• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Passa på att tanka, på lördag höjs skatten på bränslet

25FE9C92-D6D0-4AA5-AFFD-AC690AEE8C5C.jpeg
Priset på olja har rasat fyra veckor i rad, under förra veckan sjönk priset på Brentolja med 6 procent. Tyvärr har vi inte märkt det i någon större utsträckning vid våra svenska mackar, eftersom den svenska kronan samtidigt förlorat i värde gentemot dollarn.

På lördag är det den 1 oktober, då avslutas den tillfälliga skattesänkningen som infördes den 1 maj och skatten höjs igen på bensin och diesel med 1,31 kronor per liter vid pumpen. Om dagens publicerade priser står sig betyder det att en liter bensin hamnar på 20,34 kronor och dieseln på 25,37 kronor.

Visserligen har det utlovats skattesänkningar från flera av partierna på högersidan i valdebatten, men att man skulle hinna ta ett beslut om förlängning av skattesänkningen till den 1 oktober är knappast möjligt. Hör på radion just nu att man inte ens kan enas om vem som skall utses som andre vice talman, egentligen bara en symbolfråga. Den nya regeringen verkar rätt skakig, redan innan man intagit taburetterna Ja, ja…

Visst kommer vi ihåg vad partierna som ingår i den kommande regeringen lovade i valdebatten, det var som på en gammaldags gårdsauktion;
- Liberalerna hade som vanligt ingen riktigt bestämd uppfattning.
- Moderaterna, lovade dyrt och heligt en sänkning av dieselpriset med 5 kr.
- Som följdes upp från KD som ökade budet genom att sänka priset med 9 kr.
- Men största sänkningen lovade Sverigedemokraterna som drämde till med en sänkning på 10 kr på varje liter diesel. Inte undra på att man blev det största partiet på den högra sidan!

Tommy
 
Senast ändrad:
Skatten justeras på räkningen, den högre from 1:a oktober.
Samma sak gjordes på veckopriset när skatten sänktes - nedjustering 1:a maj.
Tror det står någonstans att justering för skatter får göras.
Okey, tack, fick för mig att det inte ändrades vid nyår. Men gött att få veta det, tack 👍🏻
 
De flesta länder har ju gjort åtaganden om utsläppsminskningar i Parisavtalet. Eftersom förutsättningarna att uppfylla dessa åtaganden varierar från land till land blir också metoderna att nå målen olika. Kan detta vara förklaringen till att Sverige gått längst när det gäller reduktionsplikten?
Har ingen aning egentligen, men vi (politikerna) har en historia av gärna vilja vara "Bror Duktigt" och bäst i klassen - så det är nog inte omöjligt att vi tagit på oss ett par större skor... :)
 
Passerade macken för en stund sedan och såg att priset idag är 27,32 kr för en liter diesel! Själv skall jag starta upp husbilen igen imorgon och fylla upp en tom tank, inte så bra tajmat…

Det betyder att priset på diesel har gått upp med 2.56 kronor på mindre än en vecka!

I lördags försvann den tillfälliga skattesänkningen och priset höjdes på både dieseln och bensin med 1.31 kr. Sedan har priset ökat ytterligare och är nu uppe i 27.32 kr på bemannade mackar för en liter diesel.

Som sagt, dieseln har ökat med 2.56 kr sedan i lördags, medan bensinen bara gått upp några ören under samma period. Det innebär att fylla en tom dieseltank i en vanlig husbil idag är över 200 kr dyrare än för en vecka sedan.

Sverige har igen, med bred marginal, Europas dyraste diesel. På världsmarknaden ligger vi idag på andra plats, efter Hong Kong, som ståtar med världens dyraste diesel.

Nu väntar vi på att vår nya regering, som lovat generösa skattesänkningar och förändrad reduktionsplikt som skulle sänka priset på dieseln avsevärt. Men vi har fortsatt ingen ny regering på plats, verkar inte vara så överens som man påstod i valkampanjen.

Nu känns det verkligen skönt att imorgon ta husbilen till ÅFA/Preem macken, stoppa in Preem/SÅIFA-kortet och tanka Evolution Diesel för 24,40 kr/litern, allt under 25 kronor känns numera billigt - man vänjer sig snabbt.

Du vet väl att som medlem i iHusbil kan du ansöka om Preem/SÅIFA-kortet? Varför betala mer….​

 
Senast ändrad:
Vi lämnade husbilen hemma iår av olika skäl så klart var dieselpriset ett, så det blev flyg. NU nere på algarve ångrar jag mig. Normalt har man allt med sig i husbilen nu får man köpa det som inte fanns plats för i resväskorna. :( :(
Havregryn, knäckebröd, löksill (& några droppa Aquavit), ärtsoppa, rimmat fläsk... Listan är lång :p😬
 
Havregryn, knäckebröd, löksill (& några droppa Aquavit), ärtsoppa, rimmat fläsk... Listan är lång :p😬
Havregryn fant jeg på Mercadona. Knäckebröd på IKEA. Sill i forskjellige varianter var det vanskeligere med, men en Hollandsk variant fant jeg på Mercadona og her i Australia. Tørre erter finner en de fleste steder og noen timer koking er fullt mulig, men ja det er en lang liste med saker en kan komme til å savne. Vi har selv laget pinnekjøtt flere ganger her i Australia, men slakteren ser rart på en når en vil ha hele sider av sau. Ribben saltes i et par uker og henges til tørk kjølig. Har og laget fenalår på samme måte.
 
Jag gör fenalår själv hemma i mitt fermentering och mognadsskåp, men har aldrig testat pinnekjøtt (mye salt = mye blodtryck). Något som Norrmän i Spanien har lärt oss är Norska frasiga wofflor (dubbeljärn) med sylt o vispat grädde. Förr fanns "bara" Belgiska som är rätt tjocka men Norska är knapriga och smakar "mer"...

IMG_1007.jpeg

Recept på äkta Aquavit:
- 70 cl vodka
- 2 tsk kummin
- 2 tsk fänkålsfrö
- 1 tsk anisfrön
- 1 tsk socker

Blanda allt och lagra i 2 dagar sen är det klart! Vill man ha det riktigt "lagrat" på kort tid, då är det bara att värma upp blandningen till ca 50°C, öppna korken och låt pysa ut lättflyktiga organiska föreningar (som har låg kokpunkt). Får du ändå huvudvärk dagen efter då är det av sillen inte av Aquavit, jag har testat!!!
 
Senast ändrad:
Även i Polen går priserna upp, idag ligger priserna just under 8 zt dvs strax under 18 kr per liter diesel. Reste från Stettin till Ciechocinek idag, lätt medvind så förbrukningen läg på 14,2 enl datorn dvs ca46 liter på 327km ca 750 kr då jag tankade innan prishöjningen. Camping 17 i Ciechocinek vill ha ca 120 kr per natt inklusive 16A ström. Det är en kurort ca 20 km från Torun, kulturstad och Copernicus födelsestad. https://ciechocinek.pl/en/
Kolla denna byggnad https://ciechocinek.pl/en/places/teznie-solankowe/
 
Idag publicerades de nya priserna för oss medlemmar som skaffat oss Preem/SÅIFA-kortet:

Från och med idag, 10/10 justeras pris på Diesel:
Diesel mk 1 evolution: 25,43 kr/L inkl. moms.


Priset är alltså 25.43 kr/L för oss medlemmar med kortet.

För er alla andra är priset idag rekordhögt och vid samma mack och pump betalar du 28.53 kr/L.
BA563FA7-9B35-435E-9561-AB963D5A0A56.jpeg

Bli medlem, sök kortet och spara just nu 3,10 kr per liter!

Fortsatt väldigt dyrt, men du sparar runt 250 kr per tankning.

Obemannad mackar är något billigare, idag kostar det 28.27 kr på St1 här i Söderhamn. Här sparar man iallafall 2,84 kr per liter.
9AA8FCC4-F4FB-4F1A-B7A4-CC9988A26D8E.jpeg

Tommy
 
Hej, hittade ingen annan ny tråd om detta så jag provar här. Som ny medlem så ansökte jag om Preem såifa kort för 2 veckor sedan men inte fått någon som helst återkoppling. Är det någon annan som är i liknande sits. Borde det inte komma någon slags bekräftelse? Har ju c körkort och uppgav att jag är medlem i iHusbil i övrig info på blanketten.
 
Hej, hittade ingen annan ny tråd om detta så jag provar här. Som ny medlem så ansökte jag om Preem såifa kort för 2 veckor sedan men inte fått någon som helst återkoppling. Är det någon annan som är i liknande sits. Borde det inte komma någon slags bekräftelse? Har ju c körkort och uppgav att jag är medlem i iHusbil i övrig info på blanketten.
Det tog nästan 3 veckor innan kortet dök upp för min del. Hade också en känsla av det inte hände något men så bara var det där i brevlådan.
 
Det bidde en tumme…

Sanningens ögonblick,

Om regeringen och SD lyckas mangla igenom sitt budgetförslag blir både diesel och bensin billigare vid årsskiftet, skatten sänks med 80 öre, vilket ger 1 krona billigare vid pumpen.

Men ni sa ju….. :unsure:

Tommy
 
Det bidde en tumme…

Sanningens ögonblick,

Om regeringen och SD lyckas mangla igenom sitt budgetförslag blir både diesel och bensin billigare vid årsskiftet, skatten sänks med 80 öre, vilket ger 1 krona billigare vid pumpen.

Men ni sa ju….. :unsure:

Tommy
Den som väntar på nått gott
Och den kronan, skulle nog blivit flerfaldig med gamla regeringen, åt andra hållet. Dom hade väl lovat 35:-/L och det, de hade dom hållt
 
Det behövs inga gissningar vad jag är orolig för, de stämmer ändå inte ;)

MP var nog drivande i att höja reduktionsplikten, något som då i riksdagen även tillstyrktes av partier i den nuvarande regeringen. Att man sedan hade missbedömt prisutvecklingen på de fossilfria tillsatserna och dessutom fick skenande oljepriser ovanpå detta har givit priser långt utöver vad tanken var när beslutet togs. Det har säkerligen skapat en insikt hos flertalet på båda sidor blockgränsen att något behöver göras.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen