• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spaningar

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Ort
Finspång
Tänkte att vi skulle ha en tråd som alla kunde skriva i. Det fanns för länge sedan ett program där man lät deltagarna berätta om en spaning man gjort och vilka slutsatser man dragit om det fanns någon.
Det hette spaning någonting och det blir samma här.
Själv tänkte jag ta upp en spaning jag gjort det gäller knäppning av kavajer.
För länge sedan nu pratar vi nästan historisk tid skulle jag köpa en kavaj och som vanligt knäppte jag alla tre knapparna!
Det skulle jag inte gjort expediten ifråga en äldre herre var snabb som kobran sir Vääs eller en sån där dam som jobbar ackord kvällstid med att knäppa upp knapparna.
Man skulle bara ha den översta knappen knäppt precis som om jag var dum i huvudet nåt svar på min fråga varför?
Det fick jag aldrig det bara var så!.
Nu har jag sett gamla svartvita filmer väderspåmännen i nyhetskanalerna ALLA politiker även Putin som följer denna doktrin oavsett hur tokigt det ser ut.
Man visar helt oblygt upp en hängmage och en skjorta med fettveck och en bit av slipsen sen har man en knapp knäppt för att fullborda eländet med två stora veck som anger en illasittande kavaj av låg kvalitet.
Eller vilket jag tror att det fattas gömd stoppning ungefär där musklerna borde befinna sej om det funnits några.
Nu är frågan hur har detta kommit till och varför? Hur långt tillbaka går det? Just nu kan man inte undvika att se att alla personer med knäppt kavaj använder bara en knapp, skulle man inte kunna spara på alla miljoner knappar som inte används. Hur går ni själva klädda, själv har jag inte använt kavaj sedan jag jobbade och givetvis med alla knapparna knäppta så som det ska vara.
 

Obs...jag vet absolut inget om detta...använde kavaj..sist för ungefär 55 år sedan.....så hur ska jag komma ihåg det....


Och så finns det de som knäpper ihop gylfen med kavajen.
Ändrat...
Västen med gylfen ska det va...all information ska va korrekt..
 
Senast ändrad:
Bra initiativ Bengt.

Kan nog instämma att min kostym daterar sig till när jag
"Läste fram" inför prästen. (Konfirmation)
Det måste vara typ 50 år sedan och åtminstone 25 kg sedan...
Dra nu inte upp detaljer som midje-omkrets mm!
Varför i hela friden hänger den kostymen kvar och tar plats?
En fleece med windstopper kunde få plats där, eller hur?

Just nu tycker jag att mina bästa klädfynd finns hos
Lantmännen, Järnaffären och div Second hand.

Hälsar mode-lejonet från 3-D Cad-walken :)
 
Min bröloppskostym hänger fortfarande i IKEA-källargarderoben av sentimentala skäl, inte pga ”fall i fall” efter 32 år med samma kvinna (nr 2). Till begravningar har jag helt annat utstyrsel som inte går att knäppa med någån av 3 knappar, något i stil med Raasken’s ”problem”. Knapparna ser jag ändå som ett bevis (utåt) på välmående och dekadens på äldre dar…
1667064976572.png
 
Senast ändrad:

Obs...jag vet absolut inget om detta...använde kavaj..sist för ungefär 55 år sedan.....så hur ska jag komma ihåg det....


Och så finns det de som knäpper ihop gylfen med kavajen.
Ändrat...
Västen med gylfen ska det va...all information ska va korrekt..
Tack för ditt inlägg som krävt en del forskande, men något definitvt svar annat än att någon tycker saker, sen tycker jag kanske att det är bra med regler så att man kan vara obstinat och bryta mot dem.
 
En spaning till!
Har lagt märke till att det finns äldre män som har en massa hår och då har jag tänkt att det beror på gener,
men de brukar väl för det mesta ta slut vid högre ålder!
Jag har gjort en koppling med min far som i gamla dagar hade mer hår än när han var ung.
Många äldre har problem med förstorad prostata och då ger man 2 st mediciner som jag trots motstånd kommit att vara tvungen att använda om jag inte vill lägga mej under kniven med osäkert resultat. Den ena är Finasterid och används i mindre doser mot håravfall, men i mycket högre doser mot förstorad prostata.
Så dessa stiliga äldre män med mycket hår lider egentligen av biverkningar av en medicin och till den skaran ska jag kanhända sälla mej till
just nu är det inte helt kalt där det förr var blankis.
Med lite hårfärg kommer man vara på banan igen!
Fast så roligt ska vi inte ha eftersom den andra biverkningen är en mer eller mindre kemisk kastrering.
Så när ni nästa gång ser en man med mycket hår på gatan eller i spegeln -vad vet jag, beror det prostata problem. Jo 50% har det vid 60år och 80% vid 80 år lätt att komma ihåg.
Enligt statistiken vad gäller för ihusbil borde hälften ca, den andra hälften är ju kvinnor, vara över 60 i genomsnitt av dessa 25% har problem och av dessa tar ett okänt antal denna medicin och en del inte alla får biverkningar.
Så man är inte ensam vilket är en klen tröst. Finns det några åsikter om spaningen eller nya spaningar?
 
En annan spaning jag gjort är att wiskhy är roligare än vodka procent för procent och centiliter för centiliter!
Här tror jag det finns många som kan detta bättre än mej men jag tror mej förstå att det inte handlar bara pocenten....
 
En annan spaning jag gjort är att wiskhy är roligare än vodka procent för procent och centiliter för centiliter!
Här tror jag det finns många som kan detta bättre än mej men jag tror mej förstå att det inte handlar bara pocenten....
Jag köpte tre flaskor whisky (en andel) av en som köpt en hel tunna från ett svenskt destilleri.
Slog upp en fingerbredd i ett glas en kväll framför datorn.
Den var ganska mild i smaken så jag tillsatte inget vatten.
När jag reste mig upp snurrade allt till vilket jag tyckte kändes märkligt.
Tills jag tittade på flaskan och läste ut procenten.
De var 67 till antalet......
 
Jag har en spaning jag vill dela med mig lite av så här i besparingstider.
Vi matas med allehanda tips om hur vi kan spara energi.
Vissa av dessa ska man nog ta med en nypa salt, en del vet helt enkelt inte vad de pratar om.
Läste t.ex. en artikel i en av de större kvällstidningarna hur man enkelt sparade massor.
*När du ändå har datorn igång passa då på att koppla in och ladda dina mobiler och powerbanks. Då blir strömmen gratis.
Hur kan den bli det?!
*Det är mycket bättre att använda en bärbar dator, den går på batteri.
Förvisso, men den ska väl laddas?!
*Många saker i hemmet går att byta ut mot batteridrivna dito.
Jo visst, men batteri konsumtionen lär knappast vara gratis?!
*Släng ut din gamla plasma tv och köp en ny LED.
Visst spar det några kronor på elräkningen men du kan titta väldigt mycket på tv för de pengarna som den nya tv:n kostar....

Det konstiga med dessa spartips är att de sällan tar upp enkla saker som verkligen sparar pengar.
*Led-lampor i de armaturer som lyser länge.
*Duscha kortare tid.
*Släck efter dig när du lämnar ett rum.
*Sänk innetemperaturen med 0,5-1°
*Om du har motorvärmare räcker det ofta med 30min uppvärmning.
Osv
 
Vi stirrar oss ofta på % alkohol, men det är faktiskt mest H2O i blandningen (Bäckis blandning är sällsynt undantag).
Ja köper man på fat så vill man hålla upp % så högt som möjligt för att slippa betala för vatten.
Det som köps på bolaget är utspätt till runt 40% för att de ska tjäna mer pengar....
 
En sak som kan spara pengar är att släcka lyset på bilen! strömmen måste tillverkas av generatorn som drivs av motorn de totala förlusterna är inte små.
Detta debatterades i samband med införandet av halvljuslagen. Var man söderut så blinkade alla eftersom de trodde att man glömt släcka ljuset. Själv körde jag med halvljus och bälte innan halvljuslagen.
Verkar som inte alla fattat hur elen tillverkas och konsumeras. Det är bara osten i råttfällan som är gratis!
Nu när alla ska spara så blir det svårt för dom som haft "gratis" el på diverse ställen. Skulle man addera alla
hushålls ström och jämföra med utgående ström från elcentralerna skulle man nog finna en hel del förluster som inte är normala. Numera kan man ganska lätt spåra en hel del via data. Skulle tro att det finns en del som har en anslutning som de anser vara löneförmån, idag med elbilar kan det bli en slant med en hybrid om man har ett värmaruttag som egentligen är avsett för mindre totalt strömuttag för personalens hälsa.
 
Senast ändrad:
När det gäller alkohol är det så att det blir sällan numera eftersom det roliga inte infinner sej med stigande ålder. Har pratat med andra om detta fenomen och de har haft en liknande erfarenhet. Skulle tro att det finns ett antal här som upplevt detsamma. När sen lukt och smak är nedsatta så fösvinner den delen också. Att höra folk lovorda diverse drycker är lite som att höra en seende förklara för en blind vilken färg det är på en bil.
 
När jag kör med personbilen och det är företräde på huvudled händer det nästan aldrig att någon chansar och kör ut.
När jag sitter i husbilen händer det ganska ofta, är det fler som upplever samma sak? Verkar lite dumt eftersom risken att bli svårt skadad är väsentligt högre om en husbil kommer in genom förardörren.
 
Apropå whisky är min spaning att med somlig single malt whisky från små skotska öar har man lyckats extremt väl med marknadsföringen. En rökskadad produkt tillverkad under primitiva förhållanden och påföljande ojämn kvalitet blev på ganska kort tid mycket "finare" än konkurrenternas whisky producerade i mer förfinade processer.

Nu kommer väl protesterna..... ;)
 
Har undrat länge över hur stort sverige är egentligen det är min spaning:
När man tittar på kartorna verkar sverige stort men när man kollar på milen verkar det inte lika stort. Jag hade en jordglob en gång och där såg sverige ganska litet och eländigt ut. Tänkte att det måste vara fel på jordgloben.
Såg sen en video där man pratade om olika sätt att rita kartor.
Och att det blir fel.
Jag förstår ju att när man ska göra en plan yta av en glob blir det lite fel. Har testat med google earth och snurrat och zoomat men blir inte klok ändå programmet tillåter ju en sömlös omvandling från en glob till en kvadratisk yta - bildskärmen.
Så frågan kvarstår hur stort är sverige jämfört med spanien eller varför inte kanarieöarna som ligger nära ekvatorn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen