• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Matlagning i husbilen, går det?

Det vore mig, egentligen, främmande
att kommentera andra vuxna människors,
noggrant komponerade kosthållning.
Men, på förekommen anledning, kan jag ändå känna
att den relevanta frågan måste få ställas:
-Var står snapsen? :)

Ett snyggt stilleben som manar till efterföljd,
om än något kompletterad... :)

Mvh "Kellermann"
Jag har väntat på ”snaps” frågan och här kom den som brev på posten!

Snapsen, står tryggt i husbilens garage där den kyls ner till nattens perfekta temperatur någonstans mellan 5-9 grader. Men nu är det så att Skandinaver är vana vid OP Andersson (kryddat) eller Absolut (rent), men det finns även ett tredje alternativ mera känt som Al Capone’s livselixir. Det är den där Italienaren som åkte dit för skattebrott och fick sitta resten av livet i finkan. Han drack Grapa tills det var dags att lämna jordelivet.

Jag skrev i en annan tråd om besöket i Xalo där jag hittade lokalproducerade dryckenskap och där hittade jag något som jag inte viste riktigt vad det var. Efter provsmakningen visade sig vara just Grapa, något jag hade ingen aning om att Spanjorer skulle ha på bordet som sardin tillbehör. Grapa smakar och luktar finkel, inte konstigt alls då det är resultat av en salig blandning slutprodukter efter färdigt pressat vin (vinrankor, vindrufs skal och kärnor, kvistar & blad)…

Så här ser den ut, ingenstans finns en antydan om att det är just Grapa. Undrar vad den heter på Spanska?

1674796460684.jpeg
Raasken (Mr Kellermann), är du nöjd med svaret?
 
Dere skulle prova Lysholms Linje. En Aquavit som har skvulpet i sherry fat frem og tilbake mellom Norge og Australia. Mye rundere i smak enn andre Aquavit.

Og dette skriver jeg til tross for at vi har mottatt sponsormiddel fra Fjording :D Dette er en ny Krem LIkør fra Norge.
 
Dere skulle prova Lysholms Linje. En Aquavit som har skvulpet i sherry fat frem og tilbake mellom Norge og Australia. Mye rundere i smak enn andre Aquavit.

Og dette skriver jeg til tross for at vi har mottatt sponsormiddel fra Fjording :D Dette er en ny Krem LIkør fra Norge.
Lysande idé Knut! Ska självklart prova Lysholms så fort vi är tillbaka i Swedala för här i Spanien är det inte lätt att hitta vissa produkter.
Här är dom duktiga på viner, har tom kylrum på vissa ställen och ett utbud riktigt dyra viner redan i snabbköpsbutiker.

Man får säga vad man vill om Svensk Systembolag eller Norsk Vinmonopol, men där hittar man exakt det man söker. Och om något saknas på hyllan, då är det bara att beställa. Priser och öppettider är en annan femma och handlar mest om politik, men jag tror att även detta kommer att anpassas mer till EU normer.

Det kanske låter som att jag har stora dryckesvanor vilket inte stämmer riktigt. Finsmakare och nyfikenhet är rätta orden och helst bara på helgerna, inget ”ett glas vin om dagen” som läkaren förespråkar…

PS. I år ska jag göra ett par flaskor ljus glögg som får vänta på mig till nästa år. Hoppas det blir ingen ättika av det annars får jag äta mycket sallad, lol… Spännande! DS.
 
Vi köpte en sådan där omniaugn efter tips från någon husbilsklubb.
Den har nu legat till sig, oanvänd, i fem år i garaget.
Tills häromsistens när jag fick för mig att baka en sockerkaka i husbilen, vilket gick utmärkt.

Förra året köptes en airfryer som har använts flitigt i husbilen, både på camping och offgrid.
Ju mer man lagar desto fler användningsområden uppdagas.

I somras åkte även bakmaskinen med. Den laddades med ingridienser på kvällen och på morgonen vaknar man till doften av nybakat bröd.

Och nu till det konstiga.....
Under åren innan alla dessa pinaler inskaffades klarades all matlagning och viss bakning av med gasolgrillen, funkar bra som ugn.
Man blir mer och mer bekväm.....
 
Jag har väntat på ”snaps” frågan och här kom den som brev på posten!

Snapsen, står tryggt i husbilens garage där den kyls ner till nattens perfekta temperatur någonstans mellan 5-9 grader. Men nu är det så att Skandinaver är vana vid OP Andersson (kryddat) eller Absolut (rent), men det finns även ett tredje alternativ mera känt som Al Capone’s livselixir. Det är den där Italienaren som åkte dit för skattebrott och fick sitta resten av livet i finkan. Han drack Grapa tills det var dags att lämna jordelivet.

Jag skrev i en annan tråd om besöket i Xalo där jag hittade lokalproducerade dryckenskap och där hittade jag något som jag inte viste riktigt vad det var. Efter provsmakningen visade sig vara just Grapa, något jag hade ingen aning om att Spanjorer skulle ha på bordet som sardin tillbehör. Grapa smakar och luktar finkel, inte konstigt alls då det är resultat av en salig blandning slutprodukter efter färdigt pressat vin (vinrankor, vindrufs skal och kärnor, kvistar & blad)…

Så här ser den ut, ingenstans finns en antydan om att det är just Grapa. Undrar vad den heter på Spanska?

Visa bilaga 20956
Raasken (Mr Kellermann), är du nöjd med svaret?
En svensk som skrivit den bästa boken om grappa! Från Partille!
I och med att Italienarna är sådana lokalpatrioter skulle ingen komma på idén om att sammanställa all den bästa grappan från hela norra Italien, från Piemonte till Veneto.
Kan varmt rekomendera hans bok om grappa, mycket grundlig med massa fina foton på platser i norra Italien!

Hans bok om grappa!

Mvh
Anders
 
Tack är-i-Gbg, viste inte att boken fanns. Ska läsa länken ikväll… Har varit med om Grappa (Loza) framställning i Kroatien under mina unga år. Det gjordes i en liten by vid kusten (sv några bybor) i en gammal utrymd förskola som såg ut som ha blivit bombad under WW2. Inga fönster så röken från ”grytan” kunde komma ut. Stämningen var kanon, sitta där runt elden, skämta och provsmaka, något som aldrig mer kan upplevas. Det var primitivt, enkelt och minnesvärt…
 
Har nu under fler vintrar gått o sneglat på denna Muräna och någon gång skall jag se om jag inte kan tillaga den. Ställde frågan till en gammal barndomsvän från Simrishamn om han hade ett recept. Hans svar " Du luar den som en ål" Men då jag varken har tillgång på grill eller rök så behöver jag ett annat recept? Ål verkar ju också vara ett känsligt ämne i dessa dagar. Köket.se hade heller inget recept. men klart man måste smaka :) Så förslag välkomnas :)
Muräna.jpg
 
Även vi, eller snarare min fru, gör ofta egen mat mat i husbilen. Vi tycker oftast att vi äter godare i husbilen än på diverse restauranger ute i Europa. Frugan älskar matlagning, och är otroligt duktig på det, och jag är duktig på att äta. Vi kompletterar varandra bra ;)

Det godaste behöver inte alltid vara det mest avancerade. När vi i somras kom hem till Sverige efter nästan 6 veckors kuskande utomlands kom vi över svenska räkor...! En egenhändigt gjord räksmörgås med vårt nyfunna favorit rosé vin från Provence vid en sjö på en svensk camping...Det blir inte bättre;)

20220729_195135.jpg
Jösses vad sugen man blir på kommande säsong!

Ha de fantastiskt alla ni lyckligt lottade som är ute på äventyr!

//Jocke
 
Senast ändrad:
Vilka räkor ska man köpa i Spanien? Finns hur många som helst sorter att välja på men frågorna är många. Är dom råa, hur ska dom tillredas (grillas, kokas, ätas direkt), smakar dom som ”hemma”, och vad gör man annars? Tacksam för svar!
Vi köper de stora råa räkorna ( gambones ) i den manuella fiskdisken på mercadona till exempel. Dom som är lite rosa i färgen…jättegoda att grilla med skalet på tycker jag. Jag brukar marinera dom lite i olivolja med skivad vitlök och lite chili innan som åker på grillen.
Ibland skalar jag dom och steker med samma ingredienser (Olivolja, vitlök, chili ) Avslutar med en rejäl nypa flingsalt.
Ska jag göra gambas al ajillo så köper vi mindre råa, skalade räkor i frysen.
Räkorna som är färdigkokta och ligger i kyldisken har jag lite svårt för…konsistensen är väl tuggig för mig.

Då och då kostar vi på oss grönländska som vi köper på Costa blanca (affären i Alfaz) och äter med en klick aioli.
 

Bilagor

  • 5ABFEB3B-451E-4978-950C-A7A31CC6F9CC.jpeg
    5ABFEB3B-451E-4978-950C-A7A31CC6F9CC.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 7
Blev sugen på en klassiskt Portugisisk favoriträtt ”Bifana” med friterad potatis. Bytte ut potatis med blomkål, hoppade över senap och gjorde snabbsallad istället. Mycket enkel husbilsmat som jag gör helst utanför husbilen…

Kolla bara blomkålen (förvällad innan paneringen), fantastisk fin färg och smaken ska vi inte tala om, kanon!
CDFE1BFD-B6F2-4F46-9BFA-BB798782F097.jpeg

Mycket enkelt recept från nätet. Jag bytte ut potatis med blomkål och hoppade över senapen, samt mycket mer vitlök! Bröd, nej tack, får räcka med mjöl i paneringen.

BD2B4E13-9E17-4396-8AD7-EF8008744E58.jpeg
 
En snabb och enkel maträtt är omelett.
Ikväll tog jag fram två konservburkar inköpta i Marrakech, majs och kidnibönor.

IMG_20230306_180621.jpg

Steker i smör tillsätter lite tomat.

IMG_20230306_180057.jpg

Kryddar och lägger på färdigköpt rivost. Hela ägg blandas ut med lite vatten och vispgrädde.

IMG_20230306_180426.jpg

Ju mer grädde desto godare och krämigare.
 
En liten summering av mina erfarenheter skulle se ut så här ungefär:

Man måste variera sig hur man än tänker. Att steka ägg är lättast men tråkigt i längden, lika så med enbart kokta varor. Dessutom ska man tänka på att våra kroppar behöver ALLT, inte bara bröd, ägg och potatis!

Näst lättast är grytor, köttfärs till pasta och lättare former av panerade/mjölade basvaror (filerat kött, zuccini och liknande). Vi gillar råstekt eller tärnad potatis typ pytt-i-panna som tillbehör till ”pannerat”.

Det svåraste och minst lämpliga är att steka fisk inne i HB’n. Fisk består av vatten vilket inte går ihop med upphettad olja, kan vara rent av farligt i trånga utrymmen.

Sen har vi en hel rad rätter som kräver ugn, men det ligger på en annan nivå när det gäller matlagning i husbilen…

Jag gjorde häromdagen ”kebab” (på nötfärs) av ren nostalgi men tyckte att den blev lite ”för torr” och ska inte göra den mer, gyros i pitabröd (kyckling eller karré) är betydligt lättare, saftigare och godare!

C5DDD92A-42AD-4A76-8890-ED2E414E5E63.jpeg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen