• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Italien sommaren 2023

Enda maträtten i princip man bara dricker öl till och ej vin till, är Pizza.
Vi har ett riktigt känt lokalt öl i Biella,
Menabrea finns också på systembolaget, dock ej alla sorter.

Sedan några år tillbaks finns det ett Menabrea öl museum nära själva restaurangen och bryggeriet.


Sist jag var där, var när jag tog med en svensk kollega för 5-6 år sedan, jättegod pizza o färsk öl! Till efterrätt en tiramisù gjord på öl istället för sött marsala vin, den var riktigt god!

Måste försöka få till ett besök med familjen o en kompis denna gång.
 
Senast ändrad:
Här ser ni hur en av italiens äldsta cestiovia, korglift, ser ut, dom har satt en korg på trappan upp till kabinbanan.

Notera facket på utsidan av korgen för skidorna, sen är det ett hjul under korgen, så den rullar en bit på marken där man går på, men inte plant, lite småläskigt första gångerna.

20230630_124519.jpg
 
Senast ändrad:
Efter regn komma sol!!!
Che bella giornata oggi!!

Idag ser man rifugion Savoia på 1800m o även det gamla lifthuset nära Monte Mucrone toppen på ca 2300möh, det är en riktigt brant nedfart därifrån, lite längre ner gick det en "baby-lift" men även den i ett brant område de som lärde sig att åka skidor där blev riktigt duktiga!
Håll till godo på dessa foton på våra fin fina berg i Biella!

20230701_091536.jpg20230701_090550.jpg20230701_090629.jpg20230701_090819.jpg20230701_090855.jpg20230701_090148.jpg
 
Trodde att dom var klara med renoveringen av Kabinbanan, men dom har fortfarande några pyloner/stolpar att byta ut, så den öppnas inte förrän nästa år. Men det finns massa fina vandringsleder, men man bör ha lite kondition, o stavar är skönt att ha vid branta passager.
Det får bli lite längre fram, idag ska vi dra oss ner mot havet i Liguria nära Cinque Terre.
Hoppas även kunna träffa en Mölnlycke bo som jag lärt känna genom att vi parkerat våra husbilar på samma ställe tidigare.
Dom har sålt husbilen och istället köpt ett hus i Monferrato området, lite sydöst om Asti. Dom kommer ner idag, så kanske vi kan träffa dom imorgon.

Som ni kanske förstår saknar jag dessa berg när vi är i Sverige
20230701_094511.jpg
 
Che giornata stupenda! Vilken underbar dag!
Vi träffade våra vänner från Mölnlycke som har köpt ett hus på ett fantastiskt ställe med en otrolig utsikt, dom är jätteduktiga på att renovera o fixa, om några år tänker dom nog öppna ett B&B

Trodde vi hade fler foton från våra vänners hus, men vi var så upptagna av deras visning av allt dom gjort, så det blev inte så många foton

IMG-20230702-WA0019.jpg
IMG-20230702-WA0017.jpg
 
Senast ändrad:
Vilka häftiga små vägar vi lyckades ta oss fram på mellan vinfälten idag, litade lite för mycket på Google, o såg inte några låga tunnlar 2.8m , vår är ca 2.85 kanske lite högre nu när jag bytt tv-antenn och hade takfläkten öppen, så jag tog den mindre och slingrigare vägen både i sidled o höjdled genom Brachetto vinfält!!! Svårt att hitta på systembolaget, ett sött rött fint bubblande vin som man dricker till bakelser o tårter imorgon ska vi köpa lite olika goda viner!!!
Idag är jag glad att våran husbil bara är 7m och har rätt hög fri markgång annars hade vi inte kunnat köra de häftiga vägarna.
Buona notte

IMG-20230702-WA0016.jpg
 
Senast ändrad:
Lite fler foton från våra vänners hus, det var utsikten som gjorde att dom köpte det, och det förstår vi!
Vi hade med oss typiska paste, småbakelser som man brukar bjuda på när man har något att fira.
Och ett mycket lokalt sött Moscato vin!

IMG-20230703-WA0007.jpg
IMG-20230703-WA0005.jpgIMG-20230703-WA0004.jpgIMG-20230703-WA0003.jpgIMG-20230703-WA0002.jpgIMG-20230703-WA0000.jpg
 
Vi står på en camping i Deiva Marina några tågstationer innan Cinque Terre, några kilometer ner till själva staden o havet, men det går en gratis buss, vi vaknade inatt av att det började regna en hel del, jag tänkte på tak-luckorna o min fru tänkte på tvätten på tork, sen sov vi lite längre o tog brunch hemma vid husbilen innan vi tog buss o tåg till Levanto, vi var där sist vår son var 2.5år och vi tyckte det var en mysig stad med mysig gågata med bra gelaterier o andra trevliga affärer och en trevlig giardino, central trädgårdspark med karuseller för småbarn, så vi var nyfikna på om det förändrats, vi drack även vår första caffè cremino på en bar där, den besökte vi nästan direkt efter vi gått av tåget och den var riktigt god nu också. Sen hittade vi en strand för hundar, riktigt fin liten vik med sötvattensdusch!! O slang för hundarna!! Sen tog vi en glass på ett ställe vi också var på vid parken, jättegod limoncino sorbetto!! På tillbakavägen gick vi in i en mycket bra Ferramenta, en gammaldags järnaffär som har det mesta, för att köpa en bättre tvättlina.
När vi kom hem till husbilen åt vi en jättegod prosciutto di Toscana e Melone, lufttorkad skinka från Toscana med smakrik cantalope melon!! Till det drack vi en god Freisa från Asti.
Vi trodde vi hade torkad skinka kvar i kylen, men icke, så jag tog cykeln en liten bit till en välsorterad liten Spar affär, cyklingen gav mersmak så efter middagen tog jag en tur på min fina Casati, handbygd kolfiber racer från Monza!! Cyklade först ner till havet o kollade runt, sen cyklade jag upp i bergen, tänkte cykla till stranden i Framura som är nästa Station efter Deiva Marina, men det är riktigt branta vägar o jag kände att det började bli sent utan lampa på cykeln, så jag vände hem en bit ovanför Framura, kolla vilka fina foton!! Det blev ändå ca 400 höjdmeter på ca 12km
20230704_204750.jpg20230704_204724.jpg20230704_204458.jpg20230704_204520.jpg20230704_204408.jpg20230704_204251.jpg20230704_204211.jpg20230704_155508.jpg20230704_153959.jpg20230704_153742.jpg
 
Vi står på en camping i Deiva Marina några tågstationer innan Cinque Terre, några kilometer ner till själva staden o havet, men det går en gratis buss, vi vaknade inatt av att det började regna en hel del, jag tänkte på tak-luckorna o min fru tänkte på tvätten på tork, sen sov vi lite längre o tog brunch hemma vid husbilen innan vi tog buss o tåg till Levanto, vi var där sist vår son var 2.5år och vi tyckte det var en mysig stad med mysig gågata med bra gelaterier o andra trevliga affärer och en trevlig giardino, central trädgårdspark med karuseller för småbarn, så vi var nyfikna på om det förändrats, vi drack även vår första caffè cremino på en bar där, den besökte vi nästan direkt efter vi gått av tåget och den var riktigt god nu också. Sen hittade vi en strand för hundar, riktigt fin liten vik med sötvattensdusch!! O slang för hundarna!! Sen tog vi en glass på ett ställe vi också var på vid parken, jättegod limoncino sorbetto!! På tillbakavägen gick vi in i en mycket bra Ferramenta, en gammaldags järnaffär som har det mesta, för att köpa en bättre tvättlina.
När vi kom hem till husbilen åt vi en jättegod prosciutto di Toscana e Melone, lufttorkad skinka från Toscana med smakrik cantalope melon!! Till det drack vi en god Freisa från Asti.
Vi trodde vi hade torkad skinka kvar i kylen, men icke, så jag tog cykeln en liten bit till en välsorterad liten Spar affär, cyklingen gav mersmak så efter middagen tog jag en tur på min fina Casati, handbygd kolfiber racer från Monza!! Cyklade först ner till havet o kollade runt, sen cyklade jag upp i bergen, tänkte cykla till stranden i Framura som är nästa Station efter Deiva Marina, men det är riktigt branta vägar o jag kände att det började bli sent utan lampa på cykeln, så jag vände hem en bit ovanför Framura, kolla vilka fina foton!! Det blev ändå ca 400 höjdmeter på ca 12km
Visa bilaga 27176Visa bilaga 27177Visa bilaga 27178Visa bilaga 27179Visa bilaga 27180Visa bilaga 27181Visa bilaga 27182Visa bilaga 27183Visa bilaga 27184Visa bilaga 27185
Fin ram, men inte ska det vara Shimano växlar på en italiensk cykel 😉.
Fina vägar att cykla på om man gillar upp och nerförsbackar!
Sist jag var där och cyklade, tror det var 2009 så vek jag en Cervelo R3 mot en Ford Kaa på mitten i en serpentin. Cykeln gick i två delar och jag landade på huven på bilen... men det är en annan historia.

Kul att läsa från er resa. Inget Italien för oss i år utan på fredag bär det av till Polen, Slovakien och Tjeckien. Självklart med cykeln packad men i år får racern stå kvar hemma och tar med mig graveln för att köra grusväg som omväxling.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen