• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Matlagning i husbilen, går det?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Inte ofta man får se något tillagat från ”husbilsköket”, däremot väldigt ofta färdigserverat på restaurang. Inget fel i det, bara att hugga i och få den näring & bränsle som behövs för dagen. Min tanke med den här tråden är lite udda då vi ska visa varandra vad vi gör inom husbilsväggar, ingen hemtpizza eller liknande halvfabrikat från micro, tack :unsure::oops::ROFLMAO:😵‍💫

Jag börjar med dagens måltid, ”ett minne från yngre da’r”: snabbmakaroner med köttbullar, ketchup och sallad (fanns inte plats på bilden)

12354878-B6E8-433B-916C-BC6319849386.jpeg
OBS! köttbullarna är hemmarullade från egenmalda äkta Svensk kossa’s entrecote/nacke, kryddat med salt, peppar och vitlöksbuljong! Det blev en hel del som vi har fryst i vår lilla 10-liters frys (snart slut i rutan, lol…)
 
Inte ofta man får se något tillagat från ”husbilsköket”, däremot väldigt ofta färdigserverat på restaurang. Inget fel i det, bara att hugga i och få den näring & bränsle som behövs för dagen. Min tanke med den här tråden är lite udda då vi ska visa varandra vad vi gör inom husbilsväggar, ingen hemtpizza eller liknande halvfabrikat från micro, tack :unsure::oops::ROFLMAO:😵‍💫

Jag börjar med dagens måltid, ”ett minne från yngre da’r”: snabbmakaroner med köttbullar, ketchup och sallad (fanns inte plats på bilden)

Visa bilaga 18534
OBS! köttbullarna är hemmarullade från egenmalda äkta Svensk kossa’s entrecote/nacke, kryddat med salt, peppar och vitlöksbuljong! Det blev en hel del som vi har fryst i vår lilla 10-liters frys (snart slut i rutan, lol…)
Vi lagar väldigt mycket mat i bilen.. i olika skepnader.
Dyrt äta ute varje måltid och svårt då vi nästan aldrig står så till utan fricampar
ofta långt från restauranger
 
Matlagning i husbilen är för oss en stor del av nöjet med att resa och det finns många anledningar till det.
På resande fot är maten ofta lagad hemma och medförd när man blir hungrig gör vi ett snabbt stopp och slänger in något gott i ugnen. Sedan njuter vi av dofterna i ett antal mil medan uppvärming pågår och slutligen när snålvattnet runnit en bra stund så blir det ett stopp för att avnjuta härligheterna.
När vi har förmånen att befinna oss i något annat land än Sverige så är det en fröjd att shoppa lokala råvaror. Ju längre ner mot medelhavet man kommer desto viktigare blir maten och det finns massor att välja på, marknader, slaktare, fiskhandlare, ostaffärer osv. Hittar man inget av detta så har ju många supermarkets manell chark och fisk. Att sedan gå hem och laga till något läckert är ett rent nöje, oavsett om det är på spisen eller utomhus på grillen.
Förvaringsmöjligheterna är ju lite begränsade i hb'n så en annan utmaning är när man hittat ett perfekt ställe för fricamping långt från affärer och vill stanna någon extra dag. Då får man improvisera och "ta vad man har". På det sättet har vi skapat några rätter som varit utsökta men kanske inte återkommande😀

Hälsningar
Peter
 
Lördagsmys 2 km från Porto Covo (Portugal) Soppa på dom sista torkade karljohanssvamparna från dom ”djupa” Linköpingsskogarna….ACAF4BED-EA7E-428C-A8E2-1CA6820D65CF.jpeg…och därefter svensk äpplekaka med glass från Lidl.43E1242F-FDE6-4E38-A41C-8008F3640183.jpegVi står på en ganska ny ställplats som heter PiscoCamp, finns på fb och park4night, ägaren André mycket trevlig kan rekommenderas.
 
Jag lagar all mat ifrån grunden. Ofta rotsaksomellett. Det finns många olika sorters rotsaker, så det blir inte så enformigt.

Köper ibland färsk fisk. Lagar även lasagne i ugnen.

Två gånger har Lottie och bakat bullar.

Äter kanske ett mål per månad på restaurang, när jag är ensam.
 
Ett lätt & snabbt mellanmål, när vi är på resande fot, är klassiskt ”toast med skinka och ost”. Hemma gör vi den i smörgåsgrillen, här blir det i stekpannan. Sen passar det med något ”grönt” vid sidan om typ salladsblad, tomat eller inlagda oliver (gillar den sorten med tunt skivad vitlök). Snabbt, gott och mättande, sen är det bara att ”ratta” vidare…

1668998913123.jpeg
 
Carri Chef verkar vara OK även om det är gasol (man får inte ha öppen eld/grillkol i Spanien). Vi har gasol muurikka med en räfflad alu platta för ”grillning” och en muurikka rökgryta som ugn för vad som helst som kräver ugns-tillämpning (går att baka i m.m.), men inte på resande fot, bara på campingen.
Visst är det kul att laga mat, halva nöjet som du säger Janne, även om det inte behöver vara så dyrt på restauranger.
Marianne brukar säga att min mat ”slår” restaurangmat med hästlängder (vet inte om det har något samband med hennes personliga inköp dagen efter… hmmmm…), huvudsaken hon är nöjd! :love:

Vi har bara 2,5h till destinationen imorgon och då upphör mina rapporter ett tag, sen kör vi ”plattan i mattan” igen.
Kör på själva med era erfarenheter, ser att vi har många glada kockar på forumet som tur är. 😉
 
Är nu i Sidi Ifni ca 12 mil söder om Agadir.

Ikväll blev det en specialare. Som Lottie och jag gjorde första gången i juli 2021 i Norrland med egenhändigt plockade hjortron.

Nu med köpta ingredienser.

IMG_20221210_194449.jpg

Dagsfärskt vitt bröd. Använder en fjärdedel.

IMG_20221210_194841.jpg

Den spanska Camemberten var mycket mer rinnig än svensk Brieost. Lade på halva lilla askens innehåll, ca 125 gr.
Därefter hjortronsylt. Äkta smör i stekpannan.

IMG_20221210_195203.jpg
Sen är det bara att njuta.

Skulle egentligen ha en flaska Cava till men hade glömt att sätta in i kylen tidigare i dag. Men i morgon blir det Cava köpt i Spanien i februari i år.

IMG_20221210_195730.jpg
 
Själv gjorde jag ”äkta” Gunillas Old English apelsinmarmelad, som nu håller på att svalna infor morgondagens test. Älskar att testa nya saker så länge smaklökarna tillåter. Helt underbart…
Upp och ner så det blir rätt sen..,
885FA585-86DC-4A3D-BDBB-33FC4A22C596.jpeg
Receptet är inte hemligt, finns självklart på nätet dock utan min hemliga ingrediens!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen