Bäste Knut, det där stämmer helt med vad killen som jag känner, berättade för mig.
Historien enligt honom så uppfanns husbilen helt enkelt i Småland, närmare bestämt på Uvaberget strax söder om Tenhult. Mannen bakom innovationen var ingen mindre än
KArl
BEngtsson, som senare förkortades till just KABE. Att man kortade ner Karl Bengtssons namn var helt enkelt en småländsk tradition att hålla saker och ting småskaligt, inte slösa med bokstäverna.
Bilen blev stående på Karl Bengtssons gård länge, ingen förstod eller visade intresse för det här med husbil, men så en dag i maj kom…..
….. ingen mindre än Karl Oskar och Kristina Nilsson på häst och vagn förbi Tennhult och såg den vackert blänkande husbilen utanför KArl BEngtssons gård.
Karl Oskar som behövde likvida medel för sin etablering i landet långt där borta i väster, stoppade hästekipage med ett Ptrrr och gick fram till KArl BEngtsson och sa,
— Käre bror ser att du har problem med att ha en husbil parkerad på gårdsplanen, som förstör utsikten för dig och grannarna. Vi kan göra ett byte, du får köpa min häst och vagn för bara 50 svenska riksdaler och jag tar hand om skrotet som du har på gården.
Sagt och gjort, Karl Bengtsson fick ett ekipage han kunde ha nytta av och Karl Oskar skulle då ha fått de eftertraktade 50 Riksdalerna emellan och åkt vidare med husbilen till Göteborg och Amerikahamnen. Bilen togs sedan som flyttgods ombord på skonaren till Amerika.
Enligt killen som jag känner är det Karl Oskars och Annas barnbarn som vi ser på bilden från 1918, när de besöker New York med KABE’n!
Enligt killen jag känner är det så KABE’s historia började….
Tommy