• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rabatter

Tar det inte en massa resurser så är det väl ok. Det verkar väl handla om en hyfsat begränsad insats i tid för varje rabatt. Sen ska vi väl ta en funderare på vilken typ av företag/organisationer som vi ska samarbeta med. Skojarfirmor och oseriösa organisationer är ju inte kul att ses ihop med. Det gäller väl också att hitta nån som kan jobba med såna saker.

Sen kom jag att tänka på att vi kanske skulle kunna erbjuda väldigt prisvärda medlemsskap (minst 10%) via annonser hos en annan klubb. Fast... förmodligen finns det nån hake 🤔
Du vill inte ha rabatt, men tror att andra vill ha det, så du tycker att erbjuda 10% Är rätt.
Men vill dom verkligen ha den rabatten 0:- - 10% = ??!

För mig är det värt 1389 kronor att Inte vara med i en " annan klubb" som behandlar mig oförskämt.Jag är inte till salu.
Jag tycker att det kan säkert finnas skäl att kunna erbjuda medlemmar här rabatter. Inga problem med det. Men saken ska kunna diskueras både fram och tillbaka!
Jag har hittills uppfattat det som att några skribenter här har använt o varit positiva till.. rabatter på drivmedel..avtal med Folksam..rabatter vid bilbesiktning.
Sen har några skribenter framfört tanken att...Alla rabatter är av godo o då är syftet att locka fler medlemmar till denna förening.

Kan man inom iHB få till en klubbrabatt hos företagare utan att ge något tillbaka?

Ska ju vara en i-baserad klubb och kan man t.ex erbjuda en annonsplats på hemsidan,
kanske man lättare kan få till stånd en klubbrabatt.

Alla företag vill ju synas för att öka sin omsättning, kostar också i regel en rejäl och skälig slant.
Utifrån det kan man sondera terrängen var gränsen går för möjligheten till rabattavtal och ev. intäkt.
Tänk dig typ en annonsruta med "Folksam försäkringar" i utbyte på ett högre rabattavtal än konkurrenterna?

Nackdelen skulle väl i så fall vara, att vi möts av en hemsida med annonsplatser, men kan man isåfall
styra detta till en speciell underavdelning under "rabatter", där företagen får en liten ruta att presentera sig på?

Möjligt, att det här strider mot föreningens stadgar och intentioner... men det var bara en tanke som dök upp.

Du vill inte ha rabatt, men tror att andra vill ha det, så du tycker att erbjuda 10% Är rätt.
Men vill dom verkligen ha den rabatten 0:- - 10% = ??!
Det var ett alltför dåligt försök till internt skämt. Sorry. 10 % kan väl vara en hyfsad rabatt - ibland. Dryga 2kr på nuvarande dieselpris tex. det vore inte fel. Sen har jag inget emot rabatter trots att jag också begriper att nån (köparen) på nåt sätt alltid(?) betalar den. Free lunch....

Ingen dum idé alls. Tydligt vad som är reklam... och så kan man kräva tydlighet kring information om .. när var o hur rabatten gäller.

Men det ändrar inget i sak kring....själva grunddiskusdionen kring rabatter.

Ditt förslag behandlar mest ..formen..

Jag är egentligen emot förslaget att lägga ned energi på att försöka få företag att lämna rabatt för medlemmar mot att de får lägga in reklam här. Mina erfarenheter är ju, som jag tidigare skrivit om, att dessa rabatter, inte är mycket värda när man gör jämförelser. Så kan det vara med exempelvis Folksam som ger rabatter och andra förmåner till sina kunder via medlemskap i en klubb. Men vid jämförelser har det visat sig att rabatterat pris kan i alla fall hamna över andra försäkringsbolags prissättning.

Men här göra jag mig skyldig till ett tankefel och utgår ifrån ett eget perspektiv. Jag tycker inte att rabatter tillför mig något, men vad som är intressant för just mig är kanske (säkert?) inte intressant för andra nuvarande och kommande medlemmar.

Därför svänger jag om i min uppfattning och ansluter mig till Tommys Dyner sätt att se på saken. Han har stor erfarenhet och kunskap i marknadsföring, som jag förövrigt helt saknar, och jag finner att det ligger mycket i tesen om att många ansluter sig till föreningar av olika slags som lockar med rabatter, även om de aldrig har haft för avsikt att delta i föreningslivet. Detta kan ju även förklara varför vissa husbilsklubbar etc. kan ha så många medlemmar som aldrig har skrivit något på deras forum, och besökt det bara enstaka gånger (för att kollar rabatter kanske).

Vi tänker alla olika, mycket beroende av erfarenhet och upplevelser. Om vi skulle dra frågan till sin spets har jag följande tes som utgår från min egen erfarenhet inom reklambranschen. Var med att producera ICA-magasinet under många år, säkert många som kommer ihåg den blaskan som kom i brevlådan. Det kostade enorma pengar att producera denna blaska, men det lönade sig. Folk är prismedvetna och finns det då 5 kr rabatt på ett paket Gevalia blir det storslam den veckan. Kan berätta att detta magasin trycktes i 6 olika editioner fördelade på 6 olika distrikt I Sverige. Varför undrar ni säkert. Anledningen var att skulle Gevalia ha erbjudandet med i alla distrikten hade dom inte kunnat leverera till hela Sverige. Så mycket ökade försäljningen av futtiga 5 kroners rabatt.

Med detta exempel från min erfarenhet vet jag att rabatterbjudande drar kunder. Frågan är nu, drar vi hit fler medlemmar om vi kan presenterar rabatterbjudande på vår sida, jo det tror jag.

Skulle någon vägra gå med i klubben för att vi har rabatterbjudande, nej det tror jag inte.

Frågan är långt ifrån färdigbehandlad men just nu känns det som att det inte är högsta prio på denna fråga.

Svar till inlägg 48.

Varför vissa " klubbar" har så många " medlemmar " kan ju också bero på att man egentligen inte alls har så många medlemmar! ! Vem kan kontrollera detta? Inte " medlemmarna " i varje fall.

.....................................

Då det gäller Folksams erbjudande så är det nog i första hand den förlängda " reseförsäkringsdelen" som är speciell.
För övrigt finns det ju en djungel av priser på bilförsäkringar... det är som enskild konsument väldigt väldigt svårt att veta... vad är priset egentligen? Jag har redan allt försäkrat i Folksam... o då tror jag att jag redan har 10 procent av den anledningen... att kunna snacka sig till mera? Tveksamt. En fördel att hålla sig till ett bolag är ( tror jag ) att man slipper flera självrisker..eventuellt ?

Svar till inlägg 49.
Ja jag skrev också så redan i mitt inlägg 15... Ica Maxi skickar så klart inte ut en massa reklam....utan anledning. Så att extraerbjudanden o liknande lockar kunder... där är vi överens.
.................
Men ..ett gott rykte.... demokratiskt upplägg... trevligt bemötande.... o mm
Lockar säkert också nya medlemmar.
Glöm inte ( men det görs ) att den som börjar bli intresserad av medlemskap har ju möjligt att läsa o prova sig fram..
Så jag skrev i en annan tråd....
Det viktigaste är vad man fyller trådarna med för innehåll... men också tonen o trivsamheten är jätteviktig......

Av hvilken grunn melder en førsegangskjøper seg inn i en klubb?
Jeg tror det er for att han søker trygghet pga. manglende kunnskap og erfaring, og så er det greit å støtte en organisasjon som jobber for husbilturismens interesser, så kan det også være greit med litt rabatter.
Så ved å svar på tråder på en måte som viser kunnskap og seriøsitet så vil det gi en nybegynner trygghet.
Vi har jo sett fra en annen plass hvordan rabattavtaler med litt lurvete firmaer faktisk har spist litt av seriøsiteten til klubben, så det er bedre med for få enn for mange rabattavtaler.
Så rabatter, kanskje ikke først, men på sikt. Men det har ikke noe for seg å tegne 10% rabattavtale viss firmaet har 10% i kundeklubben sin, da har du ikke fremforhandlet noen rabatt.
Men her er det sikkert like mange meninger som skribenter.

Hejsan.

Eftersom jag, också,
saknar hållbara argument , både för och emot, klubbrabatter,
bidrager jag i stället med en egen "kort" betraktelse på rabatt-ämnet...

När jag på eget bevåg tog ut junior-pension för ett par år sedan var det,
så klart, för att jag kunde!

När jag landat i den nya tillvaron / dygns-rytmen uppenbarade sig en ny härlig verklighet.
Matvaru-affärernas utsortering varje förmiddag var för mig,
en oväntad fantastisk möjlighet.
Kort datum kallas det visst. Eller Miljöanpassning... :)

Underbart påfund av tjänstemän i både Sverige och Bryssel.
Obegripligt nog har mänskligheten överlevt i tusende år ,
genom att dofta och försiktigt smaka på sin tilltänkta mat.

Men inte nu längre, nänä!
Långlagrad ost kan bli dålig månad 25!
Dessförinnan var månad 24 ett säljargument, haha!

Numera är mina inköp av Protein och Cerealier ofta rabatterade mellan 30-50%
Summering: Jag äter 365 dagar/år med 30-50% på huvudfödans inköp.

Men om jag behöver nya däck till HB´n, kanske det räcker
med en Webbsökning vart 5--10 år?

Inte vet jag , men äter dricker och andas gör jag varje dag, året runt.
HB´n kör jag bara på sommarhalvåret.

Men kommer det riktigt bra och hållbara förslag på genuina, kollektiva,
rabattsystem så kan jag även stötta det.

Annars tror jag att varje individ
hittar sina bästa rabatter och bonusar, kopplat till sin egen konsument profil.
Mvh Ego boy, ojjoj :)

Jag satt och filade igår på ett argument om detta med rabatter, som lockbete.
Men det är också "klokt att skynda långsamt"...

För egen del stöder jag gärna SMC under dom perioder jag drabbas av lusten att fara fram på motorcykel.
Det är ett självklart val, eftersom klubben aktivt sägs arbeta för medlemmarnas intressen.

Men samtidigt ger medlemskapet i SMC också en rabatt på 10% hos vissa försäkringsbolag, vilket gör
att man får den där välbehövliga sparken i ändan att gå från tanke till handling.

Jag satt och filade igår på ett argument om detta med rabatter, som lockbete.
Men det är också "klokt att skynda långsamt"...

För egen del stöder jag gärna SMC under dom perioder jag drabbas av lusten att fara fram på motorcykel.
Det är ett självklart val, eftersom klubben aktivt sägs arbeta för medlemmarnas intressen.

Men samtidigt ger medlemskapet i SMC också en rabatt på 10% hos vissa försäkringsbolag, vilket gör
att man får den där välbehövliga sparken i ändan att gå från tanke till handling.
Lite som med sjöräddningen.
Man stödjer för att dom är viktiga, hoppas att aldrig få med dom att göra, är glad för medlemsrabatten om man drabbas

Är inte det här väldigt enkelt?

Varför ställa saker mot varandra?

Någon är intresserad av strömförsörjing och engagerar sig i att forska, prova och skriva om det
Någon är intresserad av däck och engagerar sig i att forska, prova och skriva om det
Någon är intresserad av nattparkering och engagerar sig i att forska, prova och skriva om det
Någon är intresserad av ställplatser och engagerar sig i att forska, prova och skriva om det
Någon är intresserad av viner och engagerar sig i att forska, prova och skriva om det
Någon är intresserad av campingbusiness och engagerar sig i att forska, prova och skriva om det

Någon är intresserad av rabatter och engagerar sig i att forska, förhandla och skriva om det

Jag vet inte hur många som i nuläget är engagerade och drivande i iHB, dock är jag övertygad om att listan med önskemål som vi andra vill lägga på dem redan är (för) stor!

Låt den som vill lägga engagemang, tid och jobb på någonting göra det, vissa kommer att uppskatta det som skapas, andra inte, det märker vi redan nu.

Låt bli att begränsa de som vill någonting, då får vi en förening med ett utbud!

Allt passar inte alla, välj av det utbud som erbjuds och bidra gärna med något du brinner för så växer utbudet. Är det någon som vill ha en danskurs på en träff så kan jag bidra 💃🕺:)

En bra husbilsförsäkring med rabatt skulle nog locka många.
Drivmedelsrabatt är också bra.
Husbilstillbehörsrabatt är inte heller speciellt dumt.

Men det är nog inte helt lätt att ta fram en husbilsförsäkring som tilltalar alla, drivmedelsrabatt är kanske det enklaste att få fram som tilltalar nästan alla. Husbilstillbehörsrabatt är nog rätt svårt att få igenom, lättare att länka till Tyska sidor.

Själva har vi aldrig utnyttjat någon rabatt till husbilen!

Jag blir istället glad då man ser att klubben får in rutinerade personer som är otroligt duktiga, värdesätter det mer än rabatter! Men vill man bli stora så ska man ha massor med rabatter och sen stå på mässor, men är det som är målsättningen. Jag tror vi tjänar mest på att vara den enda klubb i Sverige som har riktig demokrati och med digitala val, den andra klubben vågar aldrig ta efter det.
Tror också att klubben kommer växa enormt efter ett massutskick i form av ett mail i rätt läge, nu är det många som ex undrar vart gamla redaktören tog vägen.

Off topic: Kom och tänka på en händelse angående rabatter.

För ett antal år sedan så skulle jag köpa en julklapp till min bättre hälft ifrån en guldsmedsaffär men jag hann inte innan julafton, lite snopet fick jag istället lova att jag fixar det under mellandagarna, då kan jag få mellandagsreapriset men jag hann inte med det heller!
Det dåliga samvetet gjorde sig tungt påmind direkt om att nu får det kosta vad det kosta vill, i alla fall ett par tusen till, i början av januari klev vi in tillsammans på en guldsmedsaffär och då hade dom rabatt på mellandagspriserna, blev en av oss medlemmar så fick man ytterligare 10% på första köpet.

Kom ut med en guldring med diamanter som hade ett ordinarie pris på 13000kr till en kostnad av 5400kr, har nog aldrig varit så nöjd efter ett så onödigt köp någonsin, tog expediten i handen och var superglad och om det berodde på att jag äntligen hade löst julklappen eller om det var det låga priset förtäljer inte historien.

Men jag skulle tro att dom flesta gillar rabatter även om få använder dom!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen