• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Litium batteri förvirrad.

Silvia

Medlem
Medlem
Ort
Falkenberg
Tängt på litium batteri men efter att läst allt som skrivs om dem här så verkar det livsfarligt att att montera dem. Mycket verkar det att tänka på.
 
Kan inte denna tråden vara av intresse om du tänker byta till litiumbatteri?
Jag försöker skriva i den som "jag har ingen aning om detta och behöver hjälp" och jag får hjälp av de som verkligen kan problemområdet.
 
Om man läser alla trådar vilket jag har så verkar det inte så att bara byta till litium. Mycket att tänka på. Annars blir det farligt. Så uppfattar jag det.
Gick jätte smidigt att byta till Lifepo4 Skanbatt 97Ah. Lossade polerna på mitt gamla. Lyfte ur och monterade dit lifepo4. Ställde Ebl på gel laddning. Allt fungerade som det skulle ingen skillnad. Stora skillnaden är att det räcker jätte länge nu. Bytte för mitt gamla var slut + spara in på vikten
 
Gick jätte smidigt att byta till Lifepo4 Skanbatt 97Ah. Lossade polerna på mitt gamla. Lyfte ur och monterade dit lifepo4. Ställde Ebl på gel laddning. Allt fungerade som det skulle ingen skillnad. Stora skillnaden är att det räcker jätte länge nu. Bytte för mitt gamla var slut + spara in på vikten

Gjorde samma som du, i vår husbil.
Det fungerar utmärkt.
Men går så klart att förfina mera, om man vill - för snabbare laddning etc.
 
Om man läser alla trådar vilket jag har så verkar det inte så att bara byta till litium. Mycket att tänka på. Annars blir det farligt. Så uppfattar jag det.
Byter man till så kallade "drop in replacement" med inbyggd BMS (battery management system) så går det precis så lätt som i de två inläggen före mitt. Exempel på den typen av batterier: https://sunlux.se/produkt/lifepo4-batteri-12-8v-100ah-sunlux-powerbox/
Köper man batteri av den typen (det finns flera fabrikat) och följer instruktionerna från tillverkare/leverantör så kan det knappast bli enklare.
 
jag går i bytes tanker men har inte klart för mig om jag bara kan droppa in ett litium batteri i min bil med euro 6 fiat 130 hk. från 2018,
tänker på generator som tydligen ska vara annorlunda på dessa bilar? jag har solpanel på taket 190watt med Victron mppt 75/15 regulator samt jag vet inte vilken 230v laddare som sitter i bilen från fabrik, bilen er en Knaus live meg 700 2018 års modell.
finns det någon vänlig själ som skulle kunna tala om vad jag behöver kolla innan köp av batteri, har kollat på Kepworth 12V 100Ah plus
tacksam för alla kunniga svar ifrån detta forum annars får det bli ett nytt 95Ah blybatteri då det gamla er kass efter vinterförvaringen.
 
Senast ändrad:
Euro 6 problemet er det samme som for blybatteri. En må enten få koblet vekk sparefunksjonen i generatoren eller sette må en DCDC enhet - det siste er oftest det enkleste og beste. Men husbilen burde være modifisert allerede da en ikke får ladet under kjøring uten dette.

LFP batterier er i praksis mer fleksible på ladesiden enn de forskjellig bly variantene, men settingen for GEL er nærmere den optimale om en ikke har en egen for LFP. Det eneste som kan lage problem er at LFP batteriet er lettere å lade så en kan trenge en noe større sikring på koblingen fra bilens ladesystem. Drop in batteriene har noe begrensing så problemet er mindre enn om en gjør som jeg gjorde - nakne LFP celler rett inn i sted for originalt bobatteri. Jeg måtte øke sikringen fra 50A til 80A.
 
Men husbilen burde være modifisert allerede da en ikke får ladet under kjøring uten dette.
Det är en del husbilar från modellåret ~2018 som "saknar lösning".
Det tog ett tag innan branschen "förstod problemet" med EURO6 och bodelsbatterier.
Så det rullar säkert en del husbilar därute som fortfarande har dessa problem

En bekant har en Carado från 2018, och problem med laddningen.
Sent om sider så förstod man vad det hela berodde på, och numera sitter där en DC/DC-laddare.
Men det tog 5 år innan den hittade dit.

Om det är samma på jmp57's Knaus (som på Caradon), det vet jag inte. :)
 
Det enda euro6x chassi för husbil där man kan programmera bort smartladdningen som jag känner till, ska vara Iveco Daily.
I övriga fall krävs oftast en modern dc/dc-laddare.
 
Tack för era svar om det inte finns dc/dc laddare i min bil innebär det då om jag sätter i litium batteri att jag inte får laddning av bodelsbatteriet under körning? Eller tror jag läste någonstans att det till och med tömmer bodelsbatteriet under körning
För i så fall får jag lämna in bilen och få en sådan monterat för den verkar ju vara besvärlig att montera efter vissa filmer jag sett på youtube, kan ni tala om hur jag ser om det finns dc/dc laddare monterat redan?
Tack på förhand.
 
Euro 6 problemet er det samme som for blybatteri. En må enten få koblet vekk sparefunksjonen i generatoren eller sette må en DCDC enhet - det siste er oftest det enkleste og beste. Men husbilen burde være modifisert allerede da en ikke får ladet under kjøring uten dette.

LFP batterier er i praksis mer fleksible på ladesiden enn de forskjellig bly variantene, men settingen for GEL er nærmere den optimale om en ikke har en egen for LFP. Det eneste som kan lage problem er at LFP batteriet er lettere å lade så en kan trenge en noe større sikring på koblingen fra bilens ladesystem. Drop in batteriene har noe begrensing så problemet er mindre enn om en gjør som jeg gjorde - nakne LFP celler rett inn i sted for originalt bobatteri. Jeg måtte øke sikringen fra 50A til 80A.
Hej Knut. Tack för ditt svar det borde ju innebära att det redan finns en lösning med dc/dc enhet i min bil då jag får laddning av bodelsbatteriet direkt när jag starter bilen kan jag se på att volt mätaren till bodelsbatteriet ökar eller har jag missförstått ditt svar??
 
Tack för era svar om det inte finns dc/dc laddare i min bil innebär det då om jag sätter i litium batteri att jag inte får laddning av bodelsbatteriet under körning? Eller tror jag läste någonstans att det till och med tömmer bodelsbatteriet under körning.
Får du laddninig idag, till ditt blybatteri - då kommer du få laddning till ett LiFePO4 också.
Problemet med "smart generator" och EURO6 gäller både bly- såsom litiumbatterier.
Så funkar det redan "som det ska", och ditt bodelsbatteri är laddat efter körning, så har du sannolikt redan en DC/DC-laddare installerat.

Att byta till ett Drop In-LiFePO4 med BMS kommer funka lika bra som det blybatteri som du har redan idag.

Det man inte skall ha, är batterirekonditionering och temperaturkompensation i laddaren.
Men av de specar jag sett hittills på elektroblock med laddare, har inte haft det inbyggt.
Utan det som väljs med switch eller liknande är spänningsnivån och tidsspannet för bulkladdning, innan den växlar ned till "underhåll".

Det stämmer att bodelsbatteriet kan laddas ur (gäller oavsett batterityp), då bodelsbetteriet lurar den smarta generatorn att det är gott om ström i bilbatteriet om de kopplats ihop genom relä i elektroblocket. Medans det i själva verket är bodelsbatteriet som förser det med ström istället för generatorn.
 
Får du laddninig idag, till ditt blybatteri - då kommer du få laddning till ett LiFePO4 också.
Problemet med "smart generator" och EURO6 gäller både bly- såsom litiumbatterier.
Så funkar det redan "som det ska", och ditt bodelsbatteri är laddat efter körning, så har du sannolikt redan en DC/DC-laddare installerat.

Att byta till ett Drop In-LiFePO4 med BMS kommer funka lika bra som det blybatteri som du har redan idag.

Det man inte skall ha, är batterirekonditionering och temperaturkompensation i laddaren.
Men av de specar jag sett hittills på elektroblock med laddare, har inte haft det inbyggt.
Utan det som väljs med switch eller liknande är spänningsnivån och tidsspannet för bulkladdning, innan den växlar ned till "underhåll".

Det stämmer att bodelsbatteriet kan laddas ur (gäller oavsett batterityp), då bodelsbetteriet lurar den smarta generatorn att det är gott om ström i bilbatteriet om de kopplats ihop genom relä i elektroblocket. Medans det i själva verket är bodelsbatteriet som förser det med ström istället för generatorn.
Tack så mycket för hjälpen då blir det ett litiumbatteri i bilen så man slipper att byta igen snart det som sitter i har ju bara hållit i 5 år tycker det verkar lite då vi aldrig behövde byte i den bilen vi hade innan som vi hade i 6 år utan några problem, samt att det väger mindre.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen