• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Italien sommaren 2023

Vädret blev bara bättre o bättre, efter att vi besökt slottet där Potsdam uppgörelsen mellan Churchill, Truman o Stalin ägde rum. Vi åt en jättegod lunch på ett microbryggeri i slottsparken, jag åt matjessill, jättegott!! Sen körde vi till Calle i Rostock, en hel del svenskar, en buss med pensionärer, som handlade otroliga mängder. Jag köpte bara dansk öl. Nu har vi parkerat vid de höga dunorna i Rostock, 25 grader i skuggan, jag badade nyss, nog 19-20 grader i vattnet. Vi hade en bit italiensk vattenmelon kvar, jättegod.
Färjan går 20.15 o kommer fram 22.15 till Gedser, såg att det finns en ställplats i småbåtshamnen, som har dusch, så den satsar vi på.
20230728_133031.jpg20230728_130548.jpg20230728_123010.jpg20230728_173658.jpg20230728_133625.jpg20230728_133416.jpg20230728_133136.jpg
 
Duggregn o 19 grader imorse, stannade o tankade o köpte wienerbröd till frukost, stannade även i Köge, för att köpa smörebröd, men det var så mycket folk, så vi åkte till en Fötex mataffär o köpte smörebröd, en riktigt stor med dubbla rödspätta filer, o även lite mindre blandade, jättegoda.
Nu är det 24grader o solen tittar fram lite
20230729_130922.jpg
 
Ösregn o bara 19 grader när vi kom till Malmö, men lite innan Helsingborg blev det bättre, 22 grader o uppehåll, stannade på ett favoritställe o tog ett skönt bad, lite oroväckande med en åsksmäll norröver, kommer nog regna rejält på Hallandsåsen.
20230729_163436.jpg20230729_155804.jpg20230729_155752.jpg
 
Så har vi kommit hem, 17 grader o regn, men nu håller det upp.
Vilken super semester, 38 dagar, åkte 21 juni, har nog kört ca 550-600 mil, ska sammanställa sträckorna senare. Massa fina platser, träffat massa gamla och nya vänner och vår Italienska familj. Vi har haft tur med vädret förutom en hemsk stund uppe på Passo Tonale, på dryga 1800m där kändes det ett tag som vi var I en jättekraftig biltvätt, vind och kraftigt regn, men som tur inga stora hagel!
Från kalla 11 grader o ösregn till 44grader o gassande hetta i Mantova, från olika Berg till havet i Ligurien via Monferratos vinkullar! Gardasjön, Comosjön o Luganosjön, cyklat, vandrat och även paddlat SUP.
Ätit o druckit gott, har även med oss en hel del goda drycker, ost, chark o sötsaker hem.
Stått drygt 1/3 på ställplatser, knappt 1/3 på campingar, o 1/3 på gratis parkeringar/sidan av vägen när vi hälsat på uppe i bergen i Biella.
Förutom lite strul med kylskåpet ibörjan, som blev avhjälpt av en rejäl rengöring av brännaren, så har vi inte haft några missöden, tvärtom har allt funkat jättebra, är supernöjd med vårt nya LiFePO4 batteri, använt elkabel 2ggr, en gång för elvisp, en gång när kylskåpet inte gick på gas. Har bara ändrat solcellregulatorns inställningar och EBL99 från bly till gel switchen, det laddar inte så bra när vi kör, så ska nog köpa en DC-DC, sen blir det nog en liten inverter. Wifi routern (från wifi.se) strulade när det var som varmast, men fick jättebra support via telefon, hade glömt av det och blev t.o.m uppringd av dom, kan verkligen rekommendera deras grejor! Vi är även supernöjda med vår nya chromecast med liten fjärrkontroll och VpnNord appen installerad på chromecasten, så vi kan se på både TeliaPlay och RaiPlay.
Buona serata.
Anders
 
Instämmer i tidigare hyllningar.

Mycket stort tack Anders för en intressant
reseberättelse med många fina bilder.

Jag har på 1980 talet rest i norra Italien.
Hur är prisnivån idag?

/Gösta
Som allt i Italien beror det på :)
Det finns mat som är jättedyrt på lyxiga turist ställen där dom även förväntar sig dricks, men sådana ställen undviker vi, jag betalar aldrig dricks i Italien.
När jag flyttade ner 2000 fick jag lön i lire, då var ca 200 lire en krona, så 2002-01-01 infördes ju Euro, i Tyskland blev rätt precis 2 D-mark = 1 Euro men Italiens kurs blev 1936.27 lire = 1 Euro, en kaffe kostade 500 lire i automaten på jobbet, det skulle vara 26 cent, men blev först 30 cent, sen snabbt 40 och 50 alltså fördubbling väldigt fort. Nu är ju kronan väldigt svag, men fortfarande är det nog lite billigare för oss att handla i Biella en matkasse jämfört med liknande här hemma, sen är det ju en hel del godare i Italien. Men tror att prisnivån i Spanien tex är lägre.
Dieseln har vi betalat mellan 1.60-1.70 Euro/liter
Vi var på Mallorca för några år sedan, innan Covid, träffade flera Italienare som flyttat sina affärsverksamhet, bl.a glassbarer pga mycket högre skatt o buråkrati i Italien, synd på ett så fantastisk land, men som sagt det skiljer otroligt mycket från region till region o t.o.m från kommun till kommun.
Mvh
Anders
 
Då önskar jag er välkommna hem till västkustens tråkiga väder. Tack för att vi fick hänga med på er resa, vi har fått mycket inspiration och kommer att tillbringa mer tid i de norra delarna av landet nästa gång vi besöker Italien som sedan många år tillbaka är ett av våra favoritländer.
Hälsningar
Peter
 
Instämmer i tidigare hyllningar.

Mycket stort tack Anders för en intressant
reseberättelse med många fina bilder.

Jag har på 1980 talet rest i norra Italien.
Hur är prisnivån idag?

/Gösta


När det gäller prisnivå för den som kommer som turist... Italien är inte speciellt billigt! Här är en lista, där man jämför olika städer. Boendekostnader ingår inte och listan bygger på intervjuer, så den är inte hundra procent exakt.
Men ger trots det en fingervisning. Milano är då dyrare än Stockholm t ex.
Uppsala Lund Parma Brescia ligger lika.
Kanarieöarna.
För de som bor fast och arbetar där t ex på Kanarieöarna behöver det inte vara billigt då löner ligger lägre...
Man måste scrolla ganska långt ner i listan!
Ps..men sen är det som Anders skriver!
100 gram kokt skinka köpt i Italien jämfört med 100 gram skinka köpt i Sverige! ! ! ! ! ! ! ! !



För den som vill sätta sig in i ämnet finns här en ganska lång men tydlig genomgång.
Obs.. svår att läsa på mobil. Kräver dator.


 
Senast ändrad:
Tack för fin reseberättelse. Vi har varit på två långresor i Italien. Några av era platser har vi varit på, även ända ner till Neapel med Sorrento halvön. Men vi vill utforska Sydtyrol och Lombardiet mera nån gång. Gillar vandring i alperna.
Tack!
Piemonte o Valled'Aosta har mycket fina berg också! Nationalparken Gran Paradiso är fantastisk!!!
Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen