Jag har väntat på ”snaps” frågan och här kom den som brev på posten!Det vore mig, egentligen, främmande
att kommentera andra vuxna människors,
noggrant komponerade kosthållning.
Men, på förekommen anledning, kan jag ändå känna
att den relevanta frågan måste få ställas:
-Var står snapsen?
Ett snyggt stilleben som manar till efterföljd,
om än något kompletterad...
Mvh "Kellermann"
Snapsen, står tryggt i husbilens garage där den kyls ner till nattens perfekta temperatur någonstans mellan 5-9 grader. Men nu är det så att Skandinaver är vana vid OP Andersson (kryddat) eller Absolut (rent), men det finns även ett tredje alternativ mera känt som Al Capone’s livselixir. Det är den där Italienaren som åkte dit för skattebrott och fick sitta resten av livet i finkan. Han drack Grapa tills det var dags att lämna jordelivet.
Jag skrev i en annan tråd om besöket i Xalo där jag hittade lokalproducerade dryckenskap och där hittade jag något som jag inte viste riktigt vad det var. Efter provsmakningen visade sig vara just Grapa, något jag hade ingen aning om att Spanjorer skulle ha på bordet som sardin tillbehör. Grapa smakar och luktar finkel, inte konstigt alls då det är resultat av en salig blandning slutprodukter efter färdigt pressat vin (vinrankor, vindrufs skal och kärnor, kvistar & blad)…
Så här ser den ut, ingenstans finns en antydan om att det är just Grapa. Undrar vad den heter på Spanska?
Raasken (Mr Kellermann), är du nöjd med svaret?