• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spaningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bengt, numera är det bara att Googla, så får man fram dessa uppgifter.

- Sverige är 447 425 km², det geografiskt femte största landet i Europa
- Spanien är 505 990 km², är till ytan det näst största landet i Europa, Frankrike är större.

Skit i jordgloben, googla!

Tommy
Jag följde ditt råd och googlade, men fick detta resultat:
1Ryssland*3 960 000Totalt 17 098 246, varav huvudsakligen i Asien
2Ukraina603 700
3Frankrike*551 700Utan dess utomeuropeiska områden
 
Min spaning är att många lägger ca: 25000 kr för att köra till och från Spanien

och sedan ca: 7-8 tusen per månad för att vara där.

Visa bilaga 17906
Njaaa, det är nog väl tilltaget.
Vi räknade ut vad 6 mån i Spanien inkl resa ToR kostade. Det är i och för sig 5-6 år sedan och vi hamnade på ca 49 000 SEK inkl allt.
Räknar vi bort vad 6 månader i Sverige kostar så handlar vi mat för ca 2700:-/mån, det blir ca 16 000:- Alltså kostade 6 mån semester i Spanien Ca 33 000:-.
Sedan kan man ju alltid räkna med värdeminskning på HB'n, hyra Sverige, uppvärmningskostnader mm mm. Men det överlåter jag till någon annan att räkna på.
 
Njaaa, det är nog väl tilltaget.
Vi räknade ut vad 6 mån i Spanien inkl resa ToR kostade. Det är i och för sig 5-6 år sedan och vi hamnade på ca 49 000 SEK inkl allt.
Räknar vi bort vad 6 månader i Sverige kostar så handlar vi mat för ca 2700:-/mån, det blir ca 16 000:- Alltså kostade 6 mån semester i Spanien Ca 33 000:-.
Sedan kan man ju alltid räkna med värdeminskning på HB'n, hyra Sverige, uppvärmningskostnader mm mm. Men det överlåter jag till någon annan att räkna på.
Bostadskostnaden har man väl oavsett.
Extra värdeminskning pga mil, kan väl variera och bli försumbar eller obefintlig för en del.
Snyggt redovisat 👍🏻
 
Resa finspång santa pola tor 10000kr
Campingavgift med el 10000kr Har ett kvitto!
Utresa 5/12-19
Hemresa 15/3-20
Mat äter jag var jag än befinner mej
Sparar på elen med lite värme bara sophämtning 500kr/mån
450kr/mån ränta på lån.
Eftersom bostaden hemma blir mycket billigare per månad eftersom det dyraste elen går bort till stor del får man dra av det på resan, en del bränsle blir det hemma också de milen får man dra bort.
Restauranger är billigare maten är billigare och spriten är billigare så mycket av utgifterna borta hade kostat mer hemma.
Jo det finns olika sätt och kostnader, ska man festa regelbundet som en del gör och stå på dyra campingar så äter det pengar.
Detta är ju gamla priser campingen är nog lite dyrare nu och dieseln kostade i snitt runt 12kr.
Men charter priser har ökat mycket och ska man vara borta länge blir boendet inte billigt, räkna med 10000kr/mån plus flygresan. Ska man sen åka runt lite måste man ju hyra något. Har man en fast hyra hemma på lika mycket blir det dyrt. De flesta som är yngre jobbar ju och har bara en månads semester. Men vi pensionärer får ju tänka på ett annat sätt.

Idag får man räkna med att det kan gå på 25000kr totalt för samma resa ska man köra runt lite och bo på flera campingar blir det dyrare och det blir fler mil.
Är man äldre och har pengarna så kan man lika bra spendera dom,
finns mej veterligen inga fickor på svepningen, barnen har egen inkomst bra välbetalda jobb.

Ralphs spaning stämmer knappast på hans egna resor med en plåtis som går billigt och gratis ställplats,
blev nog myycket billigare.
 
Vi har inte gått in på kronor o ören sen vi började HB äventyret utan reser främst för att komma bort från kyla och mörkret. Dessutom vill vi uppleva lite av hur andra har det i sina miljöer. Detta kallar jag för ”livskvalitet” då man medvetet styr sina händelser genom egna val & beslut. Så länge ekonomin fingerar och man har mat på bordet månaden ut så är det OK oavsett om kostnaden var billigare eller dyrare på ”70-talet” eller vad Kalle betalar idag på en annan camping.

Som jag tidigare skrev i en annan tråd, inte en spänn läggs undan av våra pensioner till efterlevande. Alla har skickat SMS grattis till mig på 70-års dagen, men ingen har kommit på att Swisha 1:- endaste spänn till en flaska ”vino tinto” när jag fyllde år. Nja, ”orsak o verkan” heter det visst! 🥶
 
Vi har inte gått in på kronor o ören sen vi började HB äventyret utan reser främst för att komma bort från kyla och mörkret. Dessutom vill vi uppleva lite av hur andra har det i sina miljöer. Detta kallar jag för ”livskvalitet” då man medvetet styr sina händelser genom egna val & beslut. Så länge ekonomin fingerar och man har mat på bordet månaden ut så är det OK oavsett om kostnaden var billigare eller dyrare på ”70-talet” eller vad Kalle betalar idag på en annan camping.

Som jag tidigare skrev i en annan tråd, inte en spänn läggs undan av våra pensioner till efterlevande. Alla har skickat SMS grattis till mig på 70-års dagen, men ingen har kommit på att Swisha 1:- endaste spänn till en flaska ”vino tinto” när jag fyllde år. Nja, ”orsak o verkan” heter det visst! 🥶
Grattis i efterskott…
Skicka ditt Swishnummer i Pm så skall du få 2:- ;)
 
Spanar in att det finns många varianter av medlem, har inte fått klart för mej om jag befinner mej på början eller slutet på det som verkar vara hierarkin.
vi har ny bara medlem välkänd aktiv ökänd har jag inte hittat - än.
Finns kanske fler varianter, problemet som jag ser det är att det inte finns någon förklaring och om vissa grader är ärofulla eller inte och om det styrs av mjukvaran Ihusbil använder.
Ska man göra ändringar manuellt blir det mycket att göra det växer så det knakar. Så jag utgår från att det är programvaran som gör det automatiskt på något vis, kanske det finns en liten guldstjärna som dyker upp. Jag kommer ihåg att man fick guldstjärna i skolan när man gjort något bra, det var mest flickorna som fick det.
 
Det diskuterades lite kring det här:
 
Dagens spaning.
När jag nu, för andra gången, insjuknat i Covid så kan jag bara konstatera att sjukdomen blir mildare för varje omgång.
Om det beror på att viruset i sig har blivit svagare eller om det är de tre sprutorna (jag vet borde ha tagit den fjärde för länge sedan) har jag ingen aning om.
Denna gång är det som en kraftig förkylning med två dagar feber, halsont och snuva.

Förra gången, typ när så många dog och det inte fanns något vaccin, så var det betydligt värre.
Fick sitta upprätt i soffan i undervåningen och halvsova i 1,5v, familjen sov med öronproppar på övervåningen när jag satt å hostade.
Blev andfådd bara av att gå till brevlådan (20m).
Och var så trött i två månader efter att jag kunde somna bara jag satte mig ned....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen