• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Möss i bilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Geva, vilken vibrator har du köpt? Och hur har du monterat den?
De är egentligen till (mot) sork och huggorm och då ska de tryckas ner i jorden.
Men nu inför vintern har jag flyttat de till husbilen utan egentlig ”montering”, har bara lagt eller kilat fast de lite här och var i husbilen.
En i motorrummet, någon bakom bakhjulet på bakramen och fram innanför framhjulet.
De vibrerar slumpmässigt olika länge och med varierande intervall.

Denna har jag, och funktionen i den måste ju gå att överföra till en tunn metall platta som man delar i 2 delar och sätter minus polen på en platta och + polen på andra plattan sen lägger man dem bredvid varandra när musen springer över så får den en stöt och hjärtat stannar.

Har två likadana laddade med jordnötssmör. Inga möss i husbilen. Däremot i garaget

Jag undrar var ovanstående svar är hämtat ifrån. Påståendet att stärkelse är olja känns åtminstone lite udda, minst sagt.

AI kan svara både rätt och tokigt. Det här svaret fick jag på frågan om isoleringen i de kabeltyper som används i bilar kan innehålla vegetabiliskt baserat material:

• Fordonskablar måste uppfylla strikta krav för värme, kemikalieresistens, slitstyrka och hållbarhet. Syntetiska polymerer (PVC, XLPE, TPE, silikon etc.) är standard för att leverera dessa egenskaper — de är stabila över tid, tål temperaturväxlingar, fukt, motorolja etc.
  • Att använda vegetabiliska eller animaliska ämnen (t.ex. naturgummi, animaliskt fett, vegetabiliska oljor) i isolering skulle innebära risker: nedbrytning, kemisk instabilitet, dålig beständighet mot oljor, fukt och temperatur. Det skulle vara svårare att kontrollera kvalitet och livslängd.
  • De globala leverantörerna av fordonskablar (och de standarder de följer) listas — isoleringsmaterialen är plast, gummi eller syntetgummi, inte animaliska/vegetabiliska material.

Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Nu är det 5: säsongen vi tack vare pepparmytaoljan (ännu) inte har mus på besök i bilen.
Fantastiskt att den kan ha sådan effekt, men det är ju så att under hundratals år har bönder odlat pepparmyta av den anledningen att den håller möss på avstånd, min faster som hade lantbruk blandade så sent som på 1960 talet in pepparmynta blad i sädesbingarna så mössen skulle hålla sig borta.
Men tydligen är det skillnad på olika: Oljan från ICA/COOP med fler fungerar inte, har testat! Oljan som en annan HB ägare rekommenderade från Apoteket. se har däremot effekt, även vi människor känner skillnad på doften, och den sitter i länge också.
Naturligtvis kan undantag finnas men rent generellt verkar den fungera inte bara för oss utan för många, sen är det kanske också så att ännu finns mat ute i naturen och kylan har inte slagit till ännu... vi får se..!

Jag har också läst detta om B-stolparna. Var och varför det finns hål i B-stolparna har ifrågasatts. Jag har ännu inte sett någon bild eller exakt förklaring om hålen. Men i ett inlägg på annat forum läste jag att författaren alltid haft integrerade bilar och tätat de avkapade B-stolparna. Är det kanske bara helintegrerade bilar som ev har hål i/under B-stolparna?
Finns /fanns på halvintregerade bilar åtminstone 2001 2010, finns på ducato chassi ett hål i rambalken i höjd med bakhjulet där möss också tar sig in och vandrar vidare, hade bild på förra mobilen som badade i somras (n)... har pluggat detta hål på båda sidor med ren stålull indränkt i rostskyddsolja..

Nu är det 5: säsongen vi tack vare pepparmytaoljan (ännu) inte har mus på besök i bilen.
Fantastiskt att den kan ha sådan effekt, men det är ju så att under hundratals år har bönder odlat pepparmyta av den anledningen att den håller möss på avstånd, min faster som hade lantbruk blandade så sent som på 1960 talet in pepparmynta blad i sädesbingarna så mössen skulle hålla sig borta.
Men tydligen är det skillnad på olika: Oljan från ICA/COOP med fler fungerar inte, har testat! Oljan som en annan HB ägare rekommenderade från Apoteket. se har däremot effekt, även vi människor känner skillnad på doften, och den sitter i länge också.
Naturligtvis kan undantag finnas men rent generellt verkar den fungera inte bara för oss utan för många, sen är det kanske också så att ännu finns mat ute i naturen och kylan har inte slagit till ännu... vi får se..!
Tyvärr så tror jag inte att det beror på oljan. Har ju självt använt apotekets olja och trodde att den hjälpte, fram tills nu.

Möss har känsligt luktsinne och reagerar på starka lukter, flera typer av kryddor än pepparmynta ska också vara avskräckande. Sen har vi ju lite grövre artilleri som vinäger, ammoniak m.m.
Ammoniak fungerar garanterat, problemet är att det även fungerar på människor m.fl.
Jag har jobbat med ammoniak i över 40år och sett personer slå världsrekord i sprinterlopp vid 50ppm NH3, och i den miljön stod vi och arbetade utan andningsskydd, visst kunde tårarna rinna, men jobbet var tvunget att utföras, vi hade garanterat råttfritt där vi hanterade ammoniak, men stora problem med råttor i övrigt på hela anläggningen, dock så hade vi fina fällor som råttorna lockades in i en "hiss" när den nådde övre våningen så fick de en dödande elchock och föll sedan ner i en soppåse, sen skickade fällan ett sms om hissåkaren, de är effektiva, har för mej att Anticimex tillhandahåller dessa fällor.

Typ sån här

Nya fällorna dödar råttorna utan gift – med hjälp av en hiss - P4 Göteborg | Sveriges Radio https://share.google/jxjgqoa6irYrzjDSL

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen