• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Tackar, tackar... detsamma också till dig Göran och övriga läsare :)

Här har jag hittat en gammal skrinda, som stod uppställd någonstans...

IMG_4643.jpeg
 
Här upptäcker vi snart, att man kan köpa dunder-honung i en låda invid det gamla magasinet.
Man kan nog tillägga, att Bamse delvis hör hemma på den här orten....?

IMG_4669.jpeg
 
Senast ändrad:
Vi vänder blicken söderut längs spåret, som minner om svunna tider, då framförallt godstågen dundrade fram här...
Området är välansat och inbjuder till en vidare promenad och snart träffar jag en äldre man med sin lilla terrier.
Vem har sagt, att terrier är ena ilskna typer? Ja, denne har nog rätt, för jycken propsar på att äta upp min Nikko till lunch.
Mellan de högljudda skallen försöker vi ändå samtala lite artigt och jag märker då förvånat, att mannen inte alls talar ortens dialekt.
Kanske är han en sedan långt tillbaka invandrad individ från Härjedalen? Någon central koppling till orten måste det väl finnas i detta... ;)

IMG_4641.jpeg
 
Klurigt värre, inte helt galet beroende på tankegångarna, men jag befinner mig mycket längre söderut...
Lämnar nu byns centrala del och återvänder till utgångsplatsen, där också den gamla kärran stod uppställd.
Den har kanhända tillverkats i den här gamla byggnaden...? Här brölade säkert ässjan och ången steg mot skyn...

IMG_4665 2.jpeg
 
Min første reaksjon var Bengtsfors - Årjäng, men det er ikke riktig. Sporvidden ser ut til å være normal, og jeg vil tro vi er langs en av de mange forgreningene fra hovedbanene. Det var noen rundt i Värmland, men jeg kan ikke sette fingeren på hvilken.
 
Järnvägen har ju haft en central roll i historien, helt klart, så Knut är inne på delvis rätt spår - tankemässigt... ;)
I nära anslutning till förra bilden, kan vi här ta oss en stunds skön vila och insupa rofylldheten för en liten stund.
Orten anser sig genom sin egen profilering, att vara samhället som förenar en betydande rikedom på sjöar i området.


IMG_4644.jpeg
 
"Björn" ingår ju självklart i ortnamnet, Härjedalens landskapsdjur och Bamse vet vi ju vad för figur han är...
Sjön i bakgrunden heter Brölången och här ligger också denna fagra rastplats, några mil söder om Tranemo.
Den nedlagda järnvägslinjen Långeryd - Falköping, dvs västra Centralbanan, en liten sträcka finns kvar att trampa dressin på.

Bara att gratulera dig, Thomas, det här löste du galant ... Ambjörnarp, "de 40 sjöarnas samhälle"
Vassego å fo´tsätt, som de säkert säger i dom här trakterna. Spåret är ditt!

IMG_4651.jpeg
 
Hej.

Har dåligt med bilder.
Lämnar med varm hand över till någon som har mer att bidra med.
Ha det bra. Och God Jul

/Thomas
 
Hej igen.

Gör ett försök. Inte taget från någon ställplats.

/Thomas
 

Bilagor

  • IMG_7063.JPEG
    IMG_7063.JPEG
    1,6 MB · Visningar: 42
i vilken idyllisk ort står vi med husbilen med denna vidunderliga utsikt?
IMG_0669.JPG
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen