• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Slutna omröstningar

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
Jag tycker modellen är bra när det gäller omröstningar typ veckans fråga, t ex om vi hyr ut våra husbilar eller inte.

Jag tycker däremot inte att det är bra att ställningen avslöjas för de som röstat långt innan röstningen är slut i frågor som gäller klubbfrågor typ val, stagdar etc. Det är bra att klubben är öppen och demokratisk. Men det är inte samma sak som att göra valen korrekta.

Jag är inte konspiratorisk och tror inte att det kommer att utnyttjas för att påverka resultatet. Men det finns en möjlighet att man ser att resultatet är på väg emot ens inställning och att man därmed försöker mobilisera medlemmar att rösta på "rätt" alternativ. Jag ser t ex just nu hur ställningen är och skulle kunna skriva det här. Det hade kanske med rätta modererats bort, men dock finns möjligheten.

Jämför t ex Riksdagsval (ja, även jag inser att det finns skillnader) där inte ens vallokalsundersökningar avslöjas innan vallokalerna stängts. Prognoser är något helt annat och hör inte till den här diskussionen.

Finns det teknisk möjlighet att köra med dagens modell på vanliga löpande omröstningar och "slutna" resultat när det gäller "klubbens administrativa val"?

Vad tycker andra medlemmar?
 
Senast redigerad av en moderator:
Visst kan man diskutera sakfrågor. Nu verkar det mest vara en principfråga och vad som kommit fram hittills inte påverkar något valresultat.
Från min sida är det alltså ingen principfråga för principens skull. Det är absolut inte det viktiga.
 
Senast ändrad:
...
Men däremot kommer det löpande vallokalsundersökningar, vilket är det närmsta som går. Väljer du få att rösta efter vallokalsundersökningarna eller efter vad du själv tycker är bästa valet för dig, står det dig fritt att göra det.
....

Men är det verkligen så? Avslöjas något resultat från vallokalsundersökningar innan vallokalerna stängt?
Jag har bestämt för mig att det sker först efter stängning. Och på så sätt är det första indikationerna på valresultatet innan resultatet från rösträkningarna kommit in. Men dock efter stängning.
Någon som vet och kan bekräfta?
 
Från min sida är det alltså ingen principfråga för principens skull. Det är absolut inte det viktiga.
Jag svarade i och för sig på jämförelsen med riksdags val.
Och jag respekterar din åsikt, och det är bra att den och andra får framföras fritt. Men bara för det, behöver jag inte hålla med dig.
 
Men är det verkligen så? Avslöjas något resultat från vallokalsundersökningar innan vallokalerna stängt?
Jag har bestämt för mig att det sker först efter stängning. Och på så sätt är det första indikationerna på valresultatet innan resultatet från rösträkningarna kommit in. Men dock efter stängning.
Någon som vet och kan bekräfta?
Om mitt minne sviker vet jag inte.
Men jag tycker det tagit ett steg förlängt när riksdagsval blev inblandat.
Och ingen kan ju se resultatet själv utan att röstat.
 
Jag svarade i och för sig på jämförelsen med riksdags val.
Och jag respekterar din åsikt, och det är bra att den och andra får framföras fritt. Men bara för det, behöver jag inte hålla med dig.
Ursäkta, jag fick med för mycket i citatet. Varför vet jag inte. Jag skulle svara JanneEkan.
 
Om mitt minne sviker vet jag inte.
Men jag tycker det tagit ett steg förlängt när riksdagsval blev inblandat.
Och ingen kan ju se resultatet själv utan att röstat.
Jag hittar inte så mycket på google. Men det här:
https://www.svd.se/a/acb4f89b-3bba-3ecf-9b81-ed7458772959/nar-vet-vi
som visar att det redovisas när vallokalerna stängt (eller minuten innan).

Riksdagsvalet är intressant för att man kan tänka sig att genomförandet är genomtänkt. Och kom ihåg att mina inlägg endast gäller omröstning som gäller klubbens val av styrelse, ändring av stadgar etc, dvs viktiga val och som här kallas omröstningar.

Det finns ju sätt att gå förbi att man kan se resultatet först efter sin egen röstning.
Och jag kan inte förstå varför det av vissa anses som en fördel att det kan ses innan röstningen stängt.
 
Jag hittar inte så mycket på google. Men det här:
https://www.svd.se/a/acb4f89b-3bba-3ecf-9b81-ed7458772959/nar-vet-vi
som visar att det redovisas när vallokalerna stängt (eller minuten innan).

Riksdagsvalet är intressant för att man kan tänka sig att genomförandet är genomtänkt. Och kom ihåg att mina inlägg endast gäller omröstning som gäller klubbens val av styrelse, ändring av stadgar etc, dvs viktiga val och som här kallas omröstningar.

Det finns ju sätt att gå förbi att man kan se resultatet först efter sin egen röstning.
Och jag kan inte förstå varför det av vissa anses som en fördel att det kan ses innan röstningen stängt.
Ja, då svek mitt minne, men det ändrar vare sig min syn på att det är bra som det är, eller att som skett att riksdagsvalet blivit inblandat i frågan inte är relevant.
Fördel, nackdel eller ej, så ser jag inget bekymmer med det.
Kanske för att jag röstar på det jag själv kommit fram till.
 
Nu börjar det spåra ur, kanske bäst tråden stängs?
På vilket sätt har det spårat ur?
Är frågan känslig av någon anledning så att den behöver stängas?

Det är också lite lustigt att jag står som trådskaparna trots att mitt "förstainlägg" är utflyttad från en annan tråd. Därmed har jag möjlighet att stänga tråden. :cool:
 
Jag vill inte säga att jag har farhågor. Dvs jag befarar inte att någon kommer att missbruka uppgifterna. Men jag anser att det är helt fel prinicipiellt sett. Och det tycker jag inte att denna klubb ska acceptera. Men som sagt: Olika uppfattning......

Ibland är det viktigt att stå upp för principer....o det gör du här och på ett bra sätt. Principiellt sett....
För mig får iHusbil gärna satsa på att bli en demokratisk husbilsklubb. Då krävs det fler trådar som tar upp frågeställningar som handlar om hur man i iHusbil ska jobba för att lyckas med detta. Det kräver säkert en hel del diskussioner och funderande. Du har här tagit upp en fråga..en infallsvinkel. Det finns ett flertal kvar.
Det är ju bara bra att ditt inlägg ligger som det första. Då vet vi ju alla vad grundfrågan i denna tråd är. Om vi håller oss till vad inlägg ett tar upp så behöver det inte bli oklart när man lämnar ämnet... när tråden spårar ur. är det inte bättre att försöka hjälpa till att föra en tråd tillbaka till dess ursprung genom att delta i diskussionen än att...........
 
På ett medlemsmöte, i de flersta föreningar kallade för årsmöte eller stämma som oftast är det högsta beslutande organet för en förening, väljer man förtroendevalda och stakar ut vägen för det kommande året (eller längre). Det får den då valda styrelsen inte förändra utan skall förhålla sig till. I föreningar som har årsmöte eller stämma har man ofta medlemsmöten löpande, de är då rådgivande och eller informativa, inte beslutande. För att riva upp eller ändra ett beslut från en årsmöte eller stämma krävs ett nytt sådant möte.

Inför ett sådant möte kan föreslagna motioner, propositioner och personval diskuteras, debatteras och t.o.m. paktas för eller emot. Det är helt i sin ordning och riktigt bra. Även kupper kan föreekomma vilket är mindre bra, interna såväl som fientliga övertag, dessa försöker man ofta minimera genom olika statuter i stagarna, ex. att man måste ha varit medlem en viss tid innan ett årsmöte.

Att under ett pågående möte löpande redovisa utfallet skulle kunna ge kuppmakare, paktare, även en grupp justa medlemmar möjligheten att bedriva lobbying med ökade insatser eller ringa en vän eller två. Oftast behövs det inte så många individer för att säkra en majoritet så om varje person i en gruppering påverkar en soffliggare att rösta (åt rätt håll) så går troligen utfallet ditåt.
En sådan lobbying kan man köra i många grupper utanför forumet och sedan servera det som en överaskning... - Den eller de som är engagerade i att driva denna lobbying (läs kupp eller pakt) kan vid öppen, löpande redovisning justera sina insatser.

Jag är inte paranoid ( fullt ut :unsure: :ROFLMAO:) men jobbar en hel del med att minimera risker. Ber om ursäkt för denna instruktion till den som vill påverka...
 
Bra att vi får till oss alla olika vinklar.

Tänk också på att det här är vårt uppbyggnadsår. Allt är inte färdigt. Det är ett ideellt arbete så det får ta tid att vända och vrida på de olika delarna.

Medlemmarna gör föreningen.👍
 
Att under ett pågående möte löpande redovisa utfallet skulle kunna ge kuppmakare, paktare, även en grupp justa medlemmar möjligheten att bedriva lobbying med ökade insatser eller ringa en vän eller två.
Detta går alldeles utmärkt att göra oavsett om man ser det löpande resultatet, går även att göra på fysiska möte.

Den eller de som är engagerade i att driva denna lobbying (läs kupp eller pakt) kan vid öppen, löpande redovisning justera sina insatser.
NEJ, har du lagt din röst kan du inte ändra den.
 
Detta går alldeles utmärkt att göra oavsett om man ser det löpande resultatet, går även att göra på fysiska möte.


NEJ, har du lagt din röst kan du inte ändra den.
Det beror på tidsramen för mötet om jag kan ringa runt till mina kompisar eller inte..., ser jag att det går åt fel håll kan jag agera. Vid ett fysiskt möte hinner jag inte.
 
Det beror på tidsramen för mötet om jag kan ringa runt till mina kompisar eller inte..., ser jag att det går åt fel håll kan jag agera. Vid ett fysiskt möte hinner jag inte.
Vid ett fysiskt/digitalt möte ska motioner och förslag vara ute flera veckor innan mötet så visst har man tid om man vill.

Visst ska man ta höjd för att allt kan hända men en regelrätt kupp är svårt idag. Förr kunde man komma med en helt ny lista på styrelsen och funktionärer. Det försvåras idag av att alla som kan väljas måste innan vara nominerade, plus att det är bara halva styrelsen som väljs vartannat år.
 
Vid ett fysiskt/digitalt möte ska motioner och förslag vara ute flera veckor innan mötet så visst har man tid om man vill.

Visst ska man ta höjd för att allt kan hända men en regelrätt kupp är svårt idag. Förr kunde man komma med en helt ny lista på styrelsen och funktionärer. Det försvåras idag av att alla som kan väljas måste innan vara nominerade, plus att det är bara halva styrelsen som väljs vartannat år.
"Vid ett fysiskt/digitalt möte ska motioner och förslag vara ute flera veckor innan mötet så visst har man tid om man vill. "

Är det inte så inför våra möten? Ex detta https://forum.ihusbil.se/threads/extra-medlemsmöte-2022-05-11-2022-05-28.1639/

Detta är för mig en bordlagd fråga, den som lever får se ;)

Edit: Jag har nu röstat i länken ovan och har till 28/5 på mig att ragga andras röster om jag tycker att utfallet ät mig emot :ROFLMAO:
 
Senast ändrad:
Det beror på tidsramen för mötet om jag kan ringa runt till mina kompisar eller inte..., ser jag att det går åt fel håll kan jag agera. Vid ett fysiskt möte hinner jag inte.
Vet du inte när det fysiska mötet är i förväg?
Jag tänker att det borde väl gå att ringa en kompis eller två där med. Om man vill ha en förändring och är så konspiratoriskt lagd, är väl det något man gör före mötet, inte under.
Den största skillnaden kan jag tänka mig är att det kan bli ett högre antal röstande här än på ett fysiskt och där med betydligt högre antal samtal för att förändra resultatet, vilket då faktiskt skulle vara ett majoritetsbeslut. Att en konkurrerande klubb skulle komma och ta över det hela, tror jag inte det.
"Vid ett fysiskt/digitalt möte ska motioner och förslag vara ute flera veckor innan mötet så visst har man tid om man vill. "

Är det inte så inför våra möten? Ex detta https://forum.ihusbil.se/threads/extra-medlemsmöte-2022-05-11-2022-05-28.1639/

Detta är för mig en bordlagd fråga, den som lever får se ;)

Edit: Jag har nu röstat i länken ovan och har till 28/5 på mig att ragga andras röster om jag tycker att utfallet ät mig emot :ROFLMAO:
du kan pröva med mig! Jag röstar som du, OM du röstade som jag redan innan bestämt mig för att rösta…
 
Vi har nu fått kallelse till årsmöte i den här tråden: Årsmöteskallelse 2023.

Där står: "Resultatet av röstningen kommer att visas efter det att årsmötet stängts vid midnatt den 4 mars"

Med tanke på diskussionen ovan undrar jag vad detta betyder. Kommer de som röstat att se resultatet så långt direkt efter röstning eller visas resultatet för alla, inkl de som röstat, först den 4 mars?

Om resultatet är tänkt att visas redan när man röstat så ber jag styrelsen återigen läsa igenom denna tråd och fundera på för och emot. Se speciellt inlägg #22.
 
Sedan jag skrev det senaste inlägget har jag fått en del gillanden. Det är kanske så att nya medlemmar har läst denna tråd för första gången och håller med om att omröstningar till årsmötet ska vara slutna. Om ni håller med så glöm inte att trycka på uppknappen i högersidan av första inlägget.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen