• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mina 3 bästa förbättringar

Ps glömde en sak... är det länge sedan du monterade... jag tänker på om det är hållbart..inte kladdar...( hjälpluft fjädring)
Monterade 2016. När jag googlade på ”hjälpluftfjädring alko” fick jag upp lite information om min installation.
 
Du vill gärna att fler ger tips på förbättringar på husbilen. Mitt lilla bidrag har jag inte gjort själv.
Men jag la in en länk till en film om tips om förbättringar på ...Länkar C reparationer....och vård.
 
Jättebra tråd Kjell, redan nu så funderar man ju på fler förbättringar som skulle underlätta saker o ting (y)

Här är några enkla saker som jag gjorde för att göra livet lite enklare

En enkel hörnhylla från Ikea har hittat sin plats i sovrumsdelenIMG_20210321_092142.jpg

Bättre belysning o lite el-uttag i garagetIMG_20210404_161244.jpgIMG_20210404_161236.jpg

En enkel plasthylla och ett hyllplan med gångjärn för att kunna lyfta upp mot väggen vid behov, detta för att få plats med min o grabbens el-skotrar och bordet underst.P_20210723_100703.jpgP_20210723_103629.jpg
 
Jättebra tråd Kjell, redan nu så funderar man ju på fler förbättringar som skulle underlätta saker o ting (y)

Här är några enkla saker som jag gjorde för att göra livet lite enklare

En enkel hörnhylla från Ikea har hittat sin plats i sovrumsdelenVisa bilaga 731

Bättre belysning o lite el-uttag i garagetVisa bilaga 733Visa bilaga 732

En enkel plasthylla och ett hyllplan med gångjärn för att kunna lyfta upp mot väggen vid behov, detta för att få plats med min o grabbens el-skotrar och bordet underst.Visa bilaga 734Visa bilaga 735
Smart med den fällbara hyllan!

Vad är det för belysning du satt upp? Ser ju inte ut som en vanlig ledlist utan är någon sorts ”kapslad” belysning.
 
Det är en vanlig ledlist i en aluminiumprofil för hörnmontering, kommer inte ihåg var jag beställde min, men den finns även att köpa på Kjell.com
 
Det är en vanlig ledlist i en aluminiumprofil för hörnmontering, kommer inte ihåg var jag beställde min, men den finns även att köpa på Kjell.com
Tack för det! Ja ledlisten sitter ju betydligt mer skyddad i denna skena.
 
Skjuter in ett Kinderägg, tre förbättringar i en bild..., det blev faktiskt fyra + ett tips 😀
  • En skjutbar skiva för skor, skjuter den inåt i bilen för att använda trappan, mot dörren för att vinna yta när vi är inne. Hyllan vilar på golvet och sidokanterna till trappan.
  • Till vänster en klädhållare med vita knoppar från Clas Ohlson för att hänga upp skor på
  • Ett draperi mot vinterkylan, stång från IKEA
  • Red light district som även kan byta färg. En tydlig signal om skogräns, samtidigt en varning så att vi inte slår i tårna om vi glömt skjuta ut skoskivan.
  • Tipset - Ikeas S-krokar för stång över diskbänk. Dom sitter överallt, vi använder dom massor. Se upp! Det finnas två sorter, vi föredrar dem med två runda krokar
4F38BF20-01CD-424C-8A05-BD653CB586B1.jpeg

AABE96FC-6249-4E10-AE6D-2428C286C8BE.jpeg
 
Skjuter in ett Kinderägg, tre förbättringar i en bild..., det blev faktiskt fyra + ett tips 😀
  • En skjutbar skiva för skor, skjuter den inåt i bilen för att använda trappan, mot dörren för att vinna yta när vi är inne. Hyllan vilar på golvet och sidokanterna till trappan.
  • Till vänster en klädhållare med vita knoppar från Clas Ohlson för att hänga upp skor på
  • Ett draperi mot vinterkylan, stång från IKEA
  • Red light district som även kan byta färg. En tydlig signal om skogräns, samtidigt en varning så att vi inte slår i tårna om vi glömt skjuta ut skoskivan.
  • Tipset - Ikeas S-krokar för stång över diskbänk. Dom sitter överallt, vi använder dom massor. Se upp! Det finnas två sorter, vi föredrar dem med två runda krokar
Visa bilaga 736

Visa bilaga 738
Flera smarta lösningar!

Såg även en liten batterimonitor på en av bilderna.
 
En skjutbar skiva för skor, skjuter den inåt i bilen för att använda trappan, mot dörren för att vinna yta när vi är inne. Hyllan vilar på golvet och sidokanterna till trappan.
Mycket smart det där med den skjutbara skivan för skorna, för jag blir galen på alla skor som ligger och dräller och naturligtvis så trampar man ju snett på skorna när man skall fram :mad: så den där iden kopierar jag nog :) (y)
 
Mycket smart det där med den skjutbara skivan för skorna, för jag blir galen på alla skor som ligger och dräller och naturligtvis så trampar man ju snett på skorna när man skall fram :mad: så den där iden kopierar jag nog :) (y)
I bakkant har jag satt en fyrkantlist, på den LED-slingan, köpte på Bauhaus en transparent slang som skyddar slingan och fyrkantlisten, skruvade sedan underifrån genom slangen in in trälisten.

Trälisten gör att man enkelt med klacken drar bak skivan, med långa skohorn från IKEA slipper man böja sig ned över huvud taget. Då spar vi energi till gymmet :cool:
 
Jag har inte utsett mina topp 3 ännu, tar istället upp 3 fix jag gjort som inte nämnts tidigare i tråden.

  1. Remis adapter till solskydden i förarhytten. Med dessa monterade kan solskydden manövreras som tänkt utan att krocka med hållaren för plisségardinen, om man har sådan.
  2. Wipro safe.lock modul. Nyckelsignalen till FIATs centrallås för X250/290 innan c:a 2019 hör till de enklare att avlyssna och spela in för att sedan tjuvöppna bilen. Med den här tillsatsen, och nytt kretskort i bilnyckeln, får man en signal som är mycket bättre kodad.
  3. Med Prick stop monterad inuti bilens låscylinderförsedda dörrar försvåras det enkla tjuvknepet att trycka in en mejsel nedanför låset och med den pillra upp det.
Jag hittade en film som beskriver Remis adaptern. Den är lätt att förstå trots språket. De andra två finns också på Youtube:

Sonnenblenden-Adapter Remisfront / Fahrerhausverdunklung🛠Wohnmobil Kastenwagen Zubehör Fiat Ducato❗
 
Senast ändrad:
Jag har inte utsett mina topp 3 ännu, tar istället upp 3 fix jag gjort som inte nämnts tidigare i tråden.

  1. Remis adapter till solskydden i förarhytten. Med dessa monterade kan solskydden manövreras som tänkt utan att krocka med hållaren för plisségardinen, om man har sådan.
  2. Wipro safe.lock modul. Nyckelsignalen till FIATs centrallås för X250/290 innan c:a 2019 hör till de enklare att avlyssna och spela in för att sedan tjuvöppna bilen. Med den här tillsatsen, och nytt kretskort i bilnyckeln, får man en signal som är mycket bättre kodad.
  3. Med Prick stop monterad inuti bilens låscylinderförsedda dörrar försvåras det enkla tjuvknepet att trycka in en mejsel nedanför låset och med den pillra upp det.
Jag hittade en film som beskriver Remis adaptern. Den är lätt att förstå trots språket. De andra två finns också på Youtube:

Sonnenblenden-Adapter Remisfront / Fahrerhausverdunklung🛠Wohnmobil Kastenwagen Zubehör Fiat Ducato❗
Smart adapter till solskydden. Ofta det enkla som man har stor nytta av!
 
Angående Remisadaptern så kan jag här komma med mitt tips. Jag har gjort sådana själv genom att sätta i ca 30 mm (jag minns inte exakt) längre skruvar. För att hålla ut solskyddet sågade jag fyra hylsor från gamla kulspetspennor. Detta funkade och ger stabila solskydd och lika funktion som i filmen. Men det blir ett tomrum bakom solskyddet som inte alls syns när de är uppfällda. Men syns när de är nerfällda. Därför fyllde jag tomrummen med lite tillskuren cellplast. Säkert inte lika snyggt som originalen men fungerar precis lika bra. Skruvarna kostade 5:20 kr på Hornbach.
 
Jag gav 23 Euro plus frakt. Det var en hel del annat i samma beställning, fraktkostnaden per pryl blev ju låg därför. Kollade nu och såg att samma firma inte har den i sortimentet längre. En sökning på Remis Sonnenblende Adapter borde ge en del träffar.
 
20220129_121104.jpg

Pinne för att dra ut stolarna. Gjord av lokalproducerad naturmaterial, järn samt, tyvärr, plast i tejpen.

20220129_121147.jpg

Eftersom vi ofta står på ställen under vintern nere i Sydeuropa där vi tömmer gråvatten med hinkar monterade jag en kran under bilen vilket gör det enkelt att själv sköta detta. På förra bilen var jag tvungen att knacka på bilen så hustrun kunde öppna och stänga kranen. Den som vill kan få bättre bild och en förklaring hur jag gjort.

20220129_191527.jpg

Vi kan inte använda tv här nere så inköpte vi en miniprojektor för att strema svensk TV. Stor bild blir det. Igår tog vi in den i restaurangen bredvid och såg på handboll, bilden på väggen blev ungefär 1,5×2 m
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen