• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Slutna omröstningar

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Jag tycker modellen är bra när det gäller omröstningar typ veckans fråga, t ex om vi hyr ut våra husbilar eller inte.

Jag tycker däremot inte att det är bra att ställningen avslöjas för de som röstat långt innan röstningen är slut i frågor som gäller klubbfrågor typ val, stagdar etc. Det är bra att klubben är öppen och demokratisk. Men det är inte samma sak som att göra valen korrekta.

Jag är inte konspiratorisk och tror inte att det kommer att utnyttjas för att påverka resultatet. Men det finns en möjlighet att man ser att resultatet är på väg emot ens inställning och att man därmed försöker mobilisera medlemmar att rösta på "rätt" alternativ. Jag ser t ex just nu hur ställningen är och skulle kunna skriva det här. Det hade kanske med rätta modererats bort, men dock finns möjligheten.

Jämför t ex Riksdagsval (ja, även jag inser att det finns skillnader) där inte ens vallokalsundersökningar avslöjas innan vallokalerna stängts. Prognoser är något helt annat och hör inte till den här diskussionen.

Finns det teknisk möjlighet att köra med dagens modell på vanliga löpande omröstningar och "slutna" resultat när det gäller "klubbens administrativa val"?

Vad tycker andra medlemmar?

Senast redigerad av en moderator:
Svar från mig som admin:
Finns det teknisk möjlighet att köra med dagens modell på vanliga löpande omröstningar och "slutna" resultat när det gäller "klubbens administrativa val"?
I nuläget har vi inte någon möjlighet att dölja omröstningarna. För att göra det måste vi skaffa eller bygga ett addon för att lösa det.

Svar från mig som vanlig medlem (men fortfarande admin i bakgrunden vilket kan påverka min inställning). :)
Vad tycker andra medlemmar?
Vi är just nu igång med vårt tredje medlemsmöte här i iHusbil och enligt mig har det väl fungerat bra hittills.
Jag ser inget större behov av att resultaten ska döljas i en öppen förening som iHusbil.
Med öppet redovisade resultat under pågående omröstning skapar vi ett förtroende för att det går rätt till.
Med dolda resultat skulle det bli så att vi röstar och senare får vi ett resultat presenterat för oss: Skulle det verkligen bygga upp något förtroende om vi efter omröstningen får ett resultat presenterat för oss?
Nä, jag röstar pil ner för förslaget, jag tycker inte att resultaten behöver döljas under pågående röstning.

mvh jocke

Så här fungerar röstningsfunktionen:
  • Det går inte att se röstresultatet innan man själv har röstat
  • Först när man röstat går det att se resultatet
  • Lagd röst ligger och går inte att ändra
  • Ingen medlem eller administratör kan se vem som röstat på vilket alternativ
Vi har valt denna modell i samtliga digitala omröstningar vi genomfört och det är ett sätt att vara öppna och demokratiska i vår förening.

Svar från mig som vanlig medlem (men fortfarande admin i bakgrunden vilket kan påverka min inställning). :)

Vi är just nu igång med vårt tredje medlemsmöte här i iHusbil och enligt mig har det väl fungerat bra hittills.
Jag ser inget större behov av att resultaten ska döljas i en öppen förening som iHusbil.
Med öppet redovisade resultat under pågående omröstning skapar vi ett förtroende för att det går rätt till.
Med dolda resultat skulle det bli så att vi röstar och senare får vi ett resultat presenterat för oss: Skulle det verkligen bygga upp något förtroende om vi efter omröstningen får ett resultat presenterat för oss?
Nä, jag röstar pil ner för förslaget, jag tycker inte att resultaten behöver döljas under pågående röstning.

mvh jocke

Håller fullständigt med Dig Jocke...Kjell

Tycker ni verkligen att det är bra att de som röstat kan se resultatet hela tiden från röstningen, alltså innan "vallokalen" stängt?
Eller anser ni att "Ja det får väl gå om det inte finns en teknisk lösning".

Även jag inser att vi kanske måste acceptera läget, men det är inte bra.

Men, om man nu vill påverka resultatet om det ligger nära vad man själv tycker, fordran det vara ännu större anledning till dylik auktion om den inte vet hur många som behöver påverkas.
Och ja, ett allt för stort kampanjande lär upptäckas och åtgärdas om det skulle vara ett brott.

Tycker ni verkligen att det är bra att de som röstat kan se resultatet hela tiden från röstningen, alltså innan "vallokalen" stängt?
Det förstnämnda gäller för mig personligen, jag tycker att det är bra att det syns att rösten är mottagen och att den läggs till i räkneverket, öppet och transparent.
Med sluten omröstning hade jag inte sett att min röst lades till och jag hade fått ett resultat presenterat för mig först när omröstningen är avslutad, en uppgift jag då helt enkelt måste lita på för att någon säger att det är så, lite väl slutet och icke transparent för min smak.

Senast ändrad:

Även jag inser att vi kanske måste acceptera läget, men det är inte bra.
Ja jag tycker det är bra att man kan se resultatet. Tekniskt går det att lösa till annan lösning, men jag ser absolut ingen anledning till att lägga tid och pengar på det eftersom jag tycker det är bra som det är.

Påverka kan man väl göra vare sej man vet läget eller ej. Tycker man det är viktigt så tar man upp frågan, precis som du gjort här.

Detta är min personliga uppfattning.

Läser tråden och kan konstatera att det är så här jag vill ha det i en öppen och demokratisk förening. Vi diskuterar sakligt och inga påhopp.

Själv tycker jag det är bra som det är. Dock har jag full förståelse att man kan se det som en "säkerhetsrisk". Nu är det väl inga riksangelägenheter vi röstar om, men det är ju dock en röstning.

Om man nu vill påverka ett valresultat så kan jag inte se att dagens modell skulle göra det enklare. Eftersom den som ska rösta ser ju inte vad andra har röstat och kan inte bli påverkad av den anledningen. Är det någon som vill påverka slutresultatet med att plädera för sin sak kan man göra detta oavsett vilken modell vi kör på.

Visst, någon som har röstat kan ju gå ut och meddela den aktuella ställningen, men sådana personer har vi inte i vår förening.

Kom ihåg att jag endast skriver om viktiga omröstningar typ val av styrelse, ändring av stadgar, godkännande av motioner etc. Sådana omröstningar kommer att ligga ute lång tid (en/två veckor?) och ställningen kan då ses av de som redan röstat.

Men uppenbarligen har vi olika uppfattning. Och jag är verkligen förvånad att inte någon annan ser det som jag. Eller vad döljer sig bakom "-7" (just nu) i "pilarna". Är det sju som röstat negativt, dvs förkrossande seger för -? Eller är det 100 som röstat + och 107 som röstat -? Vi ser bara bruttot. Jag skulle kanske skapat en omröstning. :) Men nu var det ju inte jag som startade tråden (se nedan).

Jag funderar dessutom på hur man ska tolka "Gilla". Det finns personer här som "gillat" mina inlägg men samtidigt "gillat" andras inlägg med motsatt uppfattning. Jag trodde "Gilla" betydde att man höll med.

Jag noterar också att trådstarten ser lite konstig ut eftersom det står: "Senast redigerad av en moderator: Idag kl 12:24". Detta beror inte på att jag skrivit något som modererats utan att mitt inlägg först skrevs som svar på ett inlägg tråden om stadgeändringar. Senare skapades en ny tråd av moderator och då blev det så här.

När jag korrekturläser min text ovan ser jag att jag kan uppfattas som en sur gubbe som bara klagar. Så är det inte. Jag uppskattar alla som jobbat med skapandet av klubben och fortsätter arbetet med den. Jag ber ändå styrelsen fundera igenom och diskutera om röstförfarandet i viktiga frågor som t ex medlemsmöte är korrekt.

"Gillat" är lite lurigt för mig. Ibland kan det vara för att jag håller med, ibland för att jag uppskattar inlägget men för den delen inte delar synpunkten. Skulle jag direkt ogilla, ja då blir det en "sur gubbe".

Just denna tråd och dess problematik blir säkert ett diskussionsämne inför nästa omröstning. Ser vi att dina farhågor skulle besannas, ja då får vi verkligen ta oss en funderar på att köpa in det tillägg som gör att man kan dölja resultatet.

"Gillat" är lite lurigt för mig. Ibland kan det vara för att jag håller med, ibland för att jag uppskattar inlägget men för den delen inte delar synpunkten. Skulle jag direkt ogilla, ja då blir det en "sur gubbe".

Just denna tråd och dess problematik blir säkert ett diskussionsämne inför nästa omröstning. Ser vi att dina farhågor skulle besannas, ja då får vi verkligen ta oss en funderar på att köpa in det tillägg som gör att man kan dölja resultatet.
Jag vill inte säga att jag har farhågor. Dvs jag befarar inte att någon kommer att missbruka uppgifterna. Men jag anser att det är helt fel prinicipiellt sett. Och det tycker jag inte att denna klubb ska acceptera. Men som sagt: Olika uppfattning......

Jag vill inte säga att jag har farhågor. Dvs jag befarar inte att någon kommer att missbruka uppgifterna. Men jag anser att det är helt fel prinicipiellt sett. Och det tycker jag inte att denna klubb ska acceptera. Men som sagt: Olika uppfattning......
Nu tryckte jag på gilla för att jag uppskattade ditt svar utan att hålla med dig. ;)

Eller vad döljer sig bakom "-7" (just nu) i "pilarna". Är det sju som röstat negativt, dvs förkrossande seger för -? Eller är det 100 som röstat + och 107 som röstat -? Vi ser bara bruttot.
Pil upp/ner är bara ett sätt för folk att visa enkelt vad de tycker, pil upp om man gillar förslaget, pil ner om man inte gillar förlaget.
Vi ser bara bruttot, det kan vara 7 som tryckt på pil ner, det kan även vara 107 som tryckt pil ner och 100 som tryckt pil upp som gett reultatet.
Enkelt uttryckt, fler har röstat ner förslaget än upp, men det är inte en beslutande funktion, man kanske ska se det mer som en opinionsmätare.

mvh jocke

Pil upp/ner är bara ett sätt för folk att visa enkelt vad de tycker, pil upp om man gillar förslaget, pil ner om man inte gillar förlaget.
Vi ser bara bruttot, det kan vara 7 som tryckt på pil ner, det kan även vara 107 som tryckt pil ner och 100 som tryckt pil upp som gett reultatet.
Enkelt uttryckt, fler har röstat ner förslaget än upp, men det är inte en beslutande funktion, man kanske ska se det mer som en opinionsmätare.

mvh jocke
Javisst, precis som jag skrev. Jag använde exemplet för att konstatera att jag inte sett någon annan som håller med mig. Jag är tydligen unik.

Javisst, precis som jag skrev. Jag använde exemplet för att konstatera att jag inte sett någon annan som håller med mig. Jag är tydligen unik.
Så är livet ibland. Har ett förflutet som kommunpolitiker och det var många gånger som man var ensam om sin uppfattning, men livet går vidare ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen