• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Slutna omröstningar

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
Jag tycker modellen är bra när det gäller omröstningar typ veckans fråga, t ex om vi hyr ut våra husbilar eller inte.

Jag tycker däremot inte att det är bra att ställningen avslöjas för de som röstat långt innan röstningen är slut i frågor som gäller klubbfrågor typ val, stagdar etc. Det är bra att klubben är öppen och demokratisk. Men det är inte samma sak som att göra valen korrekta.

Jag är inte konspiratorisk och tror inte att det kommer att utnyttjas för att påverka resultatet. Men det finns en möjlighet att man ser att resultatet är på väg emot ens inställning och att man därmed försöker mobilisera medlemmar att rösta på "rätt" alternativ. Jag ser t ex just nu hur ställningen är och skulle kunna skriva det här. Det hade kanske med rätta modererats bort, men dock finns möjligheten.

Jämför t ex Riksdagsval (ja, även jag inser att det finns skillnader) där inte ens vallokalsundersökningar avslöjas innan vallokalerna stängts. Prognoser är något helt annat och hör inte till den här diskussionen.

Finns det teknisk möjlighet att köra med dagens modell på vanliga löpande omröstningar och "slutna" resultat när det gäller "klubbens administrativa val"?

Vad tycker andra medlemmar?
 
Senast redigerad av en moderator:
Först vill jag ge en stor ros till PLÅtta....( hur gör jag det). Bra att du vågar ta upp den här typen av frågor.
And now... here are the result from the Burstner jury.
.................
Först ska man skilja på olika saker. Rösthemlighet...är mera en sak för..befolkningen i t ex ett land....Att du inte ska vara tvungen att redovisa hur du röstar i t ex riksdagsvalet.
Ska inte blandas ihop för mycket med en förening. Tänk t ex på en bostadsrättsförening.
Omröstningar sker där ganska ofta..muntligt.. med acklamation eller med handuppräckning.
Det gör det fullt möjligt att uppfatta hur andra röstar... annars..sluten votering.

Och nu..the result... jag tycker snarare att utfallet i en omröstning ( här på iHusbil) hela tiden ska vara möjligt att följa...så att då man lägger sin röst vet man hur läget ser ut.
Däremot är systemet nu...märkligt.... först ger det sken av att...vara hemligt...men så fort du röstat så är det inte hemligt....
O det finns rimligtvis inga regler eller lagar som kan stoppa någon för att föra kunskap om ..nuvarande resultat..vidare..... att t ex moderator då ska radera detta? ? ? Utifrån vilken princip?
Nej...det är egentligen bättre att det hela tiden är möjligt att följa hur röstningen fortlöper.... det blir lika för alla... sen att man kan tycka att det är bra som det är...jodå..det kan man...
Men om tanken med nuvarande system är..Att hålla hemligt...så är det inget bra system..för så fort man röstat är det ju inte alls hemligt...
.....
 
Senast ändrad:
Jag kan se fördelar med att dölja resultatet tills tiden för omröstningen är över.
Lite beroende på vilken typ av omröstning det gäller, så klart.
Att lägga till funktionen är en enkel sak och sedan är det upp till dem som skapar omröstningen att välja om funktionen skall användas eller ej.

I vissa fall kan det skapa kampanjer vid sidan av forumet om man ser att ett val ligger efter för att få fler att rösta på det innan tiden går ut.
(t.ex om Dethleffs ligger efter Bürstner i omröstningen av bäst bil, vilket retar den första gruppen av ägare.)
För att förhindra påverkanskampanjer i det läget är det bra att dölja resultatet i pågående omröstning för att få ett mer rättvisande resultat.
Helt blir man inte av med risken för den typen av kampanjer, men då är det mer generellt och man kan inte gå på resultatet.
 
Jag kan se fördelar med att dölja resultatet tills tiden för omröstningen är över.
Lite beroende på vilken typ av omröstning det gäller, så klart.
Att lägga till funktionen är en enkel sak och sedan är det upp till dem som skapar omröstningen att välja om funktionen skall användas eller ej.

I vissa fall kan det skapa kampanjer vid sidan av forumet om man ser att ett val ligger efter för att få fler att rösta på det innan tiden går ut.
(t.ex om Dethleffs ligger efter Bürstner i omröstningen av bäst bil, vilket retar den första gruppen av ägare.)
För att förhindra påverkanskampanjer i det läget är det bra att dölja resultatet i pågående omröstning för att få ett mer rättvisande resultat.
Helt blir man inte av med risken för den typen av kampanjer, men då är det mer generellt och man kan inte gå på resultatet.
Tack, det här är precis vad jag efterlyser. Och du skriver att det är en enkel sak att lägga till funktionen. Fantastiskt. Kostnader?
Och bra att kunna välja om det ska användas eller inte. Jag tycker absolut det ska användas vid alla "officella" omröstning på t ex medlemsmöten.
 
Först vill jag ge en stor ros till PLÅtta....( hur gör jag det). Bra att du vågar ta upp den här typen av frågor.
And now... here are the result from the Burstner jury.
.................
Först ska man skilja på olika saker. Rösthemlighet...är mera en sak för..befolkningen i t ex ett land....Att du inte ska vara tvungen att redovisa hur du röstar i t ex riksdagsvalet.
Ska inte blandas ihop för mycket med en förening. Tänk t ex på en bostadsrättsförening.
Omröstningar sker där ganska ofta..muntligt.. med acklamation eller med handuppräckning.
Det gör det fullt möjligt att uppfatta hur andra röstar... annars..sluten votering.

Och nu..the result... jag tycker snarare att utfallet i en omröstning ( här på iHusbil) hela tiden ska vara möjligt att följa...så att då man lägger sin röst vet man hur läget ser ut.
Däremot är systemet nu...märkligt.... först ger det sken av att...vara hemligt...men så fort du röstat så är det inte hemligt....
O det finns rimligtvis inga regler eller lagar som kan stoppa någon för att föra kunskap om ..nuvarande resultat..vidare..... att t ex moderator då ska radera detta? ? ? Utifrån vilken princip?
Nej...det är egentligen bättre att det hela tiden är möjligt att följa hur röstningen fortlöper.... det blir lika för alla... sen att man kan tycka att det är bra som det är...jodå..det kan man...
Men om tanken med nuvarande system är..Att hålla hemligt...så är det inget bra system..för så fort man röstat är det ju inte alls hemligt...
.....
Tack för rosen. Hoppas den inte är taggig. ;)

Jag håller inte med dig om jämförelsen med öppen röstning via handuppräckning på ett fysiskt möte. Där agerar alla samtidigt eller med sekunders skillnad. Inte veckors "betänketid".

Jag har inte skrivet något om "rösthemligheten". Den finns ju inte vid röstning med handuppräckning men vid en digital omröstning kommer den med på köpet. Om vi vill ha den eller inte är en annan fråga som jag inte har synpunkter på nu.
 
Någonstans måste vi kunna lita på att de i iHusbil vill göra det bästa för oss, kritik kan vara bra i vissa fall men i andra fall ganska onödigt eftersom det är mer eller mindre omöjligt att veta i förväg vad som är bäst i alla lägen.
Det är ju en ganska komplex historia att göra alla nöjda och då handlar det inte om teknik.
Låt oss undvika en syjunta det är våra folkvalda bättre på.
En lite positivare syn på de som gör sitt bästa på sin fritid och lite beröm skulle lyfta forumet. En privat synpunkt!
 
Tänker lite på hur är det när man röstar på ett fysiskt möte. Jo, man sitter i grupp och resonerar innan man kryssar i.
Tänker på ett annat årsmöte där det var röstning med lappar. Det resonerades både här och var ex vis ”jag känner ingen av dessa, vilken tycker du jag ska rösta på…”.

Det är nog svårt hur man än gör.😊
 
Senast ändrad:
Någonstans måste vi kunna lita på att de i iHusbil vill göra det bästa för oss, kritik kan vara bra i vissa fall men i andra fall ganska onödigt eftersom det är mer eller mindre omöjligt att veta i förväg vad som är bäst i alla lägen.
Det är ju en ganska komplex historia att göra alla nöjda och då handlar det inte om teknik.
Låt oss undvika en syjunta det är våra folkvalda bättre på.
En lite positivare syn på de som gör sitt bästa på sin fritid och lite beröm skulle lyfta forumet. En privat synpunkt!
Jaha, eftersom det är jag som stått för "kritiken" här så är det kanske riktat till mig specifikt och till andra i allmänhet. Jag vill därför påminna om vad jag skrivet tidigare om hur jag uppskattar allt jobb som görs. Jag tycker dessutom att alla ska kunna ta emot synpunkter. Detta har också framkommit av flera som tycker att synpunkter är viktiga och bra att det görs utan påhopp etc.

Och till Burstner som gav mig en ros och skrev: "Bra att du vågar ta upp den här typen av frågor." Det tror jag inte man behöver vara rädd för här, åtminstone om det sker på ett respektfullt sätt.
 
Tack för rosen. Hoppas den inte är taggig.

Rosen får du för att du tar upp en sak ur en..principiell..synvinkel. Det du tar upp handlar om principer...
Nu........är det möjligt att lägga upp digitala omröstningar på flera sätt.
Då finns det..enligt mig...principiellt bara två rimliga sätt..... antingen är resultatet synligt för alla hela tiden....eller det du efterlyser...resultatet visas inte förrän omröstningen är slut.
Du pläderar för sluten votering.
 
Tänker lite på hur är det när man röstar på ett fysiskt möte. Jo, man sitter i grupp och resonerar innan man kryssar i.
Tänker på ett annat årsmöte där det var röstning med lappar. Det resonerades både här och var ex vis ”jag känner ingen av dessa, vilken tycker du jag ska rösta på…”.

Det är nog svårt hur man än gör.😂
Ja, så är det. Jag har inte heller skrivet något om diskussioner före ett val och har inte något emot sådana.
 
Jaha, eftersom det är jag som stått för "kritiken" här så är det kanske riktat till mig specifikt och till andra i allmänhet. Jag vill därför påminna om vad jag skrivet tidigare om hur jag uppskattar allt jobb som görs. Jag tycker dessutom att alla ska kunna ta emot synpunkter. Detta har också framkommit av flera som tycker att synpunkter är viktiga och bra att det görs utan påhopp etc.

Och till Burstner som gav mig en ros och skrev: "Bra att du vågar ta upp den här typen av frågor." Det tror jag inte man behöver vara rädd för här, åtminstone om det sker på ett respektfullt sätt.
Jag tror inte någon har tagit det negativt att du tagit upp denna fråga. Du har dessutom gjort det på ett konstruktivt och snyggt sätt som mycket väl kan användas som ett exempel på hur man kan diskutera konstruktivt. Jag hoppas det blir fler diskussioner på detta sätt.

Om Gilla-knappen är jag också en sån där knepig jäkel som trycker även om jag tycker tvärtom. Detta under förutsättning att jag tycker det är bra för tex diskussionen eller är kloka tankar även om jag tycker annat. Jag gillar för att jag tycker det är ett bra inlägg.
 
@PLÅtta, jag tycker det är mycket bra att det kommer in synpunkter, förslag, idéer och nytänkande.
Även om jag den här gången inte håller med dig i sakfrågan så uppskattar jag verkligen när folk har synpunkter och argumenterar för det som de tror på, utan sånt finns risken att man fastnar på stället och blir kvar där och jorden kanske hade varit platt fortfarande om ingen tänkte i nya banor.
Jag ser inte alls detta förslag som nån form av syjunta, kritik eller att det skulle vara negativt på något sätt alls.
 
En sak som är väldigt positivt med att se resultatet efter man röstat är att man kan när som helst kolla status hur det går. Om slutresultatet hade hemlighållits till sista dagen hade risken varit större att någon fått för sig att resultatet manipulerats och det skulle nog vara värre.

Så min ståndpunkt står kvar, öppenhet och lita på att folk är ärliga.
 
En sak som är väldigt positivt med att se resultatet efter man röstat är att man kan när som helst kolla status hur det går. Om slutresultatet hade hemlighållits till sista dagen hade risken varit större att någon fått för sig att resultatet manipulerats och det skulle nog vara värre.

Så min ståndpunkt står kvar, öppenhet och lita på att folk är ärliga.
Ditt första stycke har jag ingen förståelse för. Dessutom talar det emot ditt andra stycke med "lita på att folk är ärliga". Jag litar på att de som hanterar omröstningarna (notera återigen att jag menar t ex val vid medlemsmöten) är ärliga.

Om man nu vill se röstningens status, måste det då inkludera resultatet? Eller går det att fixa så att man ser sin egen röstning samt hur många som totalt röstat?
 
Har nu läst alla inlägg en gång till och ser att det har blivit en viss förskjutning av sakfrågan. Sakfrågan var som du skrev i inledningen att du var rädd för att någon medlem skulle försöka påverka om man såg att sin egen ståndpunkt låg i underläge. Som jag skrev tidigare tror jag personligen att få folk att rösta som man vill med olika inlägg kan man göra oavsett om man ser status. Riksdagsvalet är ett lysande exempel, man ser inte något delresultat men gör allt för att fånga röster.

Vad vi har glidet över på är trovärdigheten av dom som sköter röstningen och där ser det ut som att vi är överens. Kanske är det inget stort problem utan är mer som du skrev en principfråga som kan vara väl så viktig.
 
PLÅtta...nu har väl rosen snart vissnat...så varsågod..här får du en till.
JanneE... jag tycker inte att tråden kantrat till att handla om något annat än det ursprungliga... för mig handlar detta inte om något praktiskt. Enbart principer. Demokrati är en princip. Inte alltid det mest praktiska. Jag har tidigare skrivit att det känns konstigt att...innan man röstar ska röstningssystemet inte visa hur ställningen är...men direkt efter du röstat får du se nuvarande resultat. Fundera på om detta sätt skulle användas i riksdagsvalet i höst ? ? Känns det rimligt? ...
Delvis utanför ämnet..men enbart delvis.
Det var kanske någon som tittade på Eurovision.... både i torsdags och igår. Martin Östendahl.. blev då tvungen att läsa upp vissa länders resultat... varför sas inte i programmet ? Jo man misstänkte att det hela inte stod rätt till. Det gällde sex länder. Man gjorde en ..sammanvägd.. beräkning istället utifrån bl a hur de brukar rösta mm.
Azerbajan.Georgien.Montenegro.Polen.Rumänien och San Marino.... det är mitt tips på vilka det handlar om. Det handlar om juryns röster och mitt tips är..hur uppkopplingen gått till. Vi får väl kanske veta mer om några dagar..... Eurovision använder ju..digital omröstning. På en komplicerad o hög nivå.
 
PLÅtta...nu har väl rosen snart vissnat...så varsågod..här får du en till.
JanneE... jag tycker inte att tråden kantrat till att handla om något annat än det ursprungliga... för mig handlar detta inte om något praktiskt. Enbart principer. Demokrati är en princip. Inte alltid det mest praktiska. Jag har tidigare skrivit att det känns konstigt att...innan man röstar ska röstningssystemet inte visa hur ställningen är...men direkt efter du röstat får du se nuvarande resultat. Fundera på om detta sätt skulle användas i riksdagsvalet i höst ? ? Känns det rimligt? ...
Delvis utanför ämnet..men enbart delvis.
Det var kanske någon som tittade på Eurovision.... både i torsdags och igår. Martin Östendahl.. blev då tvungen att läsa upp vissa länders resultat... varför sas inte i programmet ? Jo man misstänkte att det hela inte stod rätt till. Det gällde sex länder. Man gjorde en ..sammanvägd.. beräkning istället utifrån bl a hur de brukar rösta mm.
Azerbajan.Georgien.Montenegro.Polen.Rumänien och San Marino.... det är mitt tips på vilka det handlar om. Det handlar om juryns röster och mitt tips är..hur uppkopplingen gått till. Vi får väl kanske veta mer om några dagar..... Eurovision använder ju..digital omröstning. På en komplicerad o hög nivå.
Ja, inte får du veta innan du röstar i riksdagsvalet hur den exakta röstfördelningen ser ut!
Men däremot kommer det löpande vallokalsundersökningar, vilket är det närmsta som går. Väljer du få att rösta efter vallokalsundersökningarna eller efter vad du själv tycker är bästa valet för dig, står det dig fritt att göra det. Valresultatet i ett riksdagsval vet vi inte, i likhet med den här föreningen, förän valet är stängt. Och vill du ha samma säkerhet som i riksdagsvalet, går det säkert räkna ut en lämplig medlemsavgift för att täcka kostnaden.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen