• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Glad i hågen tar jag "befälet över" tråden, som det hette på den tiden man gjorde rekryten...
Undrar var vi har hamnat den här gången?

Bilagor

• IMG_7358.jpeg
    IMG_7358.jpeg
    4,4 MB · Visningar: 37
På vår färd från spik via pausbild mot läcker efterrätt ligger denna sevärdhet i öde dvala sedan lång tid tillbaka.
Här ekade säkerligen hammarslagen i forntida dagar ut över nejden, med det är inget att gruva sig över.
Idag är det helt lugnt och stilla, frånsett några kringvandrande tyska turister och som råkar fånga jyckens intresse.

IMG_7364.jpeg

Ja, det är alltid kul med lite gissningar...
men som Brasse triumferande brukade ropa till Magnus ... Fel, fel, fel ! ;)

Här kommer sista bilden från just den här kanske gudsförgätna (?) sevärdheten, som kanske bara tyskar tycks hitta till?
Den ligger bara några km från ostlig pulsåder, men nås endast från genomkorsande allfarväg som förbinder ost med väst.

Jag är övertygad om, att det omgärdande stängslet härstammar från ett närliggande bruk.

IMG_7360.jpeg

Ok vild chansning, Horns Udde, eftersom jag i eftermiddag suttit på Öland och kollat mot Horns Udde, på andra sidan Kalmar sund. Horns Udde ligger åtminstone nära Gunnebo som har sitt eget stängsel, Gunnebostängsel.

Tommy

Senast ändrad:
Har du kommit så här långt i ditt resonemang, är du delvis på rätt spår..!
Men vad har du vid havet att göra?
Finurlig, som jag försöker vara, så har jag smugit in det sammansatta namnet på ”min” plats I textraderna. 😉
Nytt försök och lycka till..

Tack, nu blev det enklare. Står kvar i Gunnebo, men vänder blicken mot väster och hör, ”hammarslagen i forntida dagar ut över nejden, med det är inget att gruva sig över”. Där finner jag Gladhammars gruvor, som jag aldrig tidigare hört talas om, men nu vet jag att de är bland de äldsta i Sverige och att någon form av brytning och metallhantering har funnits så tidigt som på 1100-talet!

Var står jag med min husbil, är folkbildning!

Tommy

Medges, att det här var en knepig plats.. men på vår resa från Gunnebo och med sikte på Frödinge ostkake-bod,
via jvstn i Ankarsrum, som förekommer som pausbild i tv emellanåt, upptäckte jag jag denna unika sevärdhet.
Ligger endast ett litet *stenkast från väg 40 (*med småländska mått mätt) och nedanför den gamla gruvan ligger
också en liten sjö med plats för kanske en och annan husbil?
Ansvaret för vidare folkbildning vilar nu på dina axlar, Tommy!

IMG_7357.jpeg

Senast ändrad:
Behövs tydligen ledtrådar.
IMG_1666.jpeg
Klocktornet påminner om en norsk stavkyrkan, varför? Ja frågar du mig så blir svaret, — ingen aning.

Däremot vet jag att den medeltida kyrkans arkitektur säger 1500-tal, men kyrkan har anor från 1200-talet och anses vara landsändans bäst bevarade medeltida kyrka.

Tommy

Det skulle behövas en Nolaskogsare för att se att det var Norrlands bäst bevarade medeltida kyrka, som Trönö gamla kyrka påstås vara.

Mo20 du tar oss vidare.

Tommy

Tack, mina gamla hemtrakter, men skam till sägandes måste jag erkänna att det är en bra bit över 50 år sedan jag besökte Gullvik.

Ny bild:

IMG_1367.jpeg
Den här kyrkan däremot fick besök av oss förra månaden, var hittade vi den?

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen