• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Medlemsnummer

Vi har hittills inte sett någon anledning till att skapa medlemsnummer och därför inte gjort det. Dessutom finns det negativa erfarenheter från andra ställen med medlemsnummer.

Vad skulle fördelarna vara administrativt?
 
Söker medlemsnummer, fick frågan på vår uppställningsplats, en person var tveksam om att gå med..
Du får hälsa personen att något..medlemsnummer.... erbjuds inte...däremot kan du försöka locka med en titel. Det finns några olika att välja mellan. Vanligast är medlem..men man kan också va välkänd medlem eller .iAdmin....ja det finns några till att att välja på.........
 
Jag saknar inte medlemsnummer, men ska man ha det så går det slumpa fram så slipper man den delen av diskussionen.
Och vad betyder ”Välkänd medlem”? Finns det en koppling till antal inlägg personen gjort eller är det något annat som styr?
 
Alla mejladresser är unika och än har jag inte sett en endaste "sifferkombination"@gmail.se, dock många:

Kalle Andersson_01,
Sven Nillson999,
Karin_Nygren_101,
Lars Bergqvist_från_Gävle,
MargaretaLarsson_Malmoe
osv...

Går det inte att spinna på något liknande, eller måste vi vara som alla andra? t.ex.: "Hej, jag heter 12564 på iHusbil, vad heter du?"
 
Jag saknar inte medlemsnummer, men ska man ha det så går det slumpa fram så slipper man den delen av diskussionen.
Eller varför inte auktionera ut medlemsnummer till högstbjudande?
Det skulle kanske kunna ge ett bidrag till kassan? Medlemsnummer 1 skulle väl kunna vara värt en del? Det finns säkert fler attraktiva nummer?
Det finns ju bilister som är villiga att betala för unika nummerskyltar...så det mesta går att omsätta i pengar. Jag bjuder 100 kronor för medlemsnummer 1...men jag tror inte att det räcker för att vinna budgivningen ?
 
Teknisk sett finnes det et nummer, men det benyttes kun av forum motoren. Om klubben må innføre et medelmsnummer så ville dette tekniske nummer kunne være et utgangspunkt. Selv ser jeg ingen grunn til å ha medlemsnummer.
 
Kan vi inte ha Hexadecimala nummer det måste väl de riktiga nördarna gilla. Fast de flesta är väl för unga för att skriva i maskinspråk. Skämt åsido Man har ju datumet när folk gick med och då kan man ju få ordningen sen behöver man ju alla siffror för att datan ska gilla det ska man ha 1 lär det bli 000001 inte lika tjusigt. Ska man vara riktigt hemlig kan man ju ta namnet i ascii och lägga till datumet man gick med det finns oändliga möjligheter.
eller vi kan ha numret binärt 16bitar blir lagom.
 
Knut - Det fanns 21 st som hade samma namn som mej när jag flyttade hit och vi hade telefonkataloger, förväxling var given. Det är en kommun som hade 30000 invånare, men de flesta födda på 40-talet har gått ur tiden, det var ju populärt då. När medlemsavgiften ska betalas lär man behöva ett system men det finns kanske redan inbyggt i programvaran. Personnummer förekommer ju överallt , var ju hemligt ett tag.
 
Vi har hittills inte sett någon anledning till att skapa medlemsnummer och därför inte gjort det. Dessutom finns det negativa erfarenheter från andra ställen med medlemsnummer.

Vad skulle fördelarna vara administrativt?
Fördel kan jag inte uttala mig om utan det får stå för Honom, Han jobbar med administration så det kanske är därför?
 
Det var någon gång i början på 2000, då skulle alla personnummer på alla elevlistor bort och alla gamla papper med personnummer kastas. Ställde till problem hade två elever med samma namn lätt att göra fel. Jag vet inte om det bara var lokalt, men när man idag slår in personnummer på kassaterminaler där de ska se om man är medlem så får man trycka på ett ställe om man ska se vad man skriver annars kommer det upp asterisker istället.
Ser man bilnumret på en person kan man se det mesta idag ja i stort sett allt man behöver veta. Brukar kolla ibland och det har hjälpt mej ibland. Förmodligen skulle man kunna googla medlemsnumret om vi skulle ha något. De mest hemliga är gamla pensionärer utan bil och mobil, men dem har Apotea och svea bank järnkoll på för att ta ut så mycket de kan via mediciner.
 
Det var någon gång i början på 2000, då skulle alla personnummer på alla elevlistor bort och alla gamla papper med personnummer kastas.
Ok, det var väl det där med personuppgiftslagen, det som numera är GDPR.
Men det handlade väl mest om hur man handskades (lagrade) med uppgifterna.
Vill minnas att det även då, bara vara att ringa till folkbokföringen (dvs Skatteverket), så fick man personnumret över telefon.
 
Jag har inget emot principen med medlemsnummer.
Har läst tråden och ser att det efterfrågas och hur man kan lösa det.

Men jag ser ingenstans ett användningsområde för det, annat än att ’andra klubbar har det’. Det tycker jag inte är ett skäl ens.

Vad finns det för konkreta användningsområden där det skulle behövas, ett användningsfall som vi inte löser redan idag?

Jag har inget emot ett medlemnummer i sig, men det skall vara någon nytta med det då.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen