• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter - avsäkra på 230V-sidan?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Tänker installera en inverter som är helt skild från ordinarie 230V i husbilen.

Invertern skall installeras
- direkt på batterierna med en säkring på 200A
- med en fast anslutning till mikrovågsugn
- med ett fast eluttag

I diverse beskrivningar av inverterinstallationer står det att 230V-sidan skall avsäkras, ofta med en 2-polig brytare. Men i de videor jag tittat på verkar det inte som att man sätter dit någon säkring över huvud taget.

Så min fråga är om det skall sitta någon säkring för 230V efter utgången av 230V på invertern?

Kjell

Visst kan jag göra en sammanfattning. Jag brukar ju inte dra mig för att skriva om vad jag gjort i husbilen. Men den sker i så fall utifrån begränsad kompetens och avser ett mycket begränsat område. Jag tror att jag har mer att komma med när det gäller vad de allmänna råden skall omfatta, alltså själva innehållsförteckningen till de allmänna råden.

Eftersom det finns flera olika typer av inverters så måste rådet bli att kontakta tillverkaren/återförsäljaren ifall en PersonSkyddsBrytare (jordfelsbrytare är ju fel namn eftersom det inte har någonting med jorden att göra) fungerar att ansluta efter aktuell modell.

Vad jag läst så ska en psb tydligen fungera efter en Victroninverter, ifall det gäller alla deras modeller framgick inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen