• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Slutna omröstningar

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
Jag tycker modellen är bra när det gäller omröstningar typ veckans fråga, t ex om vi hyr ut våra husbilar eller inte.

Jag tycker däremot inte att det är bra att ställningen avslöjas för de som röstat långt innan röstningen är slut i frågor som gäller klubbfrågor typ val, stagdar etc. Det är bra att klubben är öppen och demokratisk. Men det är inte samma sak som att göra valen korrekta.

Jag är inte konspiratorisk och tror inte att det kommer att utnyttjas för att påverka resultatet. Men det finns en möjlighet att man ser att resultatet är på väg emot ens inställning och att man därmed försöker mobilisera medlemmar att rösta på "rätt" alternativ. Jag ser t ex just nu hur ställningen är och skulle kunna skriva det här. Det hade kanske med rätta modererats bort, men dock finns möjligheten.

Jämför t ex Riksdagsval (ja, även jag inser att det finns skillnader) där inte ens vallokalsundersökningar avslöjas innan vallokalerna stängts. Prognoser är något helt annat och hör inte till den här diskussionen.

Finns det teknisk möjlighet att köra med dagens modell på vanliga löpande omröstningar och "slutna" resultat när det gäller "klubbens administrativa val"?

Vad tycker andra medlemmar?
 
Senast redigerad av en moderator:
Sedan jag skrev det senaste inlägget har jag fått en del gillanden. Det är kanske så att nya medlemmar har läst denna tråd för första gången och håller med om att omröstningar till årsmötet ska vara slutna. Om ni håller med så glöm inte att trycka på uppknappen i högersidan av första inlägget.
Det är något konstigt med uppknappen. När jag tryckte på den gick siffran från -10 till -11. Det borde väl vara tvärtom.
 
Hva du har trykket tidligere er markert med farge på pilen. Trykker du igjen slukkes fargen og ditt valg slettes.
 
Hva du har trykket tidligere er markert med farge på pilen. Trykker du igjen slukkes fargen og ditt valg slettes.
OK, jag förstår. Jag hade nog tryckt på upp-pilen redan i maj, så då tog jag alltså bort min "Upp" och därmed ökade minustalet.
 
OK, jag förstår. Jag hade nog tryckt på upp-pilen redan i maj, så då tog jag alltså bort min "Upp" och därmed ökade minustalet.
Och nu visar det -10 igen så det är kanske du som "röstat upp" igen.

Jag kan också göra ett tillägg här för att alla ska förstå hur de här pilarna fungerar: Jag som trådskapare (vilket egentligen jag inte är i det här fallet) kan inte själv rösta upp eller ner. Och det låter ju rimligt att trådskaparen inte kan rösta på sitt eget förslag.

Jag kan också förtydliga att det är alltså inte dessa pilar som tråden handlar om utan om omröstningar som verkligen betyder något, t ex inför röstning på (till) kommande årsmöte om val till styrelse, stadgeändringar etc.
 
Röstningen är sluten och resultatet av hela röstningsproceduren visas först när årsmötesmodellen stängts vilket är vid midnatt lördagen den 4 mars.
Då visas det totala röstningsresultatet men bara för de som är berättigade att delta i årsmötet.
Den som var registrerad före den 31 oktober året före årsmötet, i detta fall år 2022, är de som får delta i det digitala årsmötet.
Det går inte att se vem som röstat eller hur någon har röstat.

Så snart det låter sig göras skrivs ett protokoll från årsmötet vilket presenteras för medlemmarna. Det är alltså då som alla medlemmar kan se resultatet av vad årsmötet kommit fram till dvs även för de medlemmar som inte var berättigade att delta i årsmötet.

Var det svar på din fråga?
 
Röstningen är sluten och resultatet av hela röstningsproceduren visas först när årsmötesmodellen stängts vilket är vid midnatt lördagen den 4 mars.
Då visas det totala röstningsresultatet men bara för de som är berättigade att delta i årsmötet.
Den som var registrerad före den 31 oktober året före årsmötet, i detta fall år 2022, är de som får delta i det digitala årsmötet.
Det går inte att se vem som röstat eller hur någon har röstat.

Så snart det låter sig göras skrivs ett protokoll från årsmötet vilket presenteras för medlemmarna. Det är alltså då som alla medlemmar kan se resultatet av vad årsmötet kommit fram till dvs även för de medlemmar som inte var berättigade att delta i årsmötet.

Var det svar på din fråga?
När denna tråd skapades i maj -22 så kunde man se totalställningen i omröstningen så fort man lagt sin egen röst. Jag tolkar ditt svar som att det inte längre går eftersom ändringar gjorts.

Så, ja jag har fått svar på min fråga. Och jag tackar Robert för svar och ansvariga för att de beslutat om ändringen och genomfört den.
 
Röstningen är sluten och resultatet av hela röstningsproceduren visas först när årsmötesmodellen stängts vilket är vid midnatt lördagen den 4 mars.
Då visas det totala röstningsresultatet men bara för de som är berättigade att delta i årsmötet.
Den som var registrerad före den 31 oktober året före årsmötet, i detta fall år 2022, är de som får delta i det digitala årsmötet.
Det går inte att se vem som röstat eller hur någon har röstat.

Så snart det låter sig göras skrivs ett protokoll från årsmötet vilket presenteras för medlemmarna. Det är alltså då som alla medlemmar kan se resultatet av vad årsmötet kommit fram till dvs även för de medlemmar som inte var berättigade att delta i årsmötet.

Var det svar på din fråga?
Nu har jag läst igenom tråden från dess början och finner att viljeyttringen/policyn är att röstningsresultatet skall visas direkt efter det att man avgivit sin röst. Därmed ser man att rösten mottagits och registrerats vilket också är ett bevis på att vi har en helt öppen attityd.
Vad jag tycker spelar ingen roll i det sammanhanget, majoriteten tycker att vi skall ha en öppen redovisning och då är jag solidarisk med det.
 
Ok, då har alltså inget ändrats. Alldeles fel princip tycker jag. Men det spelar ju inte heller någon roll vad jag tycker.
Det behövs en omröstning om man vill veta vad medlemmarna tycker i frågan. Då spelar det roll vad var och en tycker.
En diskussion bland ett begränsat antal deltagare i en tråd är ingen omröstning….
 
Inte helt lätt det här med..digitala årsmöten.... en del svar här ovan uppfattar jag också som att svaren ..går förbi varann.
Jag tror att det behövs både diskuteras och...som det heter..kommuniceras.. kring hur det är tänkt...hur en omröstning digitalt ska läggas upp..hur frågor ska formuleras... mm mm.
Vilken tråd är lämplig för denna diskussion?
T ex såg jag att " den gode Ranko " ( ja de är två) ger ett förslag på en förändring.
Hur gör man praktisk med detta. Hur formuleras frågan? Rent ekonomiskt... hur mycket pengar ska in... o på vilka sätt? Det måste man ju känna till för att kunna ta ställning till Rankos förslag... lite underförstått utgår han från att det är 100 kronor.
Ja..ovanstående är bara exempel på frågeställningar...
Det finns ju argument för att dra in pengar med hjälp av reklam men det finns också argument för att finansiera med medlemsavgifter. Jag tycker själv att det är inte tydligt vilket som är bäst sätt.
Nu vill ju Ranko egentligen ha det som det är men med en möjlighet att ..betala.. bort reklam.. detta är ju också en teknisk fråga... så det blir lite frågetecken.. att reda ut innan den enskilde medlemmen kan ta ställning.
 
Det behövs en omröstning om man vill veta vad medlemmarna tycker i frågan. Då spelar det roll vad var och en tycker.
En diskussion bland ett begränsat antal deltagare i en tråd är ingen omröstning….
Detta håller jag fullständigt med om. Tittar man på denna tråd som exempel så är det ett fåtal personer som står för de flesta inläggen.
 
På uppdrag av Styrelsen
Under dagens lopp har vi varit mycket aktiva i Styrelsen och diskuterat frågan om rösternas visning direkt när man röstat eller först när "vallokalen" stängts.
Vi har dessutom undersökt om det finns någon teknisk möjlighet att hantera valet så att röstningsresultat visas först när "vallokalen" stängs.

Styrelsen anser att just när det gäller ett årsmöte och val till de olika tjänsterna mm så liknar det valet, det som sker i samband med ett Riksdagsval.
  • Man kan förtidsrösta i ett Riksdagsval. Vi möjliggör förtidsröstning fr.o.m. den 26 februari t.o.m. den 4 mars
  • På valdagen stänger vallokalen i ett Riksdagsval kl 20.00. Vi stänger "vallokalen" på valdagen kl 24.00
  • Under tiden vallokalen är öppen kan ingen se vem som röstat på vad och något valresultat i någon form visas inte
  • I ett Riksdagsval sker rösträkning direkt efter det att vallokalen stängts, komplexiteten där är att mängden röster som skall räknas manuellt kompletterat med förtidsrösterna gör att det drar ut på tiden innan ett resultat kan presenteras
  • I vårt fall sker rösträkningen automatiskt och skulle kunna presenteras direkt efter det att "vallokalen" stängts

Nu kommer vi till frågan, kan vi och våra medlemmar lita på att resultatet av respektive röstning inte manipulerats?
Vi administratörer har ingen vare sig möjlighet eller önskemål om att manipulera röstresultatet, systemet styr sammanräkning och presentationen av resultatet sker utan någon som helst inblandning.

Styrelsens beslut:
Vi har genom en snabbhantering fått tillgång till funktionen "presentera valresultatet först när vallokalen stängts".
Styrelsen har i full enighet beslutat att tillämpa tekniken med att systemet redovisar röstningsresultatet först när "vallokalen" stängts.
I samband med det digitala årsmötet 2023 kommer den tekniken att användas.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen