• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Börjar likna pingis det här... och det var en ju faktiskt en riktigt klurigt skruvad boll (Eriksvik) att returnera.
Får gräva djupt ner i arkivet och då hittar jag en bild från den här resan och mitt äventyr börjar på slätta...
Vad jag nu kan ha som mål i tankarna med den här avstickaren?

IMG_7527.JPG

Kul med lite engagemang... det ena förslaget är mer rätt än det andra. ;)
Jag har färdats från platsen där ån har sin början och valt en annan lägre route.
Förhoppningar är höga och spänningen stiger,
fastän den dryga milen ännu återstår fram till ...? Mmm, vad är det jag har i kikaren?

IMG_7529.JPG

Du er nesten sikkert nord for polarsirkelen og på norsk side av grensen. Det er et par alternativer lengre sør også, men spisse fjelltopper er typisk for Nordland og Troms.

Sorry Knut,;)
vad jag kan minnas, så passerade jag inte polcirklen vid detta tillfälle då det begav sig på senhösten 2010.
Nej, det här är något annat som har lockat mitt intresse och fått mig att vika av från den stora allfarvägen.
Nu är jag spänd av förväntan och känner ett litet nervöst pirrande i magtrakten inför detta möte med ...?

IMG_7532.JPG

Jag vill komma fram fort till det här spännande målet..., då dyker det upp en konstig vägskylt en bit längre fram?
I det här landet kan man tydligen förvänta sig vad som helst och dessutom har någon varit framme
och suddat ut själva meningen med varningen. Attans, vad ska det här betyda?

IMG_7551.JPG

Nei nå ser jeg et par fjelltopper som jeg drar kjensel på, et av de få steder i den sørlige del av Norge som har spisse fjell - resten ble avrundet under siste istid.

Netop, så är det nog och här är en karaktäristisk topp, som träder fram utmed min färdväg och förtjänar att förevigas på bild.

IMG_7537.JPG

Bra gissning Göran, inte alls galet, men ändå inte helt rätt.. ;)
Nu står jag här vid bommen och tar några djupa andetag inför det som komma skall.
Spänningen är oliidliig.... skulle Peter Harryson uttrycka sig.

IMG_7548 2.JPG

Senast ändrad:
Jeg har ikke selv vært inne i den dalen! Er det fossen som trekker? Det var endel politisk bråk om den for endel år siden.

Säger, som vi husbilister ofta brukar uttrycka oss ibland, att det är just själva resan som är målet... ;)
Här syns den lilla rännilen som störtar sig ner för berget och rinner ut via dalen och slätta för att ansluta sig till havet vid åns början.
Nej, det var alltså inte den lilla "fossen" som var målet med min resa, den råkar bara befinna sig där av icke helt onaturliga skäl.

IMG_7558.JPG

Da er det ikke Mardøla du er på vei inn til, med sine 600 meter er det en av de høyeste fossefall i Europa. Men en kan ikke kjøre inn til den fossen. Men du er i samme fjellområdet i Møre og Romsdalen fylke, muligens på veien opp Eikesdalen.

Jag vill inte säga varken bu eller bä, men visst börjar bina svärma allt närmare kupan... ;)
Fast nu är det inte just bin, som man kanske associerar till här, tanken på klövdjur ligger betydligt närmare.
Hemmavid i Östergötland kallar vi sådana här vägar för kostigar och inget annat.

Ändå benämns den här vägen enl utsago som huvudväg redan anno 1766.
Det sågs som ett mandomsprov, att nyttja den här vägen och helskinnad passera "fossen", som vi sett lite av...
Man kan knappt föreställa sig hur slitsamt det måste varit på den tiden, att vara bosatt i den här trakten. 🥵

IMG_7556.JPG

Jag vill komma fram fort till det här spännande målet..., då dyker det upp en konstig vägskylt en bit längre fram?
I det här landet kan man tydligen förvänta sig vad som helst och dessutom har någon varit framme
och suddat ut själva meningen med varningen. Attans, vad ska det här betyda?

Visa bilaga 43251
Alltså, skylten varnade för troll har jag för mig ,men jag får inte ihop det. Då tänker jag på naturligtvis Trollstigen men även Senjatrollet. Äh, klipper till på Senjatrollet!
Tommy

Vi kan stanna upp här en liten stund och fundera på var i helskotta jag egentligen står någonstans?
Jag gjorde liksom i reklamen, vinglade ut på "flustret" med en Norrlands Guld i handen, alkoholfri naturligtvis...;)
Där stod redan tre personer. Jag trängde mig fram i folkvimlet, kollade läget i nordlig riktning,
utbrast sedan "Schysst... Jätte-schysst" (för mig själv) och svingade burken som en hyllning till Naturen.

Ja, ni får ta historien med lite fantasi förstås, det ligger nära till hands i det här området.
Vem löser nu snabbast uppgiften efter det här framspelet?

IMG_7561 2.JPG

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen