• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Usb uttag med 2 st 5v portar

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?
 

Bilagor

  • usbx2.jpg
    usbx2.jpg
    61,8 KB · Visningar: 1
Det är lite mer avancerat än bara en resistor, annars skulle ju spänningen bli 12V när uttaget är obelastat eller bara lite belastat. Och det blir den naturligtvis inte om uttaget är riktigt gjort.
Men Mats, det kan väl aldrig bli 12 Volt på den sidan som du har 5 Volt!!

Jack43
 

Bilagor

  • IMG_0076.JPG
    IMG_0076.JPG
    4,4 MB · Visningar: 16
Men Mats, det kan väl aldrig bli 12 Volt på den sidan som du har 5 Volt!!

Jack43

Med den koppling du visat, som inte är hur ett USB-uttag som matas med 12 V är konstruerat, kommer spänningen längst till höger (där du skrivit 5 volt) att variera med hur mycket ström som flyter i kretsen. Om strömmen är noll, dvs ingenting anslutet till "utgången", kommer "utgångens" spänning att vara 12 volt. Och ju högre ström, desto lägre spänning på "utgången" eftersom spänningsfallet över motståndet ökar med strömmen. Allt enligt Ohms lag, som du nämnde...

Se istället uttaget som en transformator, även om det inte är en traditionell sådan. Om vi för enkelhets skull antar verkningsgraden 100%; inspänningen 12,0 V; utspänningen 5,0 V och strömmen ut 2* 1A (dvs 10 W ut) enligt exemplet i inlägg #8; så blir strömmen på 12 V-sidan: 10/12= 0,83 A
 
Senast ändrad:
Ser ju lovande ut kablarna från skarven är nog 1,5-2,5 mm, bör ju fungera att sätta en 12 volt med nya kablar fram till waco kontakten! Eller vad tror ni!?
Det er med sikkerhet 12 volt på waco kontaktene, omvandlingen til 5 volt skjer inne i usb huset. Trenger du kraftigere usb utgang så bytt til en nyere QC3 power utgang. Trenger du en 12 volt utgang bytt til en sig kontakt. Det hele ble veldig enkelt med waco kontakter.
 
Med den koppling du visat, som inte är hur ett USB-uttag som matas med 12 V är konstruerat, kommer spänningen längst till höger (där du skrivit 5 volt) att variera med hur mycket ström som flyter i kretsen. Om strömmen är noll, dvs ingenting anslutet till "utgången", kommer "utgångens" spänning att vara 12 volt. Och ju högre ström, desto lägre spänning på "utgången" eftersom spänningsfallet över motståndet ökar med strömmen. Allt enligt Ohms lag, som du nämnde...

Se istället uttaget som en transformator, även om det inte är en traditionell sådan. Om vi för enkelhets skull antar verkningsgraden 100%; inspänningen 12,0 V; utspänningen 5,0 V och strömmen ut 2* 1A (dvs 10 W ut) enligt exemplet i inlägg #8; så blir strömmen på 12 V-sidan: 10/12= 0,83 A
Well well Mats, men sådana kopplingar har jag gjort i min husbil, som skall ha 5,2 Volt. Och det har fungerat ypperligt i åtta år!!!

Jack43
 
Det er med sikkerhet 12 volt på waco kontaktene, omvandlingen til 5 volt skjer inne i usb huset. Trenger du kraftigere usb utgang så bytt til en nyere QC3 power utgang. Trenger du en 12 volt utgang bytt til en sig kontakt. Det hele ble veldig enkelt med waco kontakter.
Hittade ingen information om hur mycket säkringen och kablarna till 12 voltsuttaget. Kankse byta ut de som följde med till tjockare kablar .

 
Allt görs ju i kina koppar är dyrt men kinesisk plast är billig så det är ofta så att en kabel som ser tjock ut har en liten area. Sen kan det i vissa lägen användas en variant av aluminium. Ryska bilar hade förr järntråd säjs det men sanningshalten är oviss.
 
Ryska bilar hade förr järntråd säjs det men sanningshalten är oviss.
Om jeg ikke husker feil så var det en blanding av metal i lederene i ledningen. Noen få koppertråder og resten billigere, helt håpløse å lodde plus at ledningen rustet. Jobbet som bilelektrikker en periode på slutten av 1960 tallet og problemet var litt eldre biler den gangen.
 
Well well Mats, men sådana kopplingar har jag gjort i min husbil, som skall ha 5,2 Volt. Och det har fungerat ypperligt i 8 år
Ja med en konstant ström på, som du skrev, 0,02 A så får du det spänningsfall på 7 V över motståndet som du vill ha. Men bara med den strömstyrkan och inte med någon annan. Och det är inte så ett 12V-matat USB-uttag är byggt.
 
För den som är intresserad. Jag är så nyfiken på vad Jack43 håller på med.
Bild 1. USB uttag matas med 12 volt
Bild 2. USB uttag matas med 12 volt via resistor
Bild 3. Belastningen (relä) direkt via resistorn.
Närmast resistor jag har är på 390 ohm och reläet dra cirka 20 mA.
Visa bilaga 25342
Visa bilaga 25343
Visa bilaga 25344

Allt i husbilen som skall ha en lägre spänning än 12 Volt, "slänger" jag in en resistor (eller fler), så de anpassas till bilens 12 Volt!!
Till exempel en tidigare batteridriven Julbelysning som tidigare "kördes" på 3 Volt, satte jag en 0,02 Ampere's resistor på plussidan på 450 Ohm. Simsalabim så fungerar den alldeles utmärkt i flera år på 12 Volt.

Regards Jack43

Dekal.JPGDekal2.JPGDekal3.JPGDekal4.JPGDekal7..JPGIMG_0102.JPGIMG_0100.JPGIMG_0101.JPG
 
Spenningsdeling fungerer om en har forbruker med stabil motstand og ikke bekymrer seg over strømforbruket og varmeutviklingen i seriemotstanden. En svitsjende spenningsregulator forbruker selv veldig lite og blir derfor ikke like varm som en seriemotstand. En analog regulator ligger mellom disse to ytterpunktene i egenforbruk.

Om vi ser på led-lamper så finnes det mengder med seriemotstand for fast spenning og mange for bruk med spenninger i et stort område - disse site har en liten svitsjende regulator.
 
Det var ju några extremt fula skyltar du visar på dina bilder. Du har ju inte konstant 12 volt i husbilen, spänningen kan variera mellan cirka 11 till 14,5 volt. Finns ju elegantare sätt att lösa det på och då slipper man värmeutvecklingen på resistorerna, samt att det kan gå att dimra.
https://www.google.com/shopping/pro...&ved=0ahUKEwi6joSLioz_AhVhlYsKHX6KDnUQ9pwGCAs

https://www.conrad.se/p/led-konstan...es&utm_source=google&utm_term=185027&vat=true

https://lawicel-shop.se/elektronik/led-lcd-oled/lysdioder/femtobuck-led-driver/
 
Det var ju några extremt fula skyltar du visar på dina bilder. Du har ju inte konstant 12 volt i husbilen, spänningen kan variera mellan cirka 11 till 14,5 volt. Finns ju elegantare sätt att lösa det på och då slipper man värmeutvecklingen på resistorerna, samt att det kan gå att dimra.
https://www.google.com/shopping/pro...&ved=0ahUKEwi6joSLioz_AhVhlYsKHX6KDnUQ9pwGCAs

https://www.conrad.se/p/led-konstan...es&utm_source=google&utm_term=185027&vat=true

https://lawicel-shop.se/elektronik/led-lcd-oled/lysdioder/femtobuck-led-driver/

Smaken är som baken Dethleffs, förutsatt att man kan prata Svenska!! Att dämpa (dimra) belysningen är väl ingen nödvändighet?? Varför krångla till det hela?? ALLA som jag gjort skyltar åt, har varit nöjda!!
MEN alltid retar det någon.

M.V.H. Jack43
 
Jack43 har du regnet på strømmen ved både 11 og 14,7 volt for dine skilt? For en så enkel sak som et par lysdioder så holder det med en seriemotstand som er tilpasset for 14 volt i en bil. Er motstanden tilpasset for 12 volt så blir levetiden på lysdiodene sterkt redusert - og her snakker jeg av erfaring med 12 volt diodelister som holder nesten evig ved 12 volt stabilisert og som brenner ut i bil. Disse har normalt 3 dioder for hver motstand, på noen segmenter er det seriemotstanden som brenner ut og på andre er det en av diodene. Ledlamper for opp til 36 volt lyser like bra ved 9 volt som ved 36 volt - disse har samme driverkrets som den Dethleffs peker til i sitt innlegg. Kretsen alene koster litt mer enn en motstand og strømmen reguleres med en tilbakekobling som det ikke går effekt gjennom.
 
Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?




En sida som känns säker o seriös.
Jag hoppas att min länk passar in i den här tråden?
 
Jack43 har du regnet på strømmen ved både 11 og 14,7 volt for dine skilt? For en så enkel sak som et par lysdioder så holder det med en seriemotstand som er tilpasset for 14 volt i en bil. Er motstanden tilpasset for 12 volt så blir levetiden på lysdiodene sterkt redusert - og her snakker jeg av erfaring med 12 volt diodelister som holder nesten evig ved 12 volt stabilisert og som brenner ut i bil. Disse har normalt 3 dioder for hver motstand, på noen segmenter er det seriemotstanden som brenner ut og på andre er det en av diodene. Ledlamper for opp til 36 volt lyser like bra ved 9 volt som ved 36 volt - disse har samme driverkrets som den Dethleffs peker til i sitt innlegg. Kretsen alene koster litt mer enn en motstand og strømmen reguleres med en tilbakekobling som det ikke går effekt gjennom.

Nej Knut, men det fungerar ändå!!

Jack43
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen