• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mina 3 bästa förbättringar

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Jag liksom många andra som haft sin husbil ett tag har ju försökt åtgärda saker som man inte är riktigt nöjd med.

För att ta några exempel från min förbättringslista kan jag nämna
- hjälpluftfjädring
- handdukstork
- maxxfan takfläkt
- lithiumbatterier med dc-/dc-laddare och solcellsregulator
- batterimonitor med shunt
- duocontrol med filter
- utvändig ledbelysning
- dimmer på innebelysningen
- tömningsventil till gråvattentanken, fjärrstyrd
- kamera till gråvattenavlopp
- SOG toaavluftning

-
En del förbättringar är dyra en del billiga, en del går snabbt att genomföra medan andra tar dagar att få till. En del förbättringar används dagligen medan andra inte används över huvud taget.

Om jag ställer nytta mot kostnad så är det för mig oftast de små och billiga förbättringarna som jag har störst användning av.

De 3 förbättringar som jag sätter främst är

D33DB955-16BF-4FE2-843D-7D2343860833.jpeg

ett litet runt vattenpass från Biltema så att jag ser när bilen står i våg.

Här skulle jag lagt in en bild på 2 små speglar med sugpropp som jag fäst framför passagerarstolen för att se fronten på bilen och dödavinkeln. Men tyvärr var bilden för stor för att kunna läggas in. Gör ett försök i ett senare inlägg.

E22843ED-80E2-402D-B0EE-91CBF46AD670.jpeg

Den tredje är en avlastningshylla som jag gjort av överbliven plexiglas.

Då jag inte fick in bilden på speglarna tar jag en annan nyttig förbättring.

D0698406-AD68-47D4-B48C-CD1044BA146C.jpeg

Som är en rullgardin som fungerar både som insynsskydd vid stillastående och solskydd under körning.

Nu hoppas jag att ni kan visa era tips på förbättringar.

Hälsar Kjell

PS. Fyllde på med några förbättringar till i kursiv stil. DS
 
Senast ändrad:
Bästa tråden i absolut rätt tid..Hurra för Kjell. Det behövs mycket mycket mera av såna inlägg. Det behöver inte vara så märkvärdigt... men Kjell gör en jätteinsats... du bidrar till att det är aktivitet här på forumet. Vem vill va med på ett forum där det inte händer något? Hurra hurra hurra Kjell!
 
Jag har en gammal Ducato... jag har länge funderat kring det här med hjälpluft bälgar?
Vad är ditt tyckande kring det? Var det något som var värt pengarna?
 
Jag liksom många andra som haft sin husbil ett tag har ju försökt åtgärda saker som man inte är riktigt nöjd med.

För att ta några exempel från min förbättringslista kan jag nämna
- hjälpluftfjädring
- handdukstork
- maxxfan takfläkt
- lithiumbatterier med dc-/dc-laddare och solcellsregulator
- batterimonitor med shunt
- duocontrol med filter
- utvändig ledbelysning
- dimmer på innebelysningen
-
-
En del förbättringar är dyra en del billiga, en del går snabbt att genomföra medan andra tar dagar att få till. En del förbättringar används dagligen medan andra inte används över huvud taget.

Om jag ställer nytta mot kostnad så är det för mig oftast de små och billiga förbättringarna som jag har störst användning av.

De 3 förbättringar som jag sätter främst är

Visa bilaga 709

ett litet runt vattenpass från Biltema så att jag ser när bilen står i våg.

Här skulle jag lagt in en bild på 2 små speglar med sugpropp som jag fäst framför passagerarstolen för att se fronten på bilen och dödavinkeln. Men tyvärr var bilden för stor för att kunna läggas in. Gör ett försök i ett senare inlägg.

Visa bilaga 710

Den tredje är en avlastningshylla som jag gjort av överbliven plexiglas.

Då jag inte fick in bilden på speglarna tar jag en annan nyttig förbättring.

Visa bilaga 711

Som är en rullgardin som fungerar både som insynsskydd vid stillastående och solskydd under körning.

Nu hoppas jag att ni kan visa era tips på förbättringar.

Hälsar Kjell
Jag har en gammal Ducato... jag har länge funderat kring det här med hjälpluft bälgar?
Vad är ditt tyckande kring det? Var det något som var värt pengarna?
Värt varenda krona. Åtminstone om man gör det själv. Det är inte svårt utan går att klara under en dag. Kan eventuellt göra en liten beskrivning på montaget lite senare.

Den största skillnaden är sidostabiliteten vid sidvind och omkörningar av lastbilar och bussar. Nu kan jag i princip släppa ratten när en lastbil kör om. Visst känns vinden men numera är det mest som en ”smekning”.

När det gäller fjädringskomforten märker jag dock ingen större skillnad.

Jag var lite småsnål och valde en hjälpluftfjädring utan kompressor. Idag skulle jag köpt en inklusive kompressor.

Hoppas detta var till någon hjälp i ditt funderande.

Kjell
 
Tack för svaret... verkar positivt. För min del behöver du inte göra en instruktion på montage...men det kan ju finnas andra som läser. Det finns redan filmer på Youtube...om montage... men jag vet inte hur jag gör för att lägga in en direktlänk hit..jag skriver alltid med mobilen..men det finns förmodligen något sätt?
Autodoc i Tyskland har ett ständigt pågående rabatterbjudande! Det hoppar upp o ner varje dag. Jag har köpt på mig en hel del bra-att-ha reservdelar... också till husbilen. Passar på vid hög rabatt. Jag har det mesta, men inte monterat. T ex har jag nya fjädrar till bakaxeln Hjälpluft har jag inte köpt.. Så vi får se..de fjädrarna ska monteras o då också hjälpluft.. det blir när jag är opererad o Corona är på rimliga nivåer
I värsta fall inte förrän nästa år!
Fråga till Kjell.. Du tycker att man ska montera kompressor. Varför? Ändrar man ofta på trycket?
 
Senast ändrad:
Ps nåja nu är det ju verkligen inte så att jag med en gammal Ducato husbil kör om något överhuvudtaget! Det är de andra som kör om mig..... men det kan ju också va läskigt..att bli omkörd av en jättelång lastbil med långt släp!
 
Ps nåja nu är det ju verkligen inte så att jag med en gammal Ducato husbil kör om något överhuvudtaget! Det är de andra som kör om mig..... men det kan ju också va läskigt..att bli omkörd av en jättelång lastbil med långt släp!
Det var det jag menade. Inte heller vi brukar hålla så hög fart. Ligger i regel på 80-85 km/t.
 
Tack för svaret... verkar positivt. För min del behöver du inte göra en instruktion på montage...men det kan ju finnas andra som läser. Det finns redan filmer på Youtube...om montage... men jag vet inte hur jag gör för att lägga in en direktlänk hit..jag skriver alltid med mobilen..men det finns förmodligen något sätt?
Autodoc i Tyskland har ett ständigt pågående rabatterbjudande! Det hoppar upp o ner varje dag. Jag har köpt på mig en hel del bra-att-ha reservdelar... också till husbilen. Passar på vid hög rabatt. Jag har det mesta, men inte monterat. T ex har jag nya fjädrar till bakaxeln Hjälpluft har jag inte köpt.. Så vi får se..de fjädrarna ska monteras o då också hjälpluft.. det blir när jag är opererad o Corona är på rimliga nivåer
I värsta fall inte förrän nästa år!
Fråga till Kjell.. Du tycker att man ska montera kompressor. Varför? Ändrar man ofta på trycket?
Vi ändrar inte trycket så ofta. Vår hjälpluftfjädring har ett maxtryck på 3 bar och vi brukar ha ca 2 bar i bälgarna. Men det finns andra märken där man kan ha betydligt högre tryck och då gissar jag att man kan reglera höjden på bakvagnen genom att ändra trycket på bälgarna. Kan säkert vara användbart när man skall köra av och på färjor t.ex.
Efter monteringen av bälgarna höjdes vår bakvagn med ca 5-6cm.
 
Tack för svaret... verkar positivt. För min del behöver du inte göra en instruktion på montage...men det kan ju finnas andra som läser. Det finns redan filmer på Youtube...om montage... men jag vet inte hur jag gör för att lägga in en direktlänk hit..jag skriver alltid med mobilen..men det finns förmodligen något sätt?
Autodoc i Tyskland har ett ständigt pågående rabatterbjudande! Det hoppar upp o ner varje dag. Jag har köpt på mig en hel del bra-att-ha reservdelar... också till husbilen. Passar på vid hög rabatt. Jag har det mesta, men inte monterat. T ex har jag nya fjädrar till bakaxeln Hjälpluft har jag inte köpt.. Så vi får se..de fjädrarna ska monteras o då också hjälpluft.. det blir när jag är opererad o Corona är på rimliga nivåer
I värsta fall inte förrän nästa år!
Fråga till Kjell.. Du tycker att man ska montera kompressor. Varför? Ändrar man ofta på trycket?
Om du markerar ”adressen” högst upp och kopierar den så kan du klistra in den här i forumet.

Så här ser det ut när jag kopierat in denna sida https://forum.ihusbil.se/threads/mina-3-bästa-förbättringar.314/#post-3229.
 
Minns du vilket märke på hjälpluftfjädring du använde? Köpte du i Sverige eller typ i Tyskland.?
 
Ps glömde en sak... är det länge sedan du monterade... jag tänker på om det är hållbart..inte kladdar...( hjälpluft fjädring)
 
Minns du vilket märke på hjälpluftfjädring du använde? Köpte du i Sverige eller typ Tyskland.?
Jag köpte min direkt på AL-KO i tyskland när vi var där på studieresa. Har sett att många monterar Dunlop och att de tål lite högre tryck. Om det är bra eller dåligt vet jag faktiskt inte.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen