• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Lifepo4 överhettad generator

Henrikss

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hörby
Jag tänkte byta mina två bodelsbatterier, 2x90ah mot två Lifepo4 2x100ah.
Har nu läst att det kan bli problem med överhettad generator när den laddar.
Har ni nån erfarenheter och tips?
Ducato 2.8 årsmodell 2000.
 
Är bodelsbatteriet över 13.5V sker sammankopplingen,det verkar inte ha någon betydelse vilken spänning startbatteriet har,detta är ju för att laddning skall ske av båda batterierna vid inkopplad 230V,men det sker samma sak med ett litiumbatteri eftersom det har högre spänning från början,detta utan ansluten 230V,spänningen skall ned under 13.2V innan det bryter.
Har ditt CBE elblock separata reläer för denna sammankoppling och ”den vanliga” sammankopplingen som sker när generatorn levererar ström? Eller är det ett och samma relä med två olika styrvillkor?
 
Det er ett relee med flere styringer, en sikrings position er normalt tom, settes det inn en liten sikring her så tvangskobler en sammen batteriene. Denne er beregnet som hjelpestarter om startbatteri er blitt tomt. Spennings styringen begge veier er de to normaler styresignalene.
 
Har en 2008 NB Flair som i 9år har blitt kjørt mer enn 14 500 mil med en pakke på 400A lithium batteri som er koblet (drop in) i det gamle systemet. På denne bilen har det funger fordi kablene har vært så tynne att når ladestrømmen begynte å øke så var motstanden så stor i kablene att spenningstapet over kablene holdt igjen på ladestrømmen. Hvis generatoren begynner å gå varm så er det en temperaturfølsom motstand i generatorens styrekrets, og den vil da senke ladespenningen ut fra generatoren.
Kjører du med en DC/DC lader på feks. 30A så vil du aldri få en ladestrøm over 30A og du vil være helt trygg. Men ikke legg opp ny tykke kabler uten å bruke en DC/DC lader for da kan du få en ladestrøm som er så høy att generatoren kan få stryk. Husk også på att det også er kabler på minus siden av batteriet ikke bare på pluss siden.
 
Hittade nyss detta om Bly/Kol batterier, en intressant läsning med vissa fördelar gentemot litium som erfordrar extra hjälpladdare för stora summor.

www.alltomhusbilen.se sök på Bly/Kolbatterier
Jag har 2 x 6v 435 Ah bly kol batterier.
Jag kan rekomendera bly-kol batterier. Dessa har många fördelar VS litium och standard bly/syra batterier.

Dom väder dock bly. (ursäkta vitsen)
 
Har en 2008 NB Flair som i 9år har blitt kjørt mer enn 14 500 mil med en pakke på 400A lithium batteri som er koblet (drop in) i det gamle systemet. På denne bilen har det funger fordi kablene har vært så tynne att når ladestrømmen begynte å øke så var motstanden så stor i kablene att spenningstapet over kablene holdt igjen på ladestrømmen. Hvis generatoren begynner å gå varm så er det en temperaturfølsom motstand i generatorens styrekrets, og den vil da senke ladespenningen ut fra generatoren.
Kjører du med en DC/DC lader på feks. 30A så vil du aldri få en ladestrøm over 30A og du vil være helt trygg. Men ikke legg opp ny tykke kabler uten å bruke en DC/DC lader for da kan du få en ladestrøm som er så høy att generatoren kan få stryk. Husk også på att det også er kabler på minus siden av batteriet ikke bare på pluss siden.
Tack för Ditt ingående svar: DC/DC laddare finns med olika styrkor som man kan anpassa till den generator och storleken på batteribanken man har.
Sedan har Du en äldre bil med äldre elsystem det kan också påverka enligt min verkstad.. En "Intelligent" generator kanske reagerar på annat sätt?
 
Jag tror att litiumbatterierna mår bättre om de korskopplas vid parallellkoppling.
Det gäller även blybatterier. Även kablarna mellan dom bör vara korta och grova.
Om dom inte är korskopplade kommer det batteri som är längst bort inte bli helt fulladdat, resistansen i kablarna mellan batterierna kommer adderas till motståndet i batteriet.
Ett lithiumbatteri behöver laddas fullt emellanåt för att det ska kunna balanseras.
Risken är att batteriet som är längst bort inte blir balanserat pga att det aldrig blir fulladdat.
 
Jag tror att litiumbatterierna mår bättre om de korskopplas vid parallellkoppling.
Det gäller även blybatterier. Även kablarna mellan dom bör vara korta och grova.
Om dom inte är korskopplade kommer det batteri som är längst bort inte bli helt fulladdat, resistansen i kablarna mellan batterierna kommer adderas till motståndet i batteriet.
Ett lithiumbatteri behöver laddas fullt emellanåt för att det ska kunna balanseras.
Risken är att batteriet som är längst bort inte blir balanserat pga att det aldrig blir fulladdat.
Den risken har inte nämnts faktiskt..men kan stämma efter lite hjärngympa.. :)
 
Jag tror att litiumbatterierna mår bättre om de korskopplas vid parallellkoppling.
Det gäller även blybatterier. Även kablarna mellan dom bör vara korta och grova.
Om dom inte är korskopplade kommer det batteri som är längst bort inte bli helt fulladdat, resistansen i kablarna mellan batterierna kommer adderas till motståndet i batteriet.
Ett lithiumbatteri behöver laddas fullt emellanåt för att det ska kunna balanseras.
Risken är att batteriet som är längst bort inte blir balanserat pga att det aldrig blir fulladdat.
Ja korskoppling är bäst. Kablarnas grovlek avgörs förstås av strömstyrkan. Om man har en laddare som ger måttliga strömmar, t.ex. 30 A, och ingen inverter eller annat som ger höga strömuttag klarar man sig med 10 eller 16 mm2. Sitter batterierna så till att kablarna mellan dem inte kan vara korta så skall de åtminstone ha samma längd på plus- och minussidan. (Eller egentligen: kablarna plus komponenter i dem (säkringar) skall ha samma resistans på plus- och minussidan).
 
Räknade lite, kabellängden 2x0,25cm 10kvmm och strömmen 50A fick fram ett spänningsfall på 0,04375Volt.
Har lite svårt att se problemet som gör att en korskoppling är att föredra. I teorin Ja men i praktiken med så korta ledningslängder spelar det ingen roll. Den lilla teoretiska lägre laddningen lär jämnas ut eftersom batterierna är ihopkopplade.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen