• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Nå ble det lett, veldig godt fotografert underveis så det skulle bli en utfordring. En av de virkelig store turistfellene på Vestlandet.

Det liknar som att nerfärden varit aningen skräckfylld...? 🥵
IMG_7573 2.JPG

Behöver nog en kopp stärkande kaffe efter denna upplevelse. :coffee:
IMG_7575 2.JPG

Samtidigt kan jag nu i efterhand yvas över, att jag var en av dom som faktiskt vågade...:whistle:
Bommen är sedan i somras permanent stängd och kanske för all framtid?
Turistfällan har mist sin huvudattraktion. :cry:

Det er fortsatt mulig å kjøre frem til utsiktien fra syd. Det er tilkomsten fra nord og bakken opp til utikten som er stengt grunnet rasfare.

Jag börjar resan utmed E136 i höjd med Brønnesletta,
viker in på väg 63 (några nummer minus Route 66)
Stigfossen kastar sig ut från bergskammen och rinner sedan i en rännil ner genom dalen
och förenar sig med Rauma älv, som slutligen mynnar ut vid Åndalsnes... där ån börjar. 🤣

Kløvstigen är den gamla benämningen på vägen från 1700-talet, som jag nu liknar vid kostigen
Göran gissar på Trollväggen, men Trollvegga ligger ju mera utmed E136:an, men det är inte långt ifrån, bara 15 km... :oops:
Tommy väljer det felaktiga alternativet Senja.... :cry:

Hur skulle Fredrik Lindström döma?
Nja, jag släpper nog taget om tråden och den här åkattraktionen,
som i många decennier varit en hoj-åkares Mecca.

Tråden är öppen för nya resmål i och med att jag nu avslöjar,
att det här är ju självklart Trollstigen som avses.

Förtrollningen har släppt vid vägskylten och nu ser man ju det tydligt vad man varnas för...;)

Trollstigen 2010.png

Ja det første bildet med spisse fjelltopper var Trolltindene. Jeg trodde en tid at du var på vei opp Eikesdalen. Nå er det omlag 20 år siden jeg kjørte på disse veier. Det er faktisk nå 10 år siden jeg sist kjørte i Europa, så jeg har egentlig ingen brukbare bilder til denne tråden. Men et par bilder fra 2002 og en husbilstur kan fungere. Begge biler fra samme ståsted med 180 graders dreining.
PICT0001.JPG
PICT0002.JPG

Senast ändrad:
Nei, skal gjøre det litt lettere - tror jeg. Dagen etter var vi på følgende sted.
PICT0007.JPG
etter en kort stopp underveis
PICT0001.JPG

Jag börjar resan utmed E136 i höjd med Brønnesletta,
viker in på väg 63 (några nummer minus Route 66)
Stigfossen kastar sig ut från bergskammen och rinner sedan i en rännil ner genom dalen
och förenar sig med Rauma älv, som slutligen mynnar ut vid Åndalsnes... där ån börjar. 🤣

Kløvstigen är den gamla benämningen på vägen från 1700-talet, som jag nu liknar vid kostigen
Göran gissar på Trollväggen, men Trollvegga ligger ju mera utmed E136:an, men det är inte långt ifrån, bara 15 km... :oops:
Tommy väljer det felaktiga alternativet Senja.... :cry:
Jag måste säga till Tordan att det var en mycket givande resa som du gav oss!
Tack för den .Och jag var sååå nära till rätt val men....
Tommy

De va hundan Knut, vad snabbt du tog dig från Portugal(?) till nån helt annanstans mitt i Europa?
Jag har mina funderingar, men det var tydligen inte vid havet, som du befann dig från början...

Senast ändrad:
Du er på feil spor, første bilde er ved et stort hav og det er ikke Atlanterhavet, det er 5 timers kjøring mellom bilde 1 og 3. Nesten 3 timer mellom de to siste og 600 høydemeter. For litt mer forvirring så har jeg funnet frem et bilde tatt på en campingplass i samme by som bilde 3.
P1000481.JPGP1000484.JPG
Og ja fuglen har bygget reir og blokkert plassen ved siden av den vi sto på.

Du er på feil spor, første bilde er ved et stort hav og det er ikke Atlanterhavet, det er 5 timers kjøring mellom bilde 1 og 3. Nesten 3 timer mellom de to siste og 600 høydemeter. For litt mer forvirring så har jeg funnet frem et bilde tatt på en campingplass i samme by som bilde 3.
Visa bilaga 43305Visa bilaga 43306
Og ja fuglen har bygget reir og blokkert plassen ved siden av den vi sto på.

Jag känner att jag måste fråga dig ,finns denna fågel i Europa eller har vi hamnat i eller omkring din nuvarande världsdel?
Tommy

Når det nå er klart at det er i Australia så bør jeg vel avsløre hvor bildene er tatt under mitt første besøk her down under.

Første to bilder er fra Cape Byron utenfor Byron Bay, det østligste punkt i Australia og om en reiser ut på havet rett østover kommer en til SørAmerika.

De to siste plassene er Coffs Harbour og Dorrigo Nationalpark. Selv bor jeg i dag omtrent midtveis mellom disse to punktene i luftlinje.

Den husbilsturen som jeg og har beskrevet i https://forum.ihusbil.se/threads/australia-og-new-zealand-2002-2003.233/ hvor bildene også finnes var starten på vårt forhold til landet.

Jeg legger denne tråden åpen for den som ønsker å legge ut en gåte, gjerne like klurig som Tordan sin - eller tvert om veldig enkel.
P1020255.JPG
Dette skulle de fleste klare uten å ha vært i Sydney.

Tänker att vi kan väl dra igång med något nytt efter det förnämliga besöket i Australien.
Det här en riktig skitbild, men tänk så enkelt man kan ordna det mest basala...?
Det var av den anledningen, som jag förevigade den här enkla anläggningen... nånstans?

IMG_8648 2.jpeg

Senast ändrad:
Det var en genial enkel løsning på skitproblemet :D Til sammenligning et standard dump point i Australia.
1732835480689.png
De fleste er uten klistrelappen på lokket. En må benytte egen medbrakt slange for tømming av faste tanker. Omlag 1 meter bred.

Nej, Herrvik är det inte, men du är i allafall i rätt land. ;)
Det låter kanske aningen illa, men det är gott nog så här långt.
Vi tar en bild till....

IMG_8527.jpeg

Jag gjorde Gotland i slutet av augusti och var då i Lauters hamn vilket jag tror att du också har varit!
Tommy

De´ lauter inte helt feil.... visst var det i Lauters hamn, som det begav sig i början av maj...
En jungfruresa för oss åldrande fastlänningar och upplevelsen av Gotland blev ju helt fantastisk.
Vi hade tur med vädret och säsongen hade ännu knappt vaknat upp ur sitt ide, så det var gott om utrymme i princip överallt.
Ja, Tommy, nu får du allt ligga i och försöka hitta på ett nytt resmål...

IMG_8547.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen