• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rabatter

De flesta rabatter är ett knep som inte ger någon rabatt t,ex stena line hade bara rabatt på dyrare biljetter. Den som jag tjänat pengar på är faktiskt Finnlines där var det ärliga rabatter 7 resor har det blivit med detta bolag. Ingen har jag ångrat. Och det betalade sej alltid.
Annars måste jag hålla med när jag köpte mitt hus fanns det rabatter men jag planterade thuja i dom och la bark runtomkring , inte ligger jag och rensar rabatter.
Styrelsen kanske skulle utse en rabatt anskaffare det finns vissa som har en dold förmåga till sånt.

Tror inte att rabatter ger så mycket... om man vill locka .... inte så där i största allmänhet.... måste va rätt speciella.....
............ ........ .. .....
Själv är jag mest en sur gammal gubbe.... innan corona...på den tiden jag satte mina fötter i affärer.... teknik o liknande....... brukade jag mest fråga .... Var har ni fyndlådan med halva halva...... ( halva reapriset) annars är jag inte intresserad.
Sur gammal gubbe..tycker också illa om moderna """ apotek""". Sur gammal gubbe tycker att ett apotek ska sälja medicin...inte krämer o schampo o krimskrams..typ köp tre betala för två..... så jag brukade va elak och fråga...
Var har ni fyndlådan? Finns det nån penicillin med utgånget datum till halva priset....

Sur gammal gubbe.. avskyr frågan...är du medlem...... på ett apotek ? Varför ska jag va det?
Vem vill va medlem hos Fonus?

Det var bättre förr när det var sämre.

synd att tråden inte levde längre än så.
Men även om allt inte passar alla, så är det ju bra om det finns.
Passar den inte, är det nästan lättare att låta bli att nyttja den än att göra något annat.
Och ju bredare spektrum desto fler kan det vara som blir gynnade.
Vi hade Folksam innan, när vi bad om hbk-förmånen såg dom över hela vårt försäkringsbestånd och det gav nog med än åfa/såfa gör.
Gasol kan jag mycket väl tänka mig, om jag är i närheten av något av dom listade företagen.

Senast ändrad:
Det är mitt sätt att " markera" skriva att rabatter o erbjudanden tror jag är att lägga tid o kraft på fel sak. Ointressant för mig. Däremot kan ju medlemmar väldigt gärna tipsa varandra om var saker finns att köpa o var det är bra pris o kvalitet.

S
Det är mitt sätt att " markera" skriva att rabatter o erbjudanden tror jag är att lägga tid o kraft på fel sak. Ointressant för mig. Däremot kan ju medlemmar väldigt gärna tipsa varandra om var saker finns att köpa o var det är bra pris o kvalitet.
va bra, då är det ju bara att lägga upp allt efter hur du vill ha det, vad du tycker, vad du gör, hur du gör…
Låter bra tycker jag, förenklar väldigt mycke, blir lätt och smidigt för alla (y) toppen

Att det ska finnas en lång lista med olika rabatter.. 5 procent 10 procent på småsaker småsummor. Bara för att ..bättre med än utan... fast väldigt få utnyttjar dessa. Meningslöst. Meningslöst att lägga tid o kraft på.
Någon ska ju trots allt fixa ihop det hela.
Så min åsikt är... håll igen på sådant.
Enbart då det finns ett uppenbart större intresse för en sak.. för ett rabatterbjudande.

Till ..hole in one... onödiga löjliga gubbar!
Om du är sur... skriv i stället om vad saken handlar om.
Jag har väl aldrig krävt att ..allt ska läggas upp efter så som jag tycker eller som jag vill ha det?
Jag lägger fram mina förslag o så lägger du fram dina. Så ska det vara o så ska det gå till.
Vi ska kunna vara medlemmar i samma förening.. där man hjälper o stöttar varandra... o respekterar olika åsikter.. utan rädslan för att inlägg plockas bort.
Så jag tror att du feltolkar mig.

Jag är med i CC, Motormännen, aldrig använt en rabatt. I HBK använde jag aldrig någon rabatt. Som någon skriver för mycket jobb för det lilla, tror inte vi får fler medlemmar för några rabatter, bättre lägga energin på annat.

Fast jag har tankat med ÅFA kort och alltid betalat mindre för diesel än på nån annan pump i området. Den största rabatten var väl på en dryg krona. Även om 70-80kr/tankning inte är så mycket blir det en slant efter så där 2000 mil. Grejen är väl att det är oerhört lättförtjänta pengar. Men några andra rabatter har jag aldrig använt.

Det är ingen tillfällighet att det existerar rabatter, nej det drar folk och det har betydelse för försäljningen när man billigt kan styra försäljningen via rabatterbjudandet till en riktad målgrupp. Billig och rätt effektiv marknadsföring.

Varför erbjuder t,ex. C.C. M, KSSS, Porscheklubben, Nordea, osv. dessa företag, organisationer rabatter?

Klart det skapar intresse och jag påstår att det har en mycket stor betydelse när vi skall söka öka antalet medlemmar, för att nå en kritisk massa och bli en accepterad spelare på den aktuella spelplanen.

Senast ändrad:
Nu ska jag krångla till det hela....
A. Rabatter som ett lockmedel.
Ja där har Tommy helt rätt.
Det är ju bara att kolla runt..finns massor med extraerbjudanden... reor o kampanjer... o syftet är nästan alltid att få kunden in i affären med en förhoppning att kunna sälja mer eller få en trogen kund mm. Så ja ur denna vinkeln har Tommy rätt. Ica Maxi skickar så klart inte ut sina saker utan anledning.

B. Samtidigt så tror jag att rabatterna används mycket begränsat. Vi ser det i svaren... rabatt på diesel ja används...de som vill stanna utomlands en längre tid... t ex Folksam erbjudande och så färjebiljetter.. men är säkert en marknad som är svår att överblicka..som redan laborerar med olika erbjudanden!

C.
Mot detta ställer jag idé- burna verksamheter. Jag tror inte att det vore en bra idé att t ex Svenska kyrkan börjar försöka värva nya medlemmar genom en lista på 10 procent billigare hårklippning för medlemmar... 10 procent på biltvätt..visa upp ditt bevis på medlemskap.! Nej man kan så klart skratta åt det. Men vad är det som gör att det sista exemplet " skaver" ?

Så i frågan om rabatter kan flera åsikter vara " rätt " Det handlar i hög grad om från vilken vinkel man ser på frågan.

Det är ingen tillfällighet att det existerar rabatter, nej det drar folk och det har betydelse för försäljningen när man billigt kan styra försäljningen via rabatterbjudandet till en riktad målgrupp. Billig och rätt effektiv marknadsföring.

Varför erbjuder t,ex. C.C. M, KSSS, Porscheklubben, Nordea, osv. dessa företag, organisationer rabatter?

Klart det skapar intresse och jag påstår att det har en mycket stor betydelse när vi skall söka öka antalet medlemmar, för att nå en kritisk massa och bli en accepterad spelare på den gör spelplanen.
Och är man inte intresserad av en eller annan anledning så är det det lättaste som finns att slippa dom även om dom finns.
Bara att ingenting göra. Det absolut lättaste som finns!

Klart det skapar intresse och jag påstår att det har en mycket stor betydelse när vi skall söka öka antalet medlemmar, för att nå en kritisk massa och bli en accepterad spelare på den aktuella spelplanen.
Jag har ingen invändning mot logiken i detta. En del rabatter (typ ÅFA) är en reell förmån och kan vara värt att anstränga sig för att kunna erbjuda medlemmarna. Andra (typ alla bilprovningsrabatter i alla föreningar jag varit medlem i) är dock i praktiken inte så mycket att ha, man hittar ofta bättre pris utan dem. Sådana ”medlemserbjudanden” ger nog inte så många poäng hos alla.

Grundfrågan som jag ser det, och tagit upp i annan tråd, är hur man ser på det som Tommy kallar kritisk massa. Jag inbillar mig att det måste bli viss storlek på klubben för att kunna få rabatter, men är det alltid värt det? Inte självklart, enligt mig.

Jag har också ÅFA inköpskort som jag brukar regelmässigt, både för diesel och bensin. Men jag tror inte att det egentligen ingår någon rabatt för medlemskap i någon förening i detta pris. Visst är det ett prisavdrag, men det får ju alla som är anslutna men medlemskap i någon husbilsklubb ger en rätt att teckna avtal med ÅFA. Och det verkar gälla för flera husbilsklubbar och liknande.

Samma sak med de här 10%-rabatterna som florera på husbilssiter. Jag ämnade använda en sådan rabatt hos en däcksfirma för några åra sedan. Jag frågade om de hade rabatt för medlemskap i Husbilsklubben. Säljaren tittade i något papper och sade att de har 10 % rabatt för medlemmar i Caravan Club och sade "så då tar vi det!", så fick jag min rabatt. Men troligtvis så betalade jag ett högre pris för däcken om jag hade kollat runt lite bland andra firmor istället.

Så jag tycker inte vi ska jobba för mycket med att jaga rabattavtal, utom då i vissa särskilda fall, som kan utgöras av avtal med försäkringsbolag, bränsleföretag med flera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen