Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Tängt på litium batteri men efter att läst allt som skrivs om dem här så verkar det livsfarligt att att montera dem. Mycket verkar det att tänka på.
Undrar med vad som är livsfarligt.Tängt på litium batteri men efter att läst allt som skrivs om dem här så verkar det livsfarligt att att montera dem. Mycket verkar det att tänka på.
Om man läser alla trådar vilket jag har så verkar det inte så att bara byta till litium. Mycket att tänka på. Annars blir det farligt. Så uppfattar jag det.Undrar med vad som är livsfarligt.
Om man läser alla trådar vilket jag har så verkar det inte så att bara byta till litium. Mycket att tänka på. Annars blir det farligt. Så uppfattar jag det.
Gick jätte smidigt att byta till Lifepo4 Skanbatt 97Ah. Lossade polerna på mitt gamla. Lyfte ur och monterade dit lifepo4. Ställde Ebl på gel laddning. Allt fungerade som det skulle ingen skillnad. Stora skillnaden är att det räcker jätte länge nu. Bytte för mitt gamla var slut + spara in på viktenOm man läser alla trådar vilket jag har så verkar det inte så att bara byta till litium. Mycket att tänka på. Annars blir det farligt. Så uppfattar jag det.
Gick jätte smidigt att byta till Lifepo4 Skanbatt 97Ah. Lossade polerna på mitt gamla. Lyfte ur och monterade dit lifepo4. Ställde Ebl på gel laddning. Allt fungerade som det skulle ingen skillnad. Stora skillnaden är att det räcker jätte länge nu. Bytte för mitt gamla var slut + spara in på vikten
Byter man till så kallade "drop in replacement" med inbyggd BMS (battery management system) så går det precis så lätt som i de två inläggen före mitt. Exempel på den typen av batterier: https://sunlux.se/produkt/lifepo4-batteri-12-8v-100ah-sunlux-powerbox/Om man läser alla trådar vilket jag har så verkar det inte så att bara byta till litium. Mycket att tänka på. Annars blir det farligt. Så uppfattar jag det.
Det är en del husbilar från modellåret ~2018 som "saknar lösning".Men husbilen burde være modifisert allerede da en ikke får ladet under kjøring uten dette.
Hej Knut. Tack för ditt svar det borde ju innebära att det redan finns en lösning med dc/dc enhet i min bil då jag får laddning av bodelsbatteriet direkt när jag starter bilen kan jag se på att volt mätaren till bodelsbatteriet ökar eller har jag missförstått ditt svar??Euro 6 problemet er det samme som for blybatteri. En må enten få koblet vekk sparefunksjonen i generatoren eller sette må en DCDC enhet - det siste er oftest det enkleste og beste. Men husbilen burde være modifisert allerede da en ikke får ladet under kjøring uten dette.
LFP batterier er i praksis mer fleksible på ladesiden enn de forskjellig bly variantene, men settingen for GEL er nærmere den optimale om en ikke har en egen for LFP. Det eneste som kan lage problem er at LFP batteriet er lettere å lade så en kan trenge en noe større sikring på koblingen fra bilens ladesystem. Drop in batteriene har noe begrensing så problemet er mindre enn om en gjør som jeg gjorde - nakne LFP celler rett inn i sted for originalt bobatteri. Jeg måtte øke sikringen fra 50A til 80A.
Får du laddninig idag, till ditt blybatteri - då kommer du få laddning till ett LiFePO4 också.Tack för era svar om det inte finns dc/dc laddare i min bil innebär det då om jag sätter i litium batteri att jag inte får laddning av bodelsbatteriet under körning? Eller tror jag läste någonstans att det till och med tömmer bodelsbatteriet under körning.
Tack så mycket för hjälpen då blir det ett litiumbatteri i bilen så man slipper att byta igen snart det som sitter i har ju bara hållit i 5 år tycker det verkar lite då vi aldrig behövde byte i den bilen vi hade innan som vi hade i 6 år utan några problem, samt att det väger mindre.Får du laddninig idag, till ditt blybatteri - då kommer du få laddning till ett LiFePO4 också.
Problemet med "smart generator" och EURO6 gäller både bly- såsom litiumbatterier.
Så funkar det redan "som det ska", och ditt bodelsbatteri är laddat efter körning, så har du sannolikt redan en DC/DC-laddare installerat.
Att byta till ett Drop In-LiFePO4 med BMS kommer funka lika bra som det blybatteri som du har redan idag.
Det man inte skall ha, är batterirekonditionering och temperaturkompensation i laddaren.
Men av de specar jag sett hittills på elektroblock med laddare, har inte haft det inbyggt.
Utan det som väljs med switch eller liknande är spänningsnivån och tidsspannet för bulkladdning, innan den växlar ned till "underhåll".
Det stämmer att bodelsbatteriet kan laddas ur (gäller oavsett batterityp), då bodelsbetteriet lurar den smarta generatorn att det är gott om ström i bilbatteriet om de kopplats ihop genom relä i elektroblocket. Medans det i själva verket är bodelsbatteriet som förser det med ström istället för generatorn.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons