• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Matlagning i husbilen, går det?

Eftersom jag inte känner mig i toppform idag pga att jag inte kunnat sova alls de två senaste nätterna, gjorde jag det enkelt för mig med kvällens middag.
Så slog det mig att det här kanske kan vara en bra rätt att laga i husbilen.
F41A9C56-947B-4614-93F3-6D5ED7712697.jpeg

En allt i ett rätt...ikväll blev det revbensspjäll, morötter, purjolök, potatis och vitlöksklyftor.

52549945-F252-486D-914A-59C9A1D6E40E.jpeg
Jag använde en av dessa, köpta på mercadona. Förpackningen innehåller två stekpåsar och två påsar med kryddor. I med allt i påsen och skaka om så kryddorna blandas runt. In ugnen på 200˚ i 45-55 minuter beroende på vad som stoppats i. Enligt förpackningen kan man även använda micron om man föredrar det.

B5F0D476-FCCF-4D94-A8C3-0FEB406234DB.jpeg

Resultatet blir riktigt gott och disken minimal. Jag la till lite broccoli i efterhand...för att jag gillar det 🤗
 
Senast ändrad:
Vilket lustigt sammanträffande!
I dag när jag veckohandlade köpte jag dessa båda.
De är inte Gunilla, jag tror de är mera åt Nelson,
typ Mandela.
Men om jag vänder mina nu,
ungefär hur länge måste de inneha läget "Botten upp" ? :)

Visa bilaga 19428
Huvudsaken är att det står ”Seville” på burkarna, på Spanska betyder det ”pomeranser”… (min hemliga ingrediens för besk smak, mitt i prick).

Skall stå på huvudet tills du blir riktigt sugen på marmelad! Vänd försiktigt.

Tips: lägg på lite brie ost under så får du en månraket.
 
Idag fick jag veta var det finns ett apelsin ”Sevilla” träd (dvs. pomeranser), inte långt härifrån. Dessa s.k. apelsiner är så beska att det inte går att äta. Tittar man på kilopriset däremot, det går inte att köpa heller, så dyra är dom! …om man nu känner till var dom finns. Nu återstår bara att vänta och se om min hemliga kontakt kan komma över några stycken till nästa Old English Marmelad! Livet leker…

 
Ursäkta intrånget i tråden om matlagning, men för drygt 35 år sedan var vi ner på stan för att handla mat, min fru och jag.
Det är ju iallafall en sann förberedelse inför en stundande matlagning.

Döm om vår förvåning, när vi ser och upptäcker kändisen och gladiatorn Atlas från TV i vår lilla småstad.
Det här tilldrog sig på sommaren -87 och vår muskulöse gladiator bar absolut inga överflödiga kläder
och lämnade inget till övers för fantasin denna varma dag, där han nu stegade ut från ICA-butiken.

Han grenslade sin tunga motorcykel typ Harley Davidsson med sina minimala sten-tajta shorts och en matchande t-shirt därtill.
Kickade sedan igång maskinen och drog sen iväg med ett dovt mullrande från motorcykeln...
... och lämnade oss lantisar stående där på trottoaren - gapande och storögda över denna syn.
Fast vi har ju fått lite olika intryck över händelsen, märker jag.

När han försvunnit bort i fjärran, påpekade jag till hustrun: Han hade iallafall hjälm ...
Va
, svarade hon snabbt och uppriktigt: det la jag aldrig märke till...

Mmm, förstår inte varför jag fick upp den här minnesbilden nu och by the way, vi är fortfarande gifta...;)
 
Hahaha, trevlig berättelse Tordan! Inga problem för OT i mina trådar, kul läsning är alltid välkommen. Apropå kändisträffar, vi träffade Lasse Åberg i Saint Paul De Vence för några år sen. Ingen HD, inga tajta shorts utan samma gamla ”tråkiga” mustaschprydda Åberg med hängläpp.
 
Pomeranserna har landat, ca 5-6 kg så nu står jag helt handlingsförlamad (som regeringen) och undrar, vad gör jag nu? Har läst en hel del på Engelska sajter just om pomeranser, något som dyker upp i England ”bara” under januari månad, sen är det över. Det som görs då är att man skalar citrusfrukten, torkar skalet, eventuellt maler därefter för att sedan förvara torrt och mörkt.

Nu kommer frågan: hur i all sin dar torkar man pomeransskal nu när vi har nästan 80% luftfuktighet? En liten fundering är att torka den typ i Abu röklåda och då behöver jag ”Alcohol de quemar” och något att hälla alkoholen i. Har ingen Abu röklåda men rejäl kallrök (bild kommer) som kanske kan användas för att torka pomeransskal. ”Vi tager det vi haver”, det finns inget annat…
 
Senast ändrad:
Endast min medfödda och därmed naturliga ödmjukhet,
förhindrar mig att lägga upp en bild på mina torkade Pomerans-skal.
Eller beror det på att jag köpte dem färdiga på en välrenommerad bryggbutik... :)

Skämt åsido, mina är inte alls malda, snarare klyftor/bitar, men torra och hårda.
Malning borde öka oxidationen över tid, eller?

Spånar nu fritt: Klyfta frukten i 4-6 delar skär/skrapa, med minsta kniven, bort fruktköttet.
Sen borde det vara lättare att torka skalen.
Känn på denna produkt-beskrivning:
"Pomerans peel/medium smoked"
Ganska tungt om man jämför med grillad paprika, eller hur? :)

På andra citrusfrukter använder jag aldrig det vita innerskalet,
är helt okunnig om just denna sorten, Pomerans.
Men på de köpta skalen sitter det massor av vitt kvar på undersidan.

Skam till sägandes har jag ännu inte provat dem i någon tillämpning.
Kan bero på att jag går omkring och ångrar att jag matade på bra med Ingefära
i en hel keg med 30 lit prima Äppel-Cider.
Skulle nog gjort en prov-batch först och kollat doseringen,
finns inte ett äpple att återfinna i den smaken... Hälso-shot ,någon?
 
Tack för tips Raasken, kan du inte komma hit och visa mig lite mer detaljerat, tag med några buteljer cider ”i farten”.
Satt igår och skalade 12 st. pomeranser, vilket jobb! Hur mycket som helst av det vita under skalet. Ska försöka torka skalen i solen som indianerna hade gjort och om detta inte fungerar, då blir det att omvandla kallröken (en skorsten, ca 1,5 meters höjd) till ABU varmrök.

1671571178585.jpeg
Om projektet lyckas, då har jag skal till nästa års glögg, pomeranslikör m.m… Jag tror att det borde gå att vacuumpacka skalen också. Ska testa både och.

Apropå ingefära Raasken, den är bakteriedödande och då har du cider även som läkemedel, helt unik Raaskencider:intages invärtes 2 ggr/dag, undvik bilkörning!
 
Nu kan jag inte hålla mig längre, men dessa apelsiner som växer i parker och smakar fan. Är det då inte pomerans? I så fall finns det det ju massor. Eller vad är dom för sort?🙃
Ingen aning Brogu, dessa kommer från ett privat område, är ekologiska (obesprutade) och hör till släktet ”Sevilla” som inte är så vanligt. Det finns massor med apelsin sorter, har sett en affisch någonstans. Hur som helst, marmelad smakar på pricken som Gunillas ”Old English Marmelad” (rätt så dyr), här får jag den i princip gratis samtidigt som solen fixar lite ”D” vitaminer på mig själv.
 
Bäste Ranko.
Dina skal ser redan bättre ut, jfr mina köpta dito.
Din metod verkar mycket lik den jag använder här i Norden :)

Kom att tänka damm-kontaminering vid torkning, särskilt utomhus.
En tunn duk över skalen eller motsv dammskydd vore kanske bra?

När det gäller "Fart-Cider" så grunnar jag städse på en logistik-lösning.

Plockade lite bland gamla bilder.
Notera gärna potatis-skalaren Jonas,
samt kniven med rundad framkant vilket underlättar filé-arbetet.

Tror bestämt att jag behöver någon typ av friskvård denna årets mörkaste dag.
Får nog bli något med Ingefära,
eller som det står på kegen "Gingerfära" :)

Apelsin-Cest_1.jpg Citron-Cest_2.jpg Lime-Cest_3.jpg
 
Senast ändrad:
Raasken, du ÄR min själsfrände när det gäller att ”uppfinna” hjulet på nytt, att ta sig utanför ”ramarna” och hitta vettiga lösningar i rådande omständigheter. Helt underbart…
Just nu sitter jag och kokar 2:a omgång av ”Gunillas marmelad”, självklart med ÄKTA råvaror & eco lokalproducerade. Det enda som är importerat är gasolen och ”sylt”-sockret. Många D vitaminer under tiden… Bild? …här kommer den:

image.jpg
 
Ikväll har jag gjort glass.

Istället för äggulor har jag använd spad från en kartong med kokta kikärtor, som har legat i frysen sedan i somras. Påsen längst till höger i bilden.

Har smaksatt med äkta spanska saffransstrån som har legat i starksprit ett är, för att dra ur smaken ur stråna. Behöver inte ligga så många månader, men så blev det nu. Lilla glasburken i mitten.

Från Sidi Ifni har jag köpt tre små burkar Cremy, på en dl var, som de sa i affären var samma sak som " Créme Entiére" d.v.s. vispbar grädde.

Här är först ingredienserna:

IMG_20221223_192533.jpg

IMG_20221223_193403.jpg

De tre dl "lyfte" inte något, trots lång visptid. Så det är inte vispbar grädde som jag känner till. Hade även en vaniljsmak, vilket inte är helt fel.

I den gröna skålen har jag vispat kikärtsspadet med 1,5 dl svenskt floursocker, hade i en matsked saffransspad mot slutet.

IMG_20221223_201643.jpg

Den färdiga blandning häler jag sen upp i plastmuggar och fryser in.

Avsmakning sker imorgon på självaste julafton.
 

Bilagor

  • IMG_20221223_201226.jpg
    IMG_20221223_201226.jpg
    4,8 MB · Visningar: 3
Idag var det återigen dax för att göra egen glass.

När jag var i Guelmin häromdagen så köpte jag vanlig kogrädde.

Receptet är denna dag:
3dl vispbar grädde. Denna grädde "lyfte till dubbla volymen. Vispar i litermåttet, till vänster i bilden.

2 hela ägg vispas i den gröna bunken tillsammans med 2 dl floursocker och lite Bourbon äkta vaniljpulver.

IMG_20230111_074019.jpg

Därefter "vänder" jag ner grädden i äggsockerblandningen tillsammans med den blötlagda spanska stråsaffranet.

IMG_20230111_074705.jpg

Till slut öser jag upp glassen i lämpliga burkar och fryser in.

IMG_20230111_075248.jpg
Enkel tillagning. Finns ingen anledning att köpa butiksglass. Som i regel innehåller mer ingredienser.
 
Gösta, din glass påminner mycket om min svärmors (RIP) på riktiga råvaror, den godaste glassen jag någonsin ätit. Tyvärr, receptet följde med henne…

Dagens snabbmat:
Idag fick jag fatt i gödkalventrecote (säljs inte hemma längre) och gjorde det enkelt för mig genom grillning 2 min på varje sida. Skivade snabbt några påteter och lök (tyvärr rödlök) och fixade råstekt potatis.

1673475519572.jpeg
Skippade sås helt och hållet för att inte ”kväva” kalven med en annan smak, däremot halv tomat och några ringar söt paprika dög som ”grönt”.
Vitt Chardonnay var självklar till snabbrätten!
PS. Aldrig mer rödlök till råstekt potatis, smaken var ok men utseendet katastrof. DS.
 
Det vore mig, egentligen, främmande
att kommentera andra vuxna människors,
noggrant komponerade kosthållning.
Men, på förekommen anledning, kan jag ändå känna
att den relevanta frågan måste få ställas:
-Var står snapsen? :)

Ett snyggt stilleben som manar till efterföljd,
om än något kompletterad... :)

Mvh "Kellermann"
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen