• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Laddning startbatteriet efter installation Lifepo4.

Stonevalley

Välkänd medlem
Medlem
Hur har ni löst laddning startbatteriet då man kopplat in en DCDC victron samt en Victron 220volt 12volt laddare till Bodelsbatteriet Lifepo4. Vid den installation drar man säkring för 220volt laddaren i EBL eller drar ut 220volt kabel ur Schaudt EBL då laddas inte starbatteriet vid 220volt anslutning.Finnes Vanbitz battery master som du kopplar in i DCDC lite svår få tag i. Funkar det med Votronic stby charger ? Kanske en 220 volt ctek laddare bara för starbatteriet.

MIn LiFePO4-laddare (Votronic) som är kopplad till 230V har en extra utgång på 2A som är avsedd för bilbatteriet. Nu använder jag den inte för det. Den används som signal till EBL att 230V är inkopplat.

När bilen står stilla länge, som nu på vintern, så har jag en CTEK 7A laddare inkopplad till bilbatteriet hela tiden. När jag är ute och reser behövs det ju inte. Då sköter ju generatorn laddningen.

Om du låter 230V sitta iSchaudt EBL och istället tar ur säkringen på 12V sidan så drar reläet i EBL när det finns 230V. Då kommer startbatteriet att få laddström från bodelen ca 1-2A. Vill du ha kraftigare laddning som även funkar utan ansluten 230V så kan du montera en Votronic standby charger pro som funkar med litium, den ger 9A.

Hälsningar
Peter

Jag har gjort det du nu gör. Jag har valt att inte mata EBL med 220v. Jag har istället satt en Ctek 3,8A laddare till startbatteriet.

Här kan du läsa om mitt lilla projekt, och kanske få lite ideer om hur du vill ha det. Fick hjälp av många kunniga här. Byggde även om mitt EBL enl Mats, S instruktioner. Du hittar allt plus länkar i tråden nedan.

En alternativ installation är att ansluta 230V-laddaren till startbatteriet samt i inställningarna på dc/dc-laddaren ställa in start av laddning på inkommande spänning till dc/dc-laddaren.
Då sköter en laddare laddning av båda batterierna.
Jag funderade på detta i mitt "projekt". Jag valde bort det för att inte ladda ur och ladda in i starbatteriet för ofta. Vet ej om det var rätt eller fel.
Votronic standby charter pro är nog det bästa lternativet. Funderar på detta just nu. För att kunna tillgodogöra mig solenergin som är kopplad mot bodelsbatteriet. Den förhindrar ju djupurladdning dessutom.

Orkade inte krångla

Har en 2A laddare till startbatteriet från invertern som är kopplad från mina bodels litiumbatterier. Drar så otroligt lite ström så det är försumbart. Hade en modern MC laddare liggandes hemma för 15€ som jag kopplat på poolerna. Enkel koppling. Fick plats under sätet. Oftast laddar det inte allt utan det står bara fulladdat när jag tittar.

20260202_161708.jpg

Orkade inte krångla

Har en 2A laddare till startbatteriet från invertern som är kopplad från mina bodels litiumbatterier. Drar så otroligt lite ström så det är försumbart. Hade en modern MC laddare liggandes hemma för 15€ som jag kopplat på poolerna. Enkel koppling. Fick plats under sätet. Oftast laddar det inte allt utan det står bara fulladdat när jag tittar.

Låter som en bra och billig lösning. Tror nästan jag "nappar" på den jag med. Ska bara installera invertern. Känns ju som man fått med alla scenarion med lite kräm i startbatteriet med din setup. Får koppla om min CTEK laddare till inveertern när den installationen är klar. (y)

Jeg har en DC/DC lader på 9A mellem bodelsbatteri og startbatteri. Den er forsynet med sikringer og en afbryder, så jeg kan flytte strøm fra bodel til startbatteri et par, tre gange om vinteren.

Jeg ville ikke vælge at bruge en inverter, der først skal lave 12v til 230V og så tilbage igen til 12V. Tabet af strøm er måske ikke stort men det er der helt sikkert. En inverter der er slået på bruger jo egenstrøm uanset om noget er koblet på den eller ej.

En alternativ installation är att ansluta 230V-laddaren till startbatteriet samt i inställningarna på dc/dc-laddaren ställa in start av laddning på inkommande spänning till dc/dc-laddaren.
Då sköter en laddare laddning av båda batterierna.
Jag har testat att göra så men i mitt fall så slog dc/dc till från relativt ofta eftersom spänningen sjönk i AGM batteriet.
Jag kom fram till att laddströmmen sjönk från den 230V Victron 30A laddare som jag använde såpass mycket när AGM batteriet närmade sig fullt att DC/DC också på 30A då snabbt laddade ur AGM batteriet så att spänningen sjönk tills DC/DC stängdes av baserat på "engine shut down".
Det är möjligt att det hade gått att trimma parametrarna i laddarna men jag tror faktiskt att den 230V laddare som är ansluten till startbatteriet bör vara kraftigare än DC/DC'n för att detta ska fungera bra och inte cykla startbatteriet i onödan.
Men iden är bra om man får det att funka på ett stabilt sätt, då kan man ju även koppla sin MPPT på samma sätt.
@PeterK hur ställde du in dina laddare för att få detta stabilt?
Jag har valt en enkel kabel med bytare på mellan start/ bodelsbatteri,eftersom litium håller högre spänning får man lite laddning den vägen utan en batteriladdare.
Hur gör man det på ett bra sätt? Du kommer ju att behöva rätt kraftiga kablar om startbatteriet av någon anledning är lågt? Litiumbanken lär ju lämna så mycket ström som startbatteriet kan mäkta att ta emot? Fördelen med en liten DC/DC eller StandBy laddare är ju att hanterar strömmen så att den aldrig blir för hög.

Hälsningar
Peter

Jag har testat att göra så men i mitt fall så slog dc/dc till från relativt ofta eftersom spänningen sjönk i AGM batteriet.
Jag kom fram till att laddströmmen sjönk från den 230V Victron 30A laddare som jag använde såpass mycket när AGM batteriet närmade sig fullt att DC/DC också på 30A då snabbt laddade ur AGM batteriet så att spänningen sjönk tills DC/DC stängdes av baserat på "engine shut down".
Det är möjligt att det hade gått att trimma parametrarna i laddarna men jag tror faktiskt att den 230V laddare som är ansluten till startbatteriet bör vara kraftigare än DC/DC'n för att detta ska fungera bra och inte cykla startbatteriet i onödan.
Men iden är bra om man får det att funka på ett stabilt sätt, då kan man ju även koppla sin MPPT på samma sätt.

Hur gör man det på ett bra sätt? Du kommer ju att behöva rätt kraftiga kablar om startbatteriet av någon anledning är lågt? Litiumbanken lär ju lämna så mycket ström som startbatteriet kan mäkta att ta emot? Fördelen med en liten DC/DC eller StandBy laddare är ju att hanterar strömmen så att den aldrig blir för hög.

Hälsningar
Peter
Jag har en 1,5 kv kabel inga problem ,du får aldrig så höga strömmar mellan batterierna ,det är ju ingen laddare bara ett sätt att jämna ut spänningen ,jag bryter kopplingen när jag skall köra bilen.

Senast ändrad:
Den logikken som finnes i endel cbe elblokker er enkel og genial. Når spenningen i det ene batteriet er over en grense og det andre er under en annen så kobles batteriene sammen. Den høye verdien er kun tilstede når det er ladning og batteriet er nesten fullt. Den lave er under hvilespenning for et fulladet batteri.

Funderade på köpa votronic stby laddare enligt förslag men läste följande

StandBy-laddare Votronic®​

5.00 out of 5
1 kundrecension|Skriv en recension
449,00 kr

Smart laddare från Votronic som ger laddning från bodelsbatteriet till startbatteriet. Kan eftermonteras oavsett fabrikat av laddningsregulator eller nätladdare.

(OBS! Enheten är endast anpassad för laddning från och till ett blybatteri/AGM/Gel. Ej för laddning från Litium(LiFePO4) till batteri av blytyp.

Jeg brydde meg ikke med spesial lader for LFP bobatteri, orginal lader er normalt en supply lader som lader med fast spenning. Denne spenningen er ikke helt optimal for 100% ladning, men litt avhengig av instilling (AGM, Gel, åpen) så ligger over 90%. Samme gjelder ladning fra bilen når det er uten Euro-6 optimering som ikke lader hele tiden. At LFP kan ta imot vesentlig mer strøm enn bly er en annen sak. Min erfaring er at lader for bly må jobbe nær maks av de kan levere hele tiden når de brukes på LFP inntil spenningen er oppnåd på batteriet. Dette er veldig nær en optimal ladekurve for LFP med konstant strøm til en spenning og så konstant spenning til denne er oppnådd. I praksis en supply lader med strømbegrensning.

De eneste bly ladere som en ikke kan benytte mot LFP er multisteg med recond funksjon, denne delen gir spennings pulser godt over maks spenning for LFP og kan skade cellene.

Jeg brydde meg ikke med spesial lader for LFP bobatteri, orginal lader er normalt en supply lader som lader med fast spenning. Denne spenningen er ikke helt optimal for 100% ladning, men litt avhengig av instilling (AGM, Gel, åpen) så ligger over 90%. Samme gjelder ladning fra bilen når det er uten Euro-6 optimering som ikke lader hele tiden. At LFP kan ta imot vesentlig mer strøm enn bly er en annen sak. Min erfaring er at lader for bly må jobbe nær maks av de kan levere hele tiden når de brukes på LFP inntil spenningen er oppnåd på batteriet. Dette er veldig nær en optimal ladekurve for LFP med konstant strøm til en spenning og så konstant spenning til denne er oppnådd. I praksis en supply lader med strømbegrensning.

De eneste bly ladere som en ikke kan benytte mot LFP er multisteg med recond funksjon, denne delen gir spennings pulser godt over maks spenning for LFP og kan skade cellene.

En till sak att ta hänsyn till med euro6-generator är att den ligger på 15V vid laddning, min vardagsbil ligger upp mot 15,2V nu i vinterkylan, det gillar inte ett LFP-batteri.

Hälsningar
Peter

Hej Peter,
Jag var kanske otydlig, jag har inte denna koppling som fast i husbilen, bara när den står i garaget, vilket den iofs gör mestadels. Då har jag en extern biltema 10A på startbatteriet, när spänningen når 13,4V i startbatteriet så startar min fasta Renogy dcdc50s att ladda bobatteriet, men med en väldigt låg ström ca.3-4A, så inte spänningen sjunker på startbatteriet, verkar vara någon form av smart styrning i den, jag kan inte göra några inställningar på den, bara val av batterityp. Samtidigt har jag förbrukare igång i husbilen, kamera, router m.m.
Min fasta installation är en Victron ip22 30A direkt på bobatteriet, laddning av startbatteriet sköts från solpanelerna via Renogy (ingen sol i garaget),
kan iofs stoppa i säkringen i ebl ifall jag behöver max laddning till start+bobatteriet om jag kommer över extern 230V, vilket vi väljer ibland för att köra tak-ac.
Detta hjälpte nog inte dej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen