• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Laddning startbatteriet efter installation Lifepo4.

Stonevalley

Välkänd medlem
Medlem
Hur har ni löst laddning startbatteriet då man kopplat in en DCDC victron samt en Victron 220volt 12volt laddare till Bodelsbatteriet Lifepo4. Vid den installation drar man säkring för 220volt laddaren i EBL eller drar ut 220volt kabel ur Schaudt EBL då laddas inte starbatteriet vid 220volt anslutning.Finnes Vanbitz battery master som du kopplar in i DCDC lite svår få tag i. Funkar det med Votronic stby charger ? Kanske en 220 volt ctek laddare bara för starbatteriet.

MIn LiFePO4-laddare (Votronic) som är kopplad till 230V har en extra utgång på 2A som är avsedd för bilbatteriet. Nu använder jag den inte för det. Den används som signal till EBL att 230V är inkopplat.

När bilen står stilla länge, som nu på vintern, så har jag en CTEK 7A laddare inkopplad till bilbatteriet hela tiden. När jag är ute och reser behövs det ju inte. Då sköter ju generatorn laddningen.

Om du låter 230V sitta iSchaudt EBL och istället tar ur säkringen på 12V sidan så drar reläet i EBL när det finns 230V. Då kommer startbatteriet att få laddström från bodelen ca 1-2A. Vill du ha kraftigare laddning som även funkar utan ansluten 230V så kan du montera en Votronic standby charger pro som funkar med litium, den ger 9A.

Hälsningar
Peter

Jag har gjort det du nu gör. Jag har valt att inte mata EBL med 220v. Jag har istället satt en Ctek 3,8A laddare till startbatteriet.

Här kan du läsa om mitt lilla projekt, och kanske få lite ideer om hur du vill ha det. Fick hjälp av många kunniga här. Byggde även om mitt EBL enl Mats, S instruktioner. Du hittar allt plus länkar i tråden nedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen