• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Litium batteri förvirrad.

Det bästa jag gjort är att byta till Litium.

Var lite snål och köpte ett på bara 120 A, men har aldrig tömt det ännu. Har gott om solpaneler (540 watt) så batteriet är oftast fulladdat vid lunch. Jag bara bytte på polerna och ställde om regulatorn och EBS:en till gel.

1712846199469.png
 
Det bästa jag gjort är att byta till Litium.

Var lite snål och köpte ett på bara 120 A, men har aldrig tömt det ännu. Har gott om solpaneler (540 watt) så batteriet är oftast fulladdat vid lunch. Jag bara bytte på polerna och ställde om regulatorn och EBS:en till gel.

Visa bilaga 38014

Ralf du har ju gjort helt rätt utifrån där du bor eftersom du inte lyckats tömma det batteriet helt.
Mera paneler samt mindre batteri!

Kan inte vara många dagar om året som du inte får laddning från panelerna :cool:
 
Jag förstår förvirringen!

Jag läste på innan vi skulle installera litiumbatteri, men blev bara snurrig av alla rekommendationer hit eller dit, jag lessnade och monterade in batteriet på vinst eller förlust.

Vi satte in LiFePO4 från LIONTRONE 150Ah, vi bytte rakt av och ändrade ingenting på EBL, kanske skulle ändra till GEL.

Nu går vi in på vår 5:e säsong med batteriet och det ska hålla över 3000 cykler, vi är inne på den 8:e och i den här takten så ska batteriet hålla i ca 746 år till. Vi kopplar aldrig in oss på elstolpe även om elen ingår i priset förutom då när vår gasregulatorn gick sönder.

Efter 700 år kommer hursomhelst ingen veta att jag har existerat men några kommer undra vem fan var det som köpte batteriet.. :unsure:

Har monterat in en inverter för att kunna ladda hörapparaterna, dom som sålde hörapparaterna sa att det behövdes 230V, fungerar perfekt att ladda dom med 12V. Känns ändå bra att kunna ha tillgång till 230V.
Har inga solceller!

Litiumbatterier borde vara standard på alla nya husbilar sen flera år tillbaka!
 
Det er kun en ting LFP ikke liker og det er batteriladere med recond funksjon, men heldigvis er dette ikke normalt å ha i en husbil da denne funksjonen og det å fungere som en 12 volt strømforsyning utelukker hverandre. En må bare ikke falle for fristelsen til å henge på en ekstern lader med denne funksjonen. Om standard laderen står på AGM, åpne blybatteri eller GEL er kun minimal forskjell og alle tre er innenfor akseptabel ladeprofil for LFP (i motsetning til for blyvariantene). Ladespenninger 14 til 15 volt er akseptable for LFP, faregrensen ligger over 15,5 volt da dette kan gi enkeltceller over 4 volt. Men de innebygde BMS i drop in kutter ladningen et sted rundt 15 volt - noen så langt med som 14,5. Bilens generator og blybatteri begrenser og ved maks mellom 14,5 og 15 volt.

Hva er årsaken til at de ikke liker recond? Svaret er enkelt, recond sender korte ladepulser med spenning langt over maks ladespenning. Denne oppførselen er og skadelig for mye elektronisk utstyr som en kan ha i bilen og skal kun benyttes på blybatterier som ikke er koblet til strømforbrukere.
 
Det man helst ska undvika är AGM/snöflinga-läget ifall det finns på laddarna.
Det finns ex. där bms'et har gett upp i dropin, även ifall det kan ta 1år att knäcka, jag tolkar det som att de extremt många till/frånslagen pga den högre spänningen i absorbtionsfasen till slut får BMS att ge upp.
Det finns inga fördelar att använda detta läge annat än med agm-batterier samt vinterladdning av bly/syra.
De flesta BMS bryter laddningen vid 14,6V, även om LFP-celler klarar 4V=16V in.
 
Har exakt det fast utan "heat", inne på 3e året, räcker gott med 100ah kör inte på vintern.

Hur stort batteri man behöver (Ah) beror på ens förbrukning vs. laddning/dygn.

Det bör man ha koll/räknat på innan köp, just batteriet ovan klarar inte ens att parallellkopplas med ett till.
Så det gäller att ha koll på sin dygnsförbrukning vid fricamping.
Står man oftast ansluten med 230V behöver man inte konvertera till Litiumbatteri.
 
Hur stort batteri man behöver (Ah) beror på ens förbrukning vs. laddning/dygn.

Det bör man ha koll/räknat på innan köp, just batteriet ovan klarar inte ens att parallellkopplas med ett till.
Så det gäller att ha koll på sin dygnsförbrukning vid fricamping.
Står man oftast ansluten med 230V behöver man inte konvertera till Litiumbatteri.
Har nu ett 95ah agm som har klarat vår förbrukning. Men nu har tappat sin kraft så detta nya batteri räknar jag ändå har mer att ge. Valde detta batteri då det sitter under golvet lite kyligt vid minusgrader. Har endast plats för 1batteri ingen parallell koppling är aktuell.
 
Har nu ett 95ah agm som har klarat vår förbrukning. Men nu har tappat sin kraft så detta nya batteri räknar jag ändå har mer att ge. Valde detta batteri då det sitter under golvet lite kyligt vid minusgrader. Har endast plats för 1batteri ingen parallell koppling är aktuell.

Bra, då har du koll.
Lycka till med ditt nya batteri (y)
 
Står man oftast ansluten med 230V behöver man inte konvertera till Litiumbatteri.
En stor anledning till byte för vår del, var den minskade vikten.
Vårt elektronikrum sitter långt bak, och var väldigt ofördelaktigt för lastvikten.
-32 kg gjorde det möjligt att lasta in motorcykeln i garaget.

Att vi dessutom nästan dubblade den användbara energin var en trevlig bonus.
 
Gick jätte smidigt att byta till Lifepo4 Skanbatt 97Ah. Lossade polerna på mitt gamla. Lyfte ur och monterade dit lifepo4. Ställde Ebl på gel laddning. Allt fungerade som det skulle ingen skillnad. Stora skillnaden är att det räcker jätte länge nu. Bytte för mitt gamla var slut + spara in på vikten
har du solceller? Var det något att göra vid den inkopplingen?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen