• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Usb uttag med 2 st 5v portar

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?
 

Bilagor

  • usbx2.jpg
    usbx2.jpg
    61,8 KB · Visningar: 1
Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?
Hej. 12v in den sen styr usb kontakten så det blir 5v ut i usb uttagen de är en strykning i kontakten.
Mvh Umebo
 
Dina uttag liknar fabrikat Berker, lite svårt att avgöra från bilden. De har en serie med flera olika typer av uttag och brytare. Och olika utförande på ”fronten”, t.ex. blank eller matt krom.

 
Dina uttag liknar fabrikat Berker, lite svårt att avgöra från bilden. De har en serie med flera olika typer av uttag och brytare. Och olika utförande på ”fronten”, t.ex. blank eller matt krom.

Ska plocka isär den och kolla, hoppas kunna få dit en 21 mm paneluttag.
 
Disse uttakene inneholder normalt en switchmode regulator som gir 5,1V fra 12 til 24 volt, egentlig klarer de litt over 30 volt inn. Hvilken effekt de klarer er ikke standardisert, men uvanlig med 2,1A på ett uttak og 0,5A på det andre Har funnet noen med 2,1 A på begge. Har sett men ikke prøvet noen med USB3 og C kontakt som tilbyr opp til 10 volt og 4A i følge USB power standard. Men for full effekt kreves dat at forbruker følger standard.
 
Jag har i husbilen monterat en usbkontakt som följer ny standard ger drygt 3 A kommer inte ihåg exakt.
Den känner av vad som är tillkopplat så telefonen laddar fort men alla andra med gammal standard tar längre tid så ingen risk att ha sönder något. Den har även en touch funktion som gör att man stänga av den och visar också ingående spänning. Det är en enhet som man kan sätta in i olika paneler annars är den rund med stor mutter så man kan förmodligen modifiera befintligt uttag eller sätta dit den på lämpligt ställe följde med säkring i en hållare på sladden.
 
Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?
En sån här kan funka bredvid dina nuvarande, kolla så matningen till usb-uttaget klarar det du vill driva på 12V, då kan du parallellkoppla uttagen.

https://butik.husvagn-svensson.se/12-volt-usb/2309-12v-uttag-berker-krom-med-ram.html
 
https://www.ebay.com.au/itm/125555404705 er ett av mange alternativer for meg, men søk på "QC 3.0 Dual USB Car Charger Socket Power Adapter Outlet" for lokale kilder. QC 3.0 gir 5V/3A, 9V/2A, 12V/1.5A avhengig av hva som kobles til. Følger de ikke standard er det 5V og 500 mA til 2,1A avhengig av hva enheten kan ta imot, men da i følge USB 2 regler.
 
Du förväxlar spänning (volt) med strömstyrka (ampere) som var vad Pålle syftade på. Kabeln måste vara tillräckligt grov för den strömstyrka TV:n kräver.
En bra grundläggande intro till elläran är denna: https://forum.ihusbil.se/resources/wiring-unlimited.6/
OK då får jag kolla kablarna, och är de klena så kan jag ju dra nya kraftigare kablar. Att ha usb kontakter där har jag ingen nytta av, så där av vill jag fri göra en 220 v som tven har haft. Eftersom tven kan gå på 12 v så tänkte jag använda usb uttaget till en 12 v kontakt, samtidigt kunna köra tven när jag inte står på markström.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen