• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter - avsäkra på 230V-sidan?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Tänker installera en inverter som är helt skild från ordinarie 230V i husbilen.

Invertern skall installeras
- direkt på batterierna med en säkring på 200A
- med en fast anslutning till mikrovågsugn
- med ett fast eluttag

I diverse beskrivningar av inverterinstallationer står det att 230V-sidan skall avsäkras, ofta med en 2-polig brytare. Men i de videor jag tittat på verkar det inte som att man sätter dit någon säkring över huvud taget.

Så min fråga är om det skall sitta någon säkring för 230V efter utgången av 230V på invertern?

Kjell

Om jag räknar på en mindre inverter (1200w) samt ett kablage (16mm2) med en sammanlagd maxlängd 1 m (plus/minus)
är det då tillräckligt att säkra detta med 100A vid batteriet?
Enl mina beräkningar bör kabelarean duga i det här exemplet, men hittar inget om vad som styr vilken säkring jag bör använda?

Snygg krympning Kjell!
Var köpte du verktyget?
Det var den här jag köpte

Svårt att välja då det finns många som ser likadana ut, bara färgen som skiljer vad jag kan se.

PS. Jag kan ju inte gå i god för tångens kvalitet då jag bara gjort två pressningar. Men det ser bra ut.DS

Senast ändrad:
Om jag räknar på en mindre inverter (1200w) samt ett kablage (16mm2) med en sammanlagd maxlängd 1 m (plus/minus)
Enl mina beräkningar bör kabelarean duga i det här exemplet, men hittar inget om vad som styr vilken säkring jag bör använda?
Enligt mina beräkningar så bör 100A räcka. Den högsta strömmen som kan gå igenom invertern blir 1200W/12V=100A.

För mig förefaller anslutningarna vara i klenaste laget. 35 kvmm för en inverter på 1200W är vad jag skulle välja.

Om det är totalt en meter kabel (plusanslutning + minusanslutning) så kommer de att generera 10W värme när du kör på full effekt. Är det en meter på vardera plus och minus, dvs. totalt 2 m, så kommer de att avge 20W värme. Spänningsfallet för en kabel med 16 kvmm är ca 0.1 V/m och strömmen 100 A -> 10 W.

Lika viktigt som pressen eller tom viktigare är kvaliten och utförande på kabelskorna. Jag rekommenderar alltid att välja ett känt fabrikat, mycket av det som finns på amazon är riktigt undermåeligt med tunnt gods. Den som Kjell använt i #37 ser väldigt vettig ut. Vill man testa en pressning så sågar man av kabelskon mitt i pressen, kabeln inuti kommer då i pricip att se ut som en homogen stång. Med klenare gods i kabelskon blir pressen inte fullgod eftersom dessa "enkla verktyg" inte styrs av presskraft utan av pressinsatsens storlek, man pressar tills det är stopp inte tills att rätt kraft uppnåtts.
Jag använder också alltid krympslang även om det inte behövs i torr miljö, över anslutningen använder jag sedan en gummituta om det finns möjlighet, ex:

Hälsningar
Peter

Det var den här jag köpte

Svårt att välja då det finns många som ser likadana ut, bara färgen som skiljer vad jag kan se.

PS. Jag kan ju inte gå i god för tångens kvalitet då jag bara gjort två pressningar. Men det ser bra ut.DS

Tack,
Jag misstänkte att det var den.
Jag beställde en likadan innan jag hann se ditt inlägg, tog satsen med kabelsaxen också, fick betala 1kr mer från säljaren jag valde.

Lika viktigt som pressen eller tom viktigare är kvaliten och utförande på kabelskorna. Jag rekommenderar alltid att välja ett känt fabrikat, mycket av det som finns på amazon är riktigt undermåeligt med tunnt gods. Den som Kjell använt i #37 ser väldigt vettig ut. Vill man testa en pressning så sågar man av kabelskon mitt i pressen, kabeln inuti kommer då i pricip att se ut som en homogen stång. Med klenare gods i kabelskon blir pressen inte fullgod eftersom dessa "enkla verktyg" inte styrs av presskraft utan av pressinsatsens storlek, man pressar tills det är stopp inte tills att rätt kraft uppnåtts.
Jag använder också alltid krympslang även om det inte behövs i torr miljö, över anslutningen använder jag sedan en gummituta om det finns möjlighet, ex:

Hälsningar
Peter

Läser man de dåliga recensionerna betyg 1, vilket jag alltid gör så förstår man att de som säljs billigt, är dyrt skräp, jag brukar köpa mina rörkabelskor på Hjertmans, de är riktigt kraftiga.

Tack,
Jag misstänkte att det var den.
Jag beställde en likadan innan jag hann se ditt inlägg, tog satsen med kabelsaxen också, fick betala 1kr mer från säljaren jag valde.
Jag är inte van att använda kabelsax, men den gav en väldigt fin snittyta. Sen hur den fungerar efter en tids användning återstår ju att se.

Har nu provmonterat 12V-anslutningen på invertern. Med kablarna rätt ut från invertern blev montageavståndet för långt då kabeln på 50mm2 har stor böjradie. Köpte därför ett par kopplingsbleck som sitter mellan anslutningen på invertern och kabelskon. Nu gäller det bara att isolera anslutningarna på ett bra sätt.

IMG_6809.jpeg

IMG_6808.jpeg

När bilderna togs hade jag ännu inte isolerat kabelskornas kabelanslutning.

Borde väl fungera?

Jag har tillgång till elektriker som jag kan konsultera. Men jag föredrar att lyfta frågorna på vårt forum där det också finns en massa experter. Både jag och andra lär oss en massa saker genom att dryfta våra frågor här på forumet. Om det i slutänden visar sig att jag behöver tala med en elektriker så gör jag ju naturligtvis det.
Mjaa.. Lyssna på en Elektriker vidhåller jag.. de är experter, helst en Elektriker som pysslar med 12V/230 V system i fritidsfordon.
Är så lätt att orsaka permaneta skador som amatör pulare, de få Husbilsbränder som sker i landet är mest relaterade till hemmafixare
som pillat och förbättrat elsystemet.. :)

Har även lärt mig att kabelskorna skall vara utan ”lufthål” för att förhindra oxidation. Men vet inte hur stor roll det spelar? Kanske lite lim i hålet?
En Bilelektriker talade om ett bra knep redan på 1970 talet för att för evigt undvika oxidation på kontakter och Batteripolerna...
innan man sätter på kabelskon eller annat på kabeln lägg på lite KLÖVER VASELIN, perfekt, skyddar mot oxidation och stöter bort fukt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen