Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hej. 12v in den sen styr usb kontakten så det blir 5v ut i usb uttagen de är en strykning i kontakten.Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?
Inbyggd strömreglering i "dosan".Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
Har ett uttag i en panel som är kopplat till batteriet, usb med 2 portar som har 5 volt var.
Vad styr styrkan i uttaget (5 v) Är det kontakten eller är det kablarna fram till batteriet eller går de via nån dosa?
Min ser liknande ut men vet inte om den är samma, ska försöka plocka ut den idag och kolla.Inbyggd strömreglering i "dosan".
Det är lite mer avancerat än bara en resistor, annars skulle ju spänningen bli 12V när uttaget är obelastat eller bara lite belastat. Och det blir den naturligtvis inte om uttaget är riktigt gjort.En resistor inne i dosan "plockar ner" till 5,2 Volt!!
Ohms Lag: U=I x R
M.V.H. Jack43
Ska plocka isär den och kolla, hoppas kunna få dit en 21 mm paneluttag.Dina uttag liknar fabrikat Berker, lite svårt att avgöra från bilden. De har en serie med flera olika typer av uttag och brytare. Och olika utförande på ”fronten”, t.ex. blank eller matt krom.
![]()
USB Uttag Berker 2x1A krom med ram
USBx2 x 1A Laddning, Matning 12VDC, Sitter Original i Husbilsmärken som Carthago, Malibu, Dethleffs, LMC Ramstorlek: 59x59mmbutik.husvagn-svensson.se
Men om det är 12 volt fram och kontakten krymper ner den till 5 volt- bör inte kabeln då vara anpassad för 12 v, det är 12 volt till tvenDessutom bör du kontrollera huruvida kabelarean till USB-uttaget är nog stor för att klara av den högre strömförbrukningen till en TV.
Pålle
Du förväxlar spänning (volt) med strömstyrka (ampere) som var vad Pålle syftade på. Kabeln måste vara tillräckligt grov för den strömstyrka TV:n kräver.Men om det är 12 volt fram och kontakten krymper ner den till 5 volt- bör inte kabeln då vara anpassad för 12 v, det är 12 volt till tven
En sån här kan funka bredvid dina nuvarande, kolla så matningen till usb-uttaget klarar det du vill driva på 12V, då kan du parallellkoppla uttagen.Behöver lite kunskap så vänder mig till er.
OK då får jag kolla kablarna, och är de klena så kan jag ju dra nya kraftigare kablar. Att ha usb kontakter där har jag ingen nytta av, så där av vill jag fri göra en 220 v som tven har haft. Eftersom tven kan gå på 12 v så tänkte jag använda usb uttaget till en 12 v kontakt, samtidigt kunna köra tven när jag inte står på markström.Du förväxlar spänning (volt) med strömstyrka (ampere) som var vad Pålle syftade på. Kabeln måste vara tillräckligt grov för den strömstyrka TV:n kräver.
En bra grundläggande intro till elläran är denna: https://forum.ihusbil.se/resources/wiring-unlimited.6/
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons