varit där. Men kan förhoppningsvis sätta igång associationstankarna.
IMG_20230205_124452.jpg

Dags för nästa. Inte bild än men ledtråd.

Tråden heter ju "Var står jag med min husbil?" Bilen är inte med på bilderna men den står bara några minuter bort på en plats med full service såsom el, vatten, tömningsmöjligheter, fjärrvärme, bastu mm.

Ja, helt rätt. Åtminstone om du uttalar Ramlösa med kort a. Uttalar du med långt a så är det fel.

Ledtrådarna då:
Jag bor i Ramlösa vilket framgår av min "signatur".
Bilderna är tagna nyligen skrev jag. Filnamnet anger att de är tagna 5/2, dvs samma dag som jag la ut bilderna. Jag gick alltså iväg och tog bilderna just för det här.
Fabrik med världsberömt varumärke är Ramlösa. Fabriken låg i parken på gräsplanen fram till 70-talet. Ny fabrik byggdes några km bort men vattnet hämtas fortfarande från samma källa och går via rör till fabriken.
Lejonhuvudet är från järnkällan som var starten till att dricka brunn. Ramlösavattnet hämtas från en annan djupare källa (Alkaliska källan).
Platsen där min bil står är helt enkelt min infart. Tillgång till full service i hemmet.
Sista bilden visar det Lasarett som finns i brunnsparken. Stängdes ganska sent och är nu precis som de flesta byggnaderna i parken omgjort till bostäder. Brunnshotellet är numera kontor.

En sista bild nedan visar Vattenpaviljongen.
Här https://xn--ramlsa-zxa.se/ och här https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramlösa_hälsobrunn finns mer att läsa för den intresserade.

Över till ThomasA
IMG_20230205_124411.jpg

Tack PL8. Har alltid uttalat Ramlösa med kort a (Rammmmlösa).
tar oss vidare till….? Var står dessa kängor uppställda?
5603DA8C-6405-49ED-9917-3B8AC974ABDA.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen