Ett inlägg i debatten om rabatters vara eller inte vara, mitt förra inlägg i denna tråd vara bara principiellt...
Jag tillträdde för många år sedan som ordförande i en dansförening som pysslade med bugg&fox, den var lite trött och hade tappat diverse medlemmar över tid. Intressen förändras ju som vi vet, man träffar en partner, kroppen säger ifrån, annat kanske är roligare även om jag inte kan tro det!
Engagemang och rabatter var min plan - Sagt och gjort, vi förhandlade med hotell, taxi, dansställen, frisörer m.m. det mesta relaterat till dans. Vi drog ihop träffar (gemensam utgång på dansställen, ibland med övernattning, lte träningar, ibland mat innan utgång och då kunde vissa bara äta och sedan gå hem). Vi gjorde utskick per post, vet ni förresten att ett brev med handskriven adress nästan alltid når även upptagna företagare
Utfallet blev fantastiskt, vi fick tillbaka mer än hälften av de som lämnat oss och vi vann många nya medlemmar
Hur länge höll det? Jo, så länge vi hade tilltalande rabatter..., taxi drog efter ett par år tillbaka sin rabatt då förvann många, när hotellen droppade av gjorde vissa medlemmar likaså.
Dansade vi något?
Ja, den skaran växte också, dock inte i närheten av den nivån som "övriga, passiva melemmar" växte med.
Tilläggas kan att medlemmar i dansen kommer och går, mest beroende på civilstånd, även på politiska grunder- Missnöje med andra tillför, missnöje med oss gynnar andra - Viktigaste faktorer är civilstånd och personlig nöjdhet (det är så lätt att reta upp sig på någon/något och byta dansklubb)
Vad blir slutsatsen? - Det beror på..., vem vill göra något och vad... - Våra rabatter var ett starkt kort... - Då
(kanske kan ett rikstäckande taxibolag ge oss 20% till och från en ställplats, kanske kan Foodora skicka med en burk läsk för varje rätt som kostar mer än 90.- dom vet bara inte om att dom ska bygga funktionen ännu, kanske kan vi få ett centralt avtal med CircleK om att få fylla vatten om vi handlar för xx.-, kanske kan vi få ett centralt avtal med OK om att få parkera hos dem 22-09 i mån av plats om vi handlar för xx.-, kanske kan vi hos någon aktör med många eluttag få ladda våra bodelsbatterier några timmar när deras bilar är ute på jobb, kanske kan vi med City Gross få ett avtal om att beställa och betala bröd för xx- på kvällen och parkera över natten med morgonleverans till bilen)