• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Nu ska jag "tyvärr" åka i väg i helgen och kommer inte att kunna lägga upp fler bildtrådar, så redan nu kommer två bilder till, se nedan.

Övriga ledtrådar är att på resmålet finns trevliga promenadstigar, liftar att tillgå och för den modige finns det via ferrata-leder.

bild2.jpgbild3.jpg
 
Vad är ferrata leteder?
En klätterstig, eller en via ferrata (väg av järn), är en brant bergsled som gjorts säker och lättåtkomlig att ta sig upp- och nerför med hjälp av en fast stålvajer i berget utmed leden. Den som klättrar är hela tiden fäst i vajern, dessutom finns ofta fotsteg eller handtag i berget som stöd vid svårare passager. Fenomenet kom till Sverige på 1980-talet men är inte alls lika utbrett som på kontinenten.
 
Jag satt nedanför Skuleberget, norr om Docksta och väntade på mitt ressällskap, som tog liften upp till toppstugan.
Inte för att jag är speciellt höjdrädd, men jycken kan jag inte lämna ensam åt sitt öde i husbilen en varm sommardag.
Försökte mig på att vandra uppför en gångstig intill liften, men insåg att konditionen inte längre är vad den borde varit... 🥵
 
Man får dock ändå hävda att det inte är något fel på konditionen på din hjärna @Tordan, detta då Skuleberget är rätt svar. Ställplatsen ligger precis nedanför berget och bara ett par hundra meter från stolliften som tar en upp på berget.

Vi tog liften upp och gick ner. Rätt lagom.

Tordan får ta oss vidare :)
 
Här hittade jag till min lycka en ledig plats att parkera husbilen på, men ägarinnan till konditoriet blev snart uppenbart bekymrad...
Min husbil skuggade likt en plötslig solförmörkelse hela hennes verksamhet och planer på att ställa ut sina cafémöbler på trottoaren.
Men hon var inte alls det minsta otrevlig och jag lovade dyrt och heligt, att snarast flytta bort mitt stora ekipage inom 10 minuter.
Jag ville bara först föreviga mitt celebra besök i staden med bl.a den här bilden...

IMG_3020.jpeg
 
"Att tro, är att icke veta" är ett uttryck som vi brukar använda i vår familj...,
men i det här fallet så har du alldeles helt rätt (y), Thomas.
Rønne kyrka, belägen uppe på höjden invid hamnen.

IMG_3019.jpeg
 
Jag var inte helt säker. Var på Bornholm 2005, så minnet är så där. Dock kände jag igen kyrkan.
Nu har vi parkerat var?
IMG_1667.jpeg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen