• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Lifepo4 överhettad generator

Henrikss

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hörby
Jag tänkte byta mina två bodelsbatterier, 2x90ah mot två Lifepo4 2x100ah.
Har nu läst att det kan bli problem med överhettad generator när den laddar.
Har ni nån erfarenheter och tips?
Ducato 2.8 årsmodell 2000.
 
Jag har 2 x 100Ah (som du är ute efter) i en Sprinter Euro-6, men mina batterier är inte ansluta till bilens generator utan till en DC/DC laddare. Principen är att LifePo4 tar ut ström från startbatteriet, ej generatorn. Finns flera varianter av LifePo4 laddare under färd...

1664213525496.png
PS. Glömde nämna att LifePo4 laddare finns i olika kapaciteter 15A, 30A...90A om detta nu kan påverka generatorn i sin tur(?) DS.
 
Senast ändrad:
En av de stora fördelarna med Lifepo4 är ju att de går att snabbladda de tar emot det mesta man kan skicka på. Blybatterier laddar ju inte mer än 10- 20 A vilket gör att om generatorn ska ladda blir det en ganska lång körning om de är urladdade. Det vill till att generatorn har en inbyggd strömbegränsning så den inte brinner upp sen kommer ju remmen bli sliten och hållas koll på. Så någon form av elektronisk apparat för reglering behövs för säkerhets skull. Inte gratis att uppdatera när man börjar räkna, verkar dock som att numera finns batterier som klarar problemet med laddning i kyla. Ctek har en laddare som klarar av laddproblemen och som kan ladda från nätspänning ungefär som ett kinderägg så finns det allt man behöver.
 
Om en har tilstrekkelig kraftig generator og direkte kobling til LFP batteri så er det motstanden i kablingen som begrenser strømmen. Om en vil beregne dette så må en legge sammen motstanden på pluss og minus siden. Spenningsfallet i kablingen er produktet av motstand og strøm. Når generatorspenning minus spenningsfall kommer ned mot batteriets spenning reduseres ladningen og strømmen blir lavere. U=R*I U spenning i volt R motstand i ohm og I strøm i amper.

Største problemet i dag er Euro6 tilpasset laderegulering som stenger ned ladningen på et lavere spenningsnivå enn optimal ladespenning, dette kan en motvirke med en DC-DC lader mellom bodel og bildel. En bonus med dette er at en får en mer optimal ladning av bobatteriet som ikke rammes så mye av kabelmotstand - det er kun kablingen mellom lader og batteri som kan spøke om den er for lang, lag denne kortest mulig.
 
Ledningsresistansen = 0,0175 x längden på kabeln / arean på kabeln
0,0175 är det specifika motståndet i koppar endast silver är lägre 0,016 ohm/meter vid en area 1 kvadratmillimeter.
Startkablarna biltema säljer har aluminium 0,028 så man behöver ha mycket grövre kablar, den tunna på 10kvmm är oduglig.
Har man resistansen och strömstyrkan kan man räkna ut spänningsfallet, när kabeln blir varm ökar motståndet.
Förmodligen har man en bit från generatorn till bobatteriet så det minskar ju den maximala strömmen, hur det blir med ett parallellkopplat startbatteri bly vet jag inte. I min gamla bil finns ett relä som skiljer generatorn från bobatteriet om startbatteriet håller under ca 14v då det är fulladdat slår reläet över till bobatteriet.
Hade en gång en dåligt spänd rem så startbatteriet blev aldrig fulladdat men bobatteriet fick laddning av solen och hade ganska bra med laddning. Fanns en knapp inne på kontrollpanelen man kunde trycka på och då verkade det som om batterierna blev ihopkopplade så startbatteriet fick laddning så på morgonen startade bilen.
När jag en gång stannade på kvällen och skulle starta igen så gick det inte.
 
Jag har 2 x 100Ah (som du är ute efter) i en Sprinter Euro-6, men mina batterier är inte ansluta till bilens generator utan till en DC/DC laddare. Principen är att LifePo4 tar ut ström från startbatteriet, ej generatorn. Finns flera varianter av LifePo4 laddare under färd...

Visa bilaga 15611
PS. Glömde nämna att LifePo4 laddare finns i olika kapaciteter 15A, 30A...90A om detta nu kan påverka generatorn i sin tur(?) DS.
Är ovanstående en vanlig koppling? Eller är det vanliga att bodelsbatteri är kopplat från generator via DC/DC-laddare?
 
Är ovanstående en vanlig koppling? Eller är det vanliga att bodelsbatteri är kopplat från generator via DC/DC-laddare?
Vet ej vad som är "vanligt" PLÅtta, bara att jag köpte DC/DC i samband med LifePo4 och kopplade enligt anvisningar för 6 år sen. Minns tyvärr inte detaljer, men det har fungerat hur bra som helst med laddningen. Finns säkert fler duktiga iHusbil som kan det tekniska, eller att läsa på nätet.
 
Ja, alla kunniga är välkomna med svar.
Jag har en Ducato 21:a, dvs med smartgenerator. Den har DC/DC-laddare till AGM bodelsbatteri (numera två batterier). Jag vet inte om startbatteriet är inblandat i inkopplingen.
 
Jag tänkte byta mina två bodelsbatterier, 2x90ah mot två Lifepo4 2x100ah.
Har nu läst att det kan bli problem med överhettad generator när den laddar.
Har ni nån erfarenheter och tips?
Ducato 2.8 årsmodell 2000.
Om problemet uppstår beror både på din generator och kablaget mellan den och de nya batterierna. Så egentligen är det bara erfarenheter från en likadan bil som din som är helt relevanta.

Om du nöjer dig med en laddning i storleksordningen 30A kostar en DC-DC laddare med den kapaciteten inte jättemycket. Den undviker problemet och ser även till att dina nya batterier laddas på rätt vis. En sådan kan installeras på både bra och dåliga sätt, återigen lite beroende på förutsättningarna i aktuell bil.

Det finns förstås kraftfullare DC-DC laddare också, till högre pris.
 
Jag bytte rakt av till ett Lifepo4. Det enda som hände att det tog väldigt lång tid att ladda batteriet. Har ingen smartgenerator. Köpte en DC-DC kopplade mellan startbatteriet och EBL, ingen åverkan på originalsystemet. Så nu laddar det som mest 30A till lifepo4
 
Startbatteriet torde vara inblandat genom att generatorn parallellt försörjer både startbatteriet och DC/DC-laddaren
Så är det naturligtvis. Jag har varit otydlig i min fråga. Jag får uppfattningen av vissa inlägg här att bodelsbatteri laddas av startbatteriet även om motorn inte är igång. Det låter inte rimligt för mig eftersom man då riskerar att dra ut startbatteriet.
Men jag har kanske missuppfattat.

Allt fungerar bra hos mig men jag ska läsa manualerna igen för att se om jag hittar något där.
 
Calira og cbe EBL kan klare å lade en kort tid etter motoren er stoppet. Begge har spennings styrt kobling, spenning over en grense på ene siden og under en annen på den andre siden og batteriene kobles sammen til grensene passeres. I praksis krever det helt fullt batteri på den ene siden og en ladespenning. Den andre siden må være under den andre grensen - en situasjon som ikke oppstår ofte - om noen gang, mest teoretisk.

Har opplevd ladning av startbatteri med veldig lite ladning fra solpanel når bilen har stått en lengre tid.
 
Så är det naturligtvis. Jag har varit otydlig i min fråga. Jag får uppfattningen av vissa inlägg här att bodelsbatteri laddas av startbatteriet även om motorn inte är igång. Det låter inte rimligt för mig eftersom man då riskerar att dra ut startbatteriet.
Men jag har kanske missuppfattat.

Allt fungerar bra hos mig men jag ska läsa manualerna igen för att se om jag hittar något där.
Det var nog mitt fel att inte förtydliga, men jag skrev faktiskt "under färd" i 1:a inlägget och det är precis som Pelk skriver. D+ styr NÄR laddning skall ske, dvs under gång... Jag fick forska en hel del innan jag hittade D+ skenan i Sprintern så det blev lite pill tills det blev 100% till belåtenhet. Lycka till (y)
 
Calira og cbe EBL kan klare å lade en kort tid etter motoren er stoppet. Begge har spennings styrt kobling, spenning over en grense på ene siden og under en annen på den andre siden og batteriene kobles sammen til grensene passeres. I praksis krever det helt fullt batteri på den ene siden og en ladespenning. Den andre siden må være under den andre grensen - en situasjon som ikke oppstår ofte - om noen gang, mest teoretisk.

Har opplevd ladning av startbatteri med veldig lite ladning fra solpanel når bilen har stått en lengre tid.
Det stämmer med mitt CBE block,har bytt till litium och då kommer bodelsbatteriet vara över sammankopplingen spänning lång tid,får då koppla från startbatteriet manuellt.
 
Nei, det som hindrer det problemet er at startbatteriet er over minste spenning 12,? volt (husker ikke nøyaktig hvor i 12,2 til 12,5 volt grensen ligger).
Är bodelsbatteriet över 13.5V sker sammankopplingen,det verkar inte ha någon betydelse vilken spänning startbatteriet har,detta är ju för att laddning skall ske av båda batterierna vid inkopplad 230V,men det sker samma sak med ett litiumbatteri eftersom det har högre spänning från början,detta utan ansluten 230V,spänningen skall ned under 13.2V innan det bryter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen