• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Det finns nog ingen officiell definition på det, åtminstone vad gäller hur litiumbatteriers BMS:er räknar cykelantal.
Tillverkarna anger ju ofta olika antal cyklers ”livslängd” för ett och samma batteri beroende på ”urladdningsdjupet” (%DOD) det utsätts för.
 
Senast ändrad:
En urladdning på 100% brukar räknas som en cykel.
Men hos vissa märken behöver urladdningen inte göras fullt ut mellan laddningar.
Alltså man accumelerar urladdningarna, typ 2st urladdningar till 50% med en laddning emellan räknas också som en cykel.
 
Det verkar vara olika definierat/implementerat i olika BMS. Om det vore ”uppsummerat 100% urladdning = 1 cykel” som tillämpades i mina batterier borde räknaren för antal cykler stegats upp mindre än vad den faktiskt gjort. Jag har loggade data, får kolla vidare på det senare.
 
Senast ändrad:
Eftersom jag nu har installerat en kompressor kyl/frys, som tar nästan 1kW /dygnet, så köpte jag nya lifepo4 celler på 420A...
Mina gamla sinopoly celler på 200A har nästan samma mått som dessa på 420A...
Det jag funderar över har man verkligen lyckats "krympa" storleken på cellerna så mycket.. Eller vad säger ni..?

Sinopoly hxdxb 280x180x69 mm
De nya hxdxb 225x175x73mm
Lite sent: men kompressor kyl som tar 1 kWh per dygn..? Går den hela tiden? vår stannar 15-20 min och startar o går i lika länge, förbrukningen är enligt märkplåten 42 watt i timmen.
Vi har förresten 2 st 90 amp AGM och 120 W solcell, vattenburen värme som drivs av Diesel, Ebersprächer står Aldrig vid Ström stolpe utom vid kyla, minus 20 och där under, då vi då har ett litet element som hjälp värme om vi känner för det
..
 
Lite sent: men kompressor kyl som tar 1 kWh per dygn..? Går den hela tiden? vår stannar 15-20 min och startar o går i lika länge, förbrukningen är enligt märkplåten 42 watt i timmen.
Vi har förresten 2 st 90 amp AGM och 120 W solcell, vattenburen värme som drivs av Diesel, Ebersprächer står Aldrig vid Ström stolpe utom vid kyla, minus 20 och där under, då vi då har ett litet element som hjälp värme om vi känner för det
..
Drar kylen 42W X 24tim ger 1008Wh=1.008Kwh
 
Drar kylen 42W X 24tim ger 1008Wh=1.008Kwh
Jo om den går i 60 min x 24 timmar!
Gör den det är det något fel på termostaten antagligen!
Vår gick under värmeböljan ca. 20 min, stod still ca. 15 min, i mer normala temp. går den ungefär tvärt om, är det svalt inne är stilleståendet längre, på kvällarna ställer vi ned effekten till 40% eftersom ingen öppnar kylen före 07oo!
Vi hade det första sommaren 2018 vid resa till Normandie i 38-40 gr värme, var skeptisk till funktionen, men det fungerade utmärkt!
 
Jo om den går i 60 min x 24 timmar!
Gör den det är det något fel på termostaten antagligen!
Vår gick under värmeböljan ca. 20 min, stod still ca. 15 min, i mer normala temp. går den ungefär tvärt om, är det svalt inne är stilleståendet längre, på kvällarna ställer vi ned effekten till 40% eftersom ingen öppnar kylen före 07oo!
Vi hade det första sommaren 2018 vid resa till Normandie i 38-40 gr värme, var skeptisk till funktionen, men det fungerade utmärkt!
OK,jag har tittat på fullstor kyl/frys att ersätta min gasoldrivna, där räknar tillverkaren med 0.6Kwh, det innebär säkert 1Kwh i verkligheten i varmt klimat.
 
Senast ändrad:
Närmare bestämt startar balanseringen när spänningen kommit upp till 13,8 V.
Efter vad jag sett hos våra Sunlux förefaller cyklerna vara definierade som en ur- och uppladdning på minst X% SOC, men jag har ännu inte kommit på hur stort X är. Det verkar vara i storleksordningen 20 - 30%. Man behöver inte ner under 50% och heller inte upp till 100% för att räknaren skall stega upp.
Jag har kollat antal registrerade cykler för våra batterier nu och får konstatera att jag mindes fel om antalet…. Under sommaren har batterierna hittills registrerat 6 laddningscykler. Totalt urladdade Ah enligt batterimonitorn motsvarar 5,2 * batterikapaciteten (SOC har varierat mellan 100 och 50-60 %. Aldrig under 50).
Mr Wooks förklaring i #162 kan alltså stämma också i vårt fall (Sunlux).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen