• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Passa på att tanka, på lördag höjs skatten på bränslet

25FE9C92-D6D0-4AA5-AFFD-AC690AEE8C5C.jpeg
Priset på olja har rasat fyra veckor i rad, under förra veckan sjönk priset på Brentolja med 6 procent. Tyvärr har vi inte märkt det i någon större utsträckning vid våra svenska mackar, eftersom den svenska kronan samtidigt förlorat i värde gentemot dollarn.

På lördag är det den 1 oktober, då avslutas den tillfälliga skattesänkningen som infördes den 1 maj och skatten höjs igen på bensin och diesel med 1,31 kronor per liter vid pumpen. Om dagens publicerade priser står sig betyder det att en liter bensin hamnar på 20,34 kronor och dieseln på 25,37 kronor.

Visserligen har det utlovats skattesänkningar från flera av partierna på högersidan i valdebatten, men att man skulle hinna ta ett beslut om förlängning av skattesänkningen till den 1 oktober är knappast möjligt. Hör på radion just nu att man inte ens kan enas om vem som skall utses som andre vice talman, egentligen bara en symbolfråga. Den nya regeringen verkar rätt skakig, redan innan man intagit taburetterna Ja, ja…

Visst kommer vi ihåg vad partierna som ingår i den kommande regeringen lovade i valdebatten, det var som på en gammaldags gårdsauktion;
- Liberalerna hade som vanligt ingen riktigt bestämd uppfattning.
- Moderaterna, lovade dyrt och heligt en sänkning av dieselpriset med 5 kr.
- Som följdes upp från KD som ökade budet genom att sänka priset med 9 kr.
- Men största sänkningen lovade Sverigedemokraterna som drämde till med en sänkning på 10 kr på varje liter diesel. Inte undra på att man blev det största partiet på den högra sidan!

Tommy
 
Senast ändrad:
Det bidde en tumme…

Sanningens ögonblick,

Om regeringen och SD lyckas mangla igenom sitt budgetförslag blir både diesel och bensin billigare vid årsskiftet, skatten sänks med 80 öre, vilket ger 1 krona billigare vid pumpen.

Men ni sa ju….. :unsure:

Tommy
Enligt svt nyheter nu "När vi läser detaljerna så visar det sig att skatten de facto bara kommer att sänkas med 33 öre eller 40 öre vid pump. Det är en jätteskillnad. Jag tror att väldigt många väljare kommer att bli förvånade och besvikna, säger han.
Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona
 
Ja svt är ju socialdemokrisk och eftersom de är i opposition kommer vi nog få lite konstiga siffror som vi nog ska bortse ifrån. Det regeringsuppdrag som radio och tv har haft verkar inte fungera längre. Man får vänta och se och man får inte glömma vilka det var som tvingade fram den förra skattesänkningen, regeringen var ju inte i majoritet och regerade då efter oppositionens budget. På gran canaria kostar dieseln 1,06 Eu enligt enligt mister Sir. Det gjorde den i spanien när jag åkte hem 2020. Någon tjänar enorma pengar just nu!
 
Ja svt är ju socialdemokrisk och eftersom de är i opposition kommer vi nog få lite konstiga siffror som vi nog ska bortse ifrån. Det regeringsuppdrag som radio och tv har haft verkar inte fungera längre. Man får vänta och se och man får inte glömma vilka det var som tvingade fram den förra skattesänkningen, regeringen var ju inte i majoritet och regerade då efter oppositionens budget. På gran canaria kostar dieseln 1,06 Eu enligt enligt mister Sir. Det gjorde den i spanien när jag åkte hem 2020. Någon tjänar enorma pengar just nu!
SVT är ju socialdemokratisk eftersom de är i opposition?
Du får gärna förtydliga lite mer!
 
Man får nog ha lite is i magen om man väntar på stora sänkningar av bensin/dieselpriser. Budgeten är ännu inte lagd, ändå har de lovat en liten del av det utlovade.
Man kan ju jämföra med förra regeringen där dåvarande finansminister, senare statsminister, sa att de INTE skulle höja bränslepriserna under mandatperioden.
Jo tack dieseln gick upp nära en tia under deras styre.:mad::mad:(n)
 
SVT är ju socialdemokratisk eftersom de är i opposition?
Du får gärna förtydliga lite mer!
Eftersom du frågar? Partiet är ju nu i opposition och eftersom jag och många med mej upplever att svt inte längre är ett oberoende mediaföretag utan mer eller mindre styrt av socialdemokraterna eftersom de varit i regeringställning i så många år. Så jag gör ett antagande att eftersom de nu är i opposition kommer att kritisera den sittande regeringen. Det har varit tydligt redan när man interjuvar en regeringsföreträdare så frågar man inte som är normalt utan kritiserar hela tiden deras beslut.
Man går långt över gränsen för vad som är acceptabelt.
Och det gör jag nu också men det är ett svar på en fråga inte ett partipolitiskt inlägg tyvärr har politiken börjat komma in här också vilket jag beklagar.
 
Senast ändrad:
Enligt svt nyheter nu "När vi läser detaljerna så visar det sig att skatten de facto bara kommer att sänkas med 33 öre eller 40 öre vid pump. Det är en jätteskillnad. Jag tror att väldigt många väljare kommer att bli förvånade och besvikna, säger han.
Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona
Vilket datum är den stora sänkningen utlovad?
Jag personligen tänker att 4 år är lång tid om allt skall uppfyllas första dagen.
Årskiftet 23/24 har jag för mig jag hört något om reduktionsplikten, vilket verkar vara inom mandatperioden med råge.
Jag kan ha fel, men har för mig jag hört det
 
Det gäller inte bara bränsle utan man höjer priserna överallt även på sånt som finns i lager och som inte kostar mer att producera.
Man ser också att stora företag och banker ökar sina vinster och utlåningsföretag dyker upp som gubben i lådan med utlåning till höga räntor.
Ofta är dessa företag kopplade till vanliga storbanker som inte vill skylta med sina varunamn.
Det är inget inhemskt beteende utan det höjs priser överallt på alla varor. 30% på en massa saker bara utan vidare, jag får lust att pruta!
 
Tankade pb’n ikväll I Altea
CA9D35AB-96FF-4DA5-BA49-48C9BE07D45B.jpeg
Ser att dieseln på den här macken idag kostar 1,859€, från det priset skall dras den 20 cent som spanska staten subventionerar.
Det man betalar blir alltså 1,659 Euros, cirka 17.80 kr/liter diesel, ungefär priset på dieseln för ett år sedan i Sverige.

Tommy
 
Varför redovisas moms på produktion och marginal (kolumn 2)? Den kvittas ju mot inkomsten i nästa steg.
Eller?
 
Varför redovisas moms på produktion och marginal (kolumn 2)? Den kvittas ju mot inkomsten i nästa steg.
Eller?
Jag antar att du syftar på inlägg 48? Beloppet i kolumn 2 ingår inte i kolumn 3. Kolumn 3 är "dieselskatten" plus moms på denna. Min tolkning är att uppdelningen gjorts för att synliggöra hur stor del av totala skatteuttaget som utgörs av (och kan påverkas av nya beslut om) "dieselskatten". Dvs i nuläget c:a halva den totala skatten. Momsen på produktion och marginal kvarstår ju även om "dieselskatten" tas bort helt och hållet.
Ja producenten kan väl kvitta in- och utgående moms, liksom företagskunder som tankar. Men som privatkonsumenter måste vi betala hela summan av kolumn 1 till 3 dvs priset vid pump.

Det är ju lite intressant att konstatera att "dieselskatten" (kolumn 3) faktiskt är lägre nu än den var för 10 år sedan, i synnerhet om man skulle korrigera siffrorna för inflationens påverkan. Det hjälper till att klargöra vad de höga dieselpriserna beror på och vad de inte beror på.
 
Jag antar att du syftar på inlägg 48? Beloppet i kolumn 2 ingår inte i kolumn 3. Kolumn 3 är "dieselskatten" plus moms på denna. Min tolkning är att uppdelningen gjorts för att synliggöra hur stor del av totala skatteuttaget som utgörs av (och kan påverkas av nya beslut om) "dieselskatten". Dvs i nuläget c:a halva den totala skatten. Momsen på produktion och marginal kvarstår ju även om "dieselskatten" tas bort helt och hållet.
Ja producenten kan väl kvitta in- och utgående moms, liksom företagskunder som tankar. Men som privatkonsumenter måste vi betala hela summan av kolumn 1 till 3 dvs priset vid pump.

Det är ju lite intressant att konstatera att "dieselskatten" (kolumn 3) faktiskt är lägre nu än den var för 10 år sedan, i synnerhet om man skulle korrigera siffrorna för inflationens påverkan. Det hjälper till att klargöra vad de höga dieselpriserna beror på och vad de inte beror på.
Jag läste lite slarvigt, märker jag efter ditt svar
Bugar o bockar då e jag på banan igen 👍🏻
 
Jag antar att du syftar på inlägg 48? Beloppet i kolumn 2 ingår inte i kolumn 3. Kolumn 3 är "dieselskatten" plus moms på denna. Min tolkning är att uppdelningen gjorts för att synliggöra hur stor del av totala skatteuttaget som utgörs av (och kan påverkas av nya beslut om) "dieselskatten". Dvs i nuläget c:a halva den totala skatten. Momsen på produktion och marginal kvarstår ju även om "dieselskatten" tas bort helt och hållet.
Ja producenten kan väl kvitta in- och utgående moms, liksom företagskunder som tankar. Men som privatkonsumenter måste vi betala hela summan av kolumn 1 till 3 dvs priset vid pump.

Det är ju lite intressant att konstatera att "dieselskatten" (kolumn 3) faktiskt är lägre nu än den var för 10 år sedan, i synnerhet om man skulle korrigera siffrorna för inflationens påverkan. Det hjälper till att klargöra vad de höga dieselpriserna beror på och vad de inte beror på.
Ja man måste skilja på skatt & skatt och lägga moms som strössel på allt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen