• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rabatter

16 rader ner i inlägg 60 sammanfattat Chippen perfekt det som jag också tycker är mycket viktigare än ..långa listor på rabatterbjudande ..... satsa på KVALITET o satsa på rabatter med kvalitet som dessutom i praktiken används...
Ps tack för att jag får skriva o tycka det som jag tycker utan att bli raderad. Det räcker hur långt som helst för att jag ska stötta ihusbil.

Ett inlägg i debatten om rabatters vara eller inte vara, mitt förra inlägg i denna tråd vara bara principiellt...

Jag tillträdde för många år sedan som ordförande i en dansförening som pysslade med bugg&fox, den var lite trött och hade tappat diverse medlemmar över tid. Intressen förändras ju som vi vet, man träffar en partner, kroppen säger ifrån, annat kanske är roligare även om jag inte kan tro det!

Engagemang och rabatter var min plan - Sagt och gjort, vi förhandlade med hotell, taxi, dansställen, frisörer m.m. det mesta relaterat till dans. Vi drog ihop träffar (gemensam utgång på dansställen, ibland med övernattning, lte träningar, ibland mat innan utgång och då kunde vissa bara äta och sedan gå hem). Vi gjorde utskick per post, vet ni förresten att ett brev med handskriven adress nästan alltid når även upptagna företagare 💪

Utfallet blev fantastiskt, vi fick tillbaka mer än hälften av de som lämnat oss och vi vann många nya medlemmar :)

Hur länge höll det? Jo, så länge vi hade tilltalande rabatter..., taxi drog efter ett par år tillbaka sin rabatt då förvann många, när hotellen droppade av gjorde vissa medlemmar likaså.

Dansade vi något? 💃🕺Ja, den skaran växte också, dock inte i närheten av den nivån som "övriga, passiva melemmar" växte med.

Tilläggas kan att medlemmar i dansen kommer och går, mest beroende på civilstånd, även på politiska grunder- Missnöje med andra tillför, missnöje med oss gynnar andra - Viktigaste faktorer är civilstånd och personlig nöjdhet (det är så lätt att reta upp sig på någon/något och byta dansklubb)

Vad blir slutsatsen? - Det beror på..., vem vill göra något och vad... - Våra rabatter var ett starkt kort... - Då

(kanske kan ett rikstäckande taxibolag ge oss 20% till och från en ställplats, kanske kan Foodora skicka med en burk läsk för varje rätt som kostar mer än 90.- dom vet bara inte om att dom ska bygga funktionen ännu, kanske kan vi få ett centralt avtal med CircleK om att få fylla vatten om vi handlar för xx.-, kanske kan vi få ett centralt avtal med OK om att få parkera hos dem 22-09 i mån av plats om vi handlar för xx.-, kanske kan vi hos någon aktör med många eluttag få ladda våra bodelsbatterier några timmar när deras bilar är ute på jobb, kanske kan vi med City Gross få ett avtal om att beställa och betala bröd för xx- på kvällen och parkera över natten med morgonleverans till bilen)

Det finns inget rikstäckande taxibolag, tråkigt att framföra negativa upplysningar, förlåt.

Att inte fler utnyttjar kraften av att ha gratis väktare vid sina affärslokaler, för några år sedan så kom vi på morgonen till Vingåker Outlet och dom hade haft inbrott på natten, vi brukar stå på deras parkering men den natten valde vi att stå vid badhuset för dom bjuder på elen.

När vi gick förbi väktarna så ser jag en kvinna som ser ut att bestämma i lokalen så i förbifarten säger jag till henne att det där hade förmodligen inte hänt om ni haft en ställplats utanför entréerna, hon såg dock inte ut och förstå vad jag menade. Hade jag haft butiken hade jag ordnat ställplatser till ett pris av 300kr/natt med el. Hela summan får man tillbaka när man handlar dagen efter i butiken.

Vet inte hur det är nu, men vi försökte i en annan klubb med olika bensinbolag och svaret var att dom inte tog sådana beslut som påverkade alla. Det var för olika förutsättningar på de olika lokala stationerna. Tyvärr.

Det finns inget rikstäckande taxibolag, tråkigt att framföra negativa upplysningar, förlåt.
Taxi Kurir Avtal 10 eller 20 täcker stora delar, kanske även Sverigetaxi har en avtalsmöjlighet
Täckningen kan så klart variera såsom med teleoperatörerna...

Min poäng var att prata med en kontakt för att vinna många kontaktytor för nyttjande.

Synd att du inte tog dig tid att informera kvinnan som verkade bestämma i Vingåker Outlet, badkuset ni stod vid kanske kan vara en grund för ett centralt avtal?

Nya friska förslag:
En gymkedja skulle kunna erbjuda medlemskap för faciliteter utan träning som en förmån till oss, vill man träna kan det finnas ett tillägg
En gymkedja utan citylägen skulle kunna erbjuda parkering över natten och ovanstående
Medley skulle kunna vara ett förslag

Vet inte hur det är nu, men vi försökte i en annan klubb med olika bensinbolag och svaret var att dom inte tog sådana beslut som påverkade alla. Det var för olika förutsättningar på de olika lokala stationerna. Tyvärr.
Dom som vill och orkar, spottar på stenen - Till slut blir den blöt

Enklare kanske är att förhandla om ett guldkort för alla medlemmar hos dom som erjuder någon förmånsstege

Nya friska förslag:
Volvo lastbilssäljare kanske kan ge tillgång till vatten och rabatt på tvätthallstider
Tesla kanske kan upplåta ett eluttag och en husbilsruta efter stängning till öppning - Snacka om PR för Tesla, ladda husbilen hos Tesla :)

Att inte fler utnyttjar kraften av att ha gratis väktare vid sina affärslokaler, för några år sedan så kom vi på morgonen till Vingåker Outlet och dom hade haft inbrott på natten, vi brukar stå på deras parkering men den natten valde vi att stå vid badhuset för dom bjuder på elen.

När vi gick förbi väktarna så ser jag en kvinna som ser ut att bestämma i lokalen så i förbifarten säger jag till henne att det där hade förmodligen inte hänt om ni haft en ställplats utanför entréerna, hon såg dock inte ut och förstå vad jag menade. Hade jag haft butiken hade jag ordnat ställplatser till ett pris av 300kr/natt med el. Hela summan får man tillbaka när man handlar dagen efter i butiken.
Måste det vara rikstäckande då?
Många flyttar ju på sig, och råkar dom finnas är det ju bra, bättre än att inte ha det någon stanns.
Ett bolag för på följande orter (och lite runt omkring)
Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Borlänge, Borås, Båstad, Eskilstuna, Falun, Gotland, Gävle, Helsingborg, Härnösand, Hässleholm, Hörby, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Lidköping, Linköping, Luleå, Lund, Norrköping, Skövde, Strängnäs, Sundsvall, Södertälje/Botkyrka, Tidaholm, Umeå, Vara, Västerås, Växjö, Ängelholm, Örebro, Östersund/Åre

10% blir nog struligt, men en lägre taxa är nog inte omöjligt

Tråden har halkat hit o dit o kors o tvärs ja o nej o inte o kanske. Allt från taxiresor till halvahalva bensinpriset har förekommit ihop med massa andra saker.
Är det inte dax för en omröstning om ja eller nej

Vid ja kan vi starta en ny tråd där vi kortfattat skriver förslag på sammarbetspartners.
Som tex.

Scandic rabatt vid låna gym, bad, bastu

Taxi kurir, lägre taxa

Åfa bensin/ dieselkort

Osv

Fast ärligt talat.... varför drar man igång ytterligare en ---husbilsklubbb? ..? ? ?
Var det för att det fanns ett missnöje med rabatterna i den andra klubbben?
Nej det var säkert andra orsaker! Kan ha varit lite olika orsaker..men knappast att man ( vi) var missnöjda med rabatterna?

Jodå.. man kan ordna en omröstning...
Men då tycker jag att man har två förslag.
A. Saken behöver beslutas om nu.
B. Saken är inte så bråttom, kan vänta.

Fast jag vill enbart ha ett fåtal väl utvalda väl genomtänkta rabatt erbjudanden.
Enbart sådana som många medlemmar gärna utnyttjar o efterfrågar. Jag tror mer på det o jag tror att det lockar mera.
Viktigt är nog att kunna erbjuda bra rabatter inom drivmedel, Folksams förlängda reseskydd samt ev t ex bilbesiktning eller andra tillbehör till bil husbil.
............
Frisörer taxi tågbiljetter kattsand ..nej tack!
........
Så med tiden behöver nog en eller några få i uppgift att titta på saken...

Tommy N. Nej ingen gnällig gubbe alls... Du bidrar till att göra god reklam för ihusbil.... välkommen hit.. Här får alla göra sin röst hörd o olika vinklar på en sak o olika förslag tas gärna emot. Så jag tycker bara att det är bra att du skriver.

Rikstäckande eller stora - Mest för att den som förhandlar ska få störst utväxling på jobbet...

10% kastar Kurir på den som frågar, 20% kan krävas lite motprestation eller storlek hos den som frågar...
Det var det jag menade, taxi kurir är verksamma på då många orter att det finns möjlighet för många av oss att nyttja förmånen någon gång

Skulle ett nej vid en omröstning förbjuda förhandlingar om rabatter?
Vore det inte att begränsa någon som brinner för en viss fråga? I detta fall rabatter, låt dom som vill och kan bidra göra det
Det vet jag inte, men bara för att det är en klubb med digitala årsmöten och högt i tak, kanske alla inte får göra som dom vill i klubbens namn och vägar
Jag gissar nu

Jag tycker inte det är fel med att försöka erbjuda rabatter även om inte alla kanske nyttjar dem. Om det inte driver några kostnader och arbetsinsatsen är låg och dessutom kan fördelas så varför inte?

Men istället för att börja fundera på exakt vad det är vi vill ha rabatter på tycker jag att vi i så fall skall börja med att fixa plattformen genom att klura ut ett ramverk för vad som skall gälla runt eventuella rabattavtal. Med det klart kan vi alla ganska enkelt börja fiska efter olika rabatter lite efter vilka kontakter och möjligheter vi har.

Några vedträn om vad som exempelvis skulle kunna funderas över:
  • Skall vi begränsa oss eller skall vi tillåta rabatter inom precis allt? Vad?
  • Krav på avtalsperiod – minimum 1 år?
  • Alla avtal bör rimligen ha en kontaktperson(Medlem). Denne ansvarar även för att avtalet uppdateras minst årligen.
  • Rabatten skall verkligen ge medlemmen något extra – Alltså något utöver det en vanlig kund ”från gatan” erbjuds.
  • Skall vi tillåta exklusivitet inom vissa områden? Kan vara ett bra förhandlingsargument vid större avtal. Rimligen godkännes detta av styrelsen.
  • Skall vi kanske ha en skyldighet att vi i forumet delar viss information om våra pågående förhandlingar för att förhindra dubbelarbete och möjliga konflikter? Kanske även för att finna möjliga synergier.
  • Vilka rabattavtal behöver eventuellt godkännas av styrelsen?
  • ?
  • ?
Jag flummar iväg lite som ni märker men jag tror att om det är tydligt och enkelt med vad som gäller och hur man gör så kommer fler att vilja bidra genom att få till intressanta rabattavtal. Kan bli rätt mycket över tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen