• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spaningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har undrat länge över hur stort sverige är egentligen det är min spaning:
När man tittar på kartorna verkar sverige stort men när man kollar på milen verkar det inte lika stort. Jag hade en jordglob en gång och där såg sverige ganska litet och eländigt ut. Tänkte att det måste vara fel på jordgloben.
Såg sen en video där man pratade om olika sätt att rita kartor.
Och att det blir fel.
Jag förstår ju att när man ska göra en plan yta av en glob blir det lite fel. Har testat med google earth och snurrat och zoomat men blir inte klok ändå programmet tillåter ju en sömlös omvandling från en glob till en kvadratisk yta - bildskärmen.
Så frågan kvarstår hur stort är sverige jämfört med spanien eller varför inte kanarieöarna som ligger nära ekvatorn.
Bengt, numera är det bara att Googla, så får man fram dessa uppgifter.

- Sverige är 447 425 km², det geografiskt femte största landet i Europa
- Spanien är 505 990 km², är till ytan det näst största landet i Europa, Frankrike är större.

Skit i jordgloben, googla!

Tommy
 
Ja på kartan är sverige större rentav störst, på kontot för onödigt vetande så får man köra över 90mil västerut till spanska östkusten inte underligt att det blir så långt att köra. Det är ju söderut man vill och kunde man köra till italien så skulle man hamna lika långt söderut på 80 mil kortare resa. Var ganska givande att få upp rutnätet på earth men trots det är sverige jättestort. Lika långt som frankrike och spanien tillsammans.
Analogt med det är alltså inte ryssland så stort som Putin tror. Kan det vara så att politikerna går efter kartan som visar fel? Kanske man var sjuk den dagen de hade geografi i skolan.
 
Bengtic..du är inne på rätt spår...o på en mycket intressant spaning... som eventuellt rätt många inte tänker på .nämligen att olika kartprojektioner ger olika resultat....en karta kan aldrig visa helt rätt.... felet i längdgrad ökar ju mera norrut och söderut du mäter.....du kan heller inte mäta vinklar o få rätt resultat på en karta.... så vill du få en mera riktig uppfattning.....använd en jordglob.

På en karta: Särskilt norra delarna av Ryssland kommer att se större ut än de är.... och Grönland och norra Canada... samma på södra halvklotet

 
Ja en väl tilltagen jordglob och ett snöre borde ju ge den kortaste vägen mellan två punkter.
Då slipper man ju åka omvägar till spanien speciellt när bränslet är så dyrt. Undrar om maps och liknande verkligen tar ut den kortaste vägen vilken projektion jobbar de efter eller lägger man ihop ett antal förinställda vägavsnitt. När man ser en film om stridsledningen i något krig så använder man ju en platt karta. Går man efter den vanliga världskartan vore det ju vansinne att flyga över nordpolen. När man zoomar i earth så förändras jorden till något annat den räknar om kartan. Vore bättre om man använde en tänkt jordglob att utgå från. Undrar hur det skulle se ut med en 3d projektor.
Då kunde man ta in en säck sand på golvet sätta på solariet och 3D glasögonen och lägga sej på stranden i valfri världsdel. Tänk så bekvämt.
Eller så kunde man ligga i en säng med en massa kablar in i huvudet och matas med dropp och leva i en fiktiv värld -jag har visst sett den filmen.
Ja nu förstår jag varför Trump ville köpa grönland han tänkte väl att miljöförstöringen skulle smälta isen och sen trodde han grönland var dubbelt så stort.
 
Å så var det den infödde dalmasen, som stegade in på bokhandeln i Mora och ville köpa sig en jordglob.
Han kollade på utbudet, vände och vred på alla varianter i olika storlekar, både med lyse och utan...
Nä, det var ingen jordglob, som föll honom i smaken.
Han grunnade ett tag eftertänksamt där i affären och så frågade expediten: Har ni ingen med bara Dalarna på?

(Kanske något herr P därborta i öster funderar på..., att förverkliga just den drömbilden?) ;)
 
Senast ändrad:
Sanningshalten i denna spaning kan jag inte verifiera men är inte otrolig ändå eller….
Vid ett tidningsstånd i central Moskva kom en äldre man och tog upp en Pravda tittade på framsidan
och lade tillbaka den och gick. Detta upprepades 3-4 dagar och till slut frågade tidningsförsäljaren vad han letade efter, ” En dödsannons ” svarade mannen. Men det vet du väl att dödsannonser inte står på förstasidan på Pravda! Sa tidningsförsäljaren. ”Jo, Denna gör det ”sa mannen och gick.
 
Å så var det den infödde dalmasen, som stegade in på bokhandeln i Mora och ville köpa sig en jordglob.
Han kollade på utbudet, vände och vred på alla varianter i olika storlekar, både med lyse och utan...
Nä, det var ingen jordglob, som föll honom i smaken.
Han grunnade ett tag eftertänksamt där i affären och så frågade expediten: Har ni ingen med bara Dalarna på?

(Kanske något herr P därborta i öster att funderar på..., att förverkliga just den drömbilden?) ;)

Ja absolut...precis......Bengtic behöver en jordglob med endast Sverige, Tyskland, södra Frankrike och Spanien på. (Också Skåne klarar han sig utan). Ja också behöver han ett snöre...och en hållare så han kan ha jordgloben uppe på instrumentbrädan. Helst med 12 volt belysning.... annars behövs också litiumbatterier o inverter.
 
Bra ide att ha istället för gps som bara visar fel.
Har tyckt att det var konstigt att vädret i santa pola området ska vara bland det bästa i spanien. När jag använde google Earth med rutnät så kunde jag följa norr och söder lite bättre.
När jag använde nollmeridianen gmt som mätpunkt såg jag att hela sydligaste delen av sydkusten ligger i öst -västlig riktning
och befinner sej bara 16mil från santa pola vilket gör att vädret inte förändrar sej särskilt mycket utan det är mera närheten till atlantkusten som gör skillnaden och vattentempen.
Sen inser man att i stort sett hela spanien befinner sig västerut gmt linjen så spanien ska absolut ha samma tid som england. Ska jag ha en jordglob vill jag absolut ha polerna med så jag kan måta ordentligt.
 
Ibland får man kryssa mellan kanalerna för att slippa se ett antal matprogram.
Antar att de är billiga att göra, men de är lite svårtuggade och jag känner ingen matlukt som man brukar göra när man ser en tallrik.
Fotograferade tallrikar dyker upp hela tiden i alla reseberättelserna och väldigt ofta så är det mycket folk kring dukade bord eller så är det restauranger.
Ja man kan nästan tala om matmissbruk, jag har följt en del som reser i europa och det handlar om ett rullande kök med noggrant filmade maträtter.
Vart är vi på väg egentligen? Finns det ingen som kan stoppa det hela och måste man äta egentligen ja kanske men inte så ofta och så mycket.
 
Vi gillar havregryn (kolhydratbomb) med antioxidanter på morgonen, inget märkvärdigt men i alla fall LDL-kolesterol sänkande.
En trevlig ”fika” mitt på dan (te & espresso), helst med några ”lättsamma” (animaliska) proteiner mellan 2 skivor kolhydrater, skapar paus i dagsflödet…
…och som avslut på dagen, ett hopkok färska råvaror (lite av varje), ”gotti-gott-gott” från kanske en av Ramsey’s TV-matprogram och mycket troligt LDL-kolesterol höjande!

bengtic, min ”spaning” säger att matprogram kan leda till inspiration & variation av råvaror/ämnen/smaker som våra komplicerade kroppar behöver. Tycker mest synd om alla Covid drabbade som tappat smak och hamnat i ett ”äta sig mätt” enformighet…
 
Vi gillar havregryn (kolhydratbomb) med antioxidanter på morgonen, inget märkvärdigt men i alla fall LDL-kolesterol sänkande.
En trevlig ”fika” mitt på dan (te & espresso), helst med några ”lättsamma” (animaliska) proteiner mellan 2 skivor kolhydrater, skapar paus i dagsflödet…
…och som avslut på dagen, ett hopkok färska råvaror (lite av varje), ”gotti-gott-gott” från kanske en av Ramsey’s TV-matprogram och mycket troligt LDL-kolesterol höjande!

bengtic, min ”spaning” säger att matprogram kan leda till inspiration & variation av råvaror/ämnen/smaker som våra komplicerade kroppar behöver. Tycker mest synd om alla Covid drabbade som tappat smak och hamnat i ett ”äta sig mätt” enformighet…
Hej. De låter bra mat ska vara gått men smaken är olika så de blir det som står för tiden på året som är på bordet i Spanien mycket från havet.
Mvh Lasse och Harriet
 
Senast ändrad:


Dvs 365 Kcal per 100 gram gryn..
Men nyttigt med havregrynsgröt.
Kolhydrater är Socker! Ju mindre socker desto nyttigare!
Fanns på 1970 talet något som kallades ”Kolhydratmetoden” man bantade genom att undvika kolhydrater!
Finns idag också på nätet med har Trendigare namn förstås!
Fick äta hur mycket kött, Fisk, Ägg som helst men bara lite av potatis vete matbröd och andra sädes produkter!
Åt massor av det jag älskade kött, fett fläsk korv höll bara koll på kolhydrat innehållet som inte fick överskrida ett visst värde per dag och på 3 månader förlorade jag 28 kg!
Från kraftig 106 kilos 25 åring till en vältrimmad kille på 78 kg! Började träna och gick upp till 90 kg, muskler är tunga!
 
Man kan banta med näsdroppar!
Om man använder näsdroppar blir luktsinnet bedövat och maten smakar inte så bra. Om man sen dricker något som gör att man får magont så förlorar man garanterat aptiten.
Började ett något bättre liv sen i somras har gått upp i vikt problemet med att må bra är högre vikt som sen måste underhållas. Tyvärr fungerar de flesta människor väldigt starkt på kroppens belöningssystem god mat alkohol stillasittande. Tittar man på gamla svartvita filmer så var folk magra, tittar man på gamla klasskort var nästan hela klassen vad vi idag kallar för underviktiga. Fanns bara radio tv fanns inte eller bara hos välbeställda människor. Man hade inga datorer eller mobiler knappt en cykel. Man rörde sig ganska mycket skidor skridskor löpning.
USA är föregångsland ser man folk i realtid på tv alltså inga filmer så är övervikten stor och har så varit och den har spritt sej hit. Som lärare har jag sett skillnaden i korridorerna där medelvikten ökat väldigt mycket under min verksamma tid .
Eftersom nästan alla går upp samtidigt förskjuts referensen vi har också uppåt och det tjocka blir normalt. Vi kommer alldeles säkert se en utplaning av hög ålder som kommit sej av bättre levnadsstandard.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen