Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Är ovanstående en vanlig koppling? Eller är det vanliga att bodelsbatteri är kopplat från generator via DC/DC-laddare?Jag har 2 x 100Ah (som du är ute efter) i en Sprinter Euro-6, men mina batterier är inte ansluta till bilens generator utan till en DC/DC laddare. Principen är att LifePo4 tar ut ström från startbatteriet, ej generatorn. Finns flera varianter av LifePo4 laddare under färd...
Visa bilaga 15611
PS. Glömde nämna att LifePo4 laddare finns i olika kapaciteter 15A, 30A...90A om detta nu kan påverka generatorn i sin tur(?) DS.
Vet ej vad som är "vanligt" PLÅtta, bara att jag köpte DC/DC i samband med LifePo4 och kopplade enligt anvisningar för 6 år sen. Minns tyvärr inte detaljer, men det har fungerat hur bra som helst med laddningen. Finns säkert fler duktiga iHusbil som kan det tekniska, eller att läsa på nätet.Är ovanstående en vanlig koppling? Eller är det vanliga att bodelsbatteri är kopplat från generator via DC/DC-laddare?
Om problemet uppstår beror både på din generator och kablaget mellan den och de nya batterierna. Så egentligen är det bara erfarenheter från en likadan bil som din som är helt relevanta.Jag tänkte byta mina två bodelsbatterier, 2x90ah mot två Lifepo4 2x100ah.
Har nu läst att det kan bli problem med överhettad generator när den laddar.
Har ni nån erfarenheter och tips?
Ducato 2.8 årsmodell 2000.
Så är det naturligtvis. Jag har varit otydlig i min fråga. Jag får uppfattningen av vissa inlägg här att bodelsbatteri laddas av startbatteriet även om motorn inte är igång. Det låter inte rimligt för mig eftersom man då riskerar att dra ut startbatteriet.Startbatteriet torde vara inblandat genom att generatorn parallellt försörjer både startbatteriet och DC/DC-laddaren
DC/DC-laddaren styrs av D+-signal? Dvs ingen D+, ingen laddning.Jag får uppfattningen av vissa inlägg här att bodelsbatteri laddas av startbatteriet även om motorn inte är igång. Det låter inte rimligt för mig eftersom man då riskerar att dra ut startbatteriet.
DC/DC-laddaren styrs av D+-signal? Dvs ingen D+, ingen laddning.
Tycker att jag läst det på andra ställen.
Det var nog mitt fel att inte förtydliga, men jag skrev faktiskt "under färd" i 1:a inlägget och det är precis som Pelk skriver. D+ styr NÄR laddning skall ske, dvs under gång... Jag fick forska en hel del innan jag hittade D+ skenan i Sprintern så det blev lite pill tills det blev 100% till belåtenhet. Lycka tillSå är det naturligtvis. Jag har varit otydlig i min fråga. Jag får uppfattningen av vissa inlägg här att bodelsbatteri laddas av startbatteriet även om motorn inte är igång. Det låter inte rimligt för mig eftersom man då riskerar att dra ut startbatteriet.
Men jag har kanske missuppfattat.
Allt fungerar bra hos mig men jag ska läsa manualerna igen för att se om jag hittar något där.
Det stämmer med mitt CBE block,har bytt till litium och då kommer bodelsbatteriet vara över sammankopplingen spänning lång tid,får då koppla från startbatteriet manuellt.Calira og cbe EBL kan klare å lade en kort tid etter motoren er stoppet. Begge har spennings styrt kobling, spenning over en grense på ene siden og under en annen på den andre siden og batteriene kobles sammen til grensene passeres. I praksis krever det helt fullt batteri på den ene siden og en ladespenning. Den andre siden må være under den andre grensen - en situasjon som ikke oppstår ofte - om noen gang, mest teoretisk.
Har opplevd ladning av startbatteri med veldig lite ladning fra solpanel når bilen har stått en lengre tid.
Är bodelsbatteriet över 13.5V sker sammankopplingen,det verkar inte ha någon betydelse vilken spänning startbatteriet har,detta är ju för att laddning skall ske av båda batterierna vid inkopplad 230V,men det sker samma sak med ett litiumbatteri eftersom det har högre spänning från början,detta utan ansluten 230V,spänningen skall ned under 13.2V innan det bryter.Nei, det som hindrer det problemet er at startbatteriet er over minste spenning 12,? volt (husker ikke nøyaktig hvor i 12,2 til 12,5 volt grensen ligger).
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons