• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter - avsäkra på 230V-sidan?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Tänker installera en inverter som är helt skild från ordinarie 230V i husbilen.

Invertern skall installeras
- direkt på batterierna med en säkring på 200A
- med en fast anslutning till mikrovågsugn
- med ett fast eluttag

I diverse beskrivningar av inverterinstallationer står det att 230V-sidan skall avsäkras, ofta med en 2-polig brytare. Men i de videor jag tittat på verkar det inte som att man sätter dit någon säkring över huvud taget.

Så min fråga är om det skall sitta någon säkring för 230V efter utgången av 230V på invertern?


Kjell
 
Mjaa.. Lyssna på en Elektriker vidhåller jag.. de är experter, helst en Elektriker som pysslar med 12V/230 V system i fritidsfordon.
Är så lätt att orsaka permaneta skador som amatör pulare, de få Husbilsbränder som sker i landet är mest relaterade till hemmafixare
som pillat och förbättrat elsystemet.. :)
Mjaa…. I teorin så tror jag att du har helt rätt men i praktiken tror jag att det ser annorlunda ut. Många gör installationer utan tillräcklig kunskap. Om vi med hjälp av forumet kan öka kunskapen hos medlemmarna så tror åtminstone jag att risken för felaktiga installationer minskar. Med det sagt så skall man naturligtvis anlita experter om man känner att man saknar tillräcklig kunskap.
 
Med Sandstroems förslag om gummitutor för att täcka anslutningarna på invertern gav jag mig ut på jakt efter sådana.
Första försöket var på Mekonomen, andra på Biltema, tredje hos en husbilsförsäljare och det fjärde hos båttillbehörsbutiken SeaSea.
Ingenstans fanns några gummitutor att finna.

Min tanke var att försöka gynna de lokala handlarna. Men efter 4 mils bilåkning till en kostnad som säkert är högre än den för själva tutorna övergår jag nu till att beställa via nätet. Lite sorgligt att det har blivit så. Lite svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Är det nätet som konkurrerat ut handlarna eller är det handlarnas dåliga sortiment som gynnat näthandeln.

Jag avser inte att dra igång en diskussion om näthandelns vara eller inte vara, utan bara delge lite tankar efter en förmiddag på jakt utan resultat.
 
Det låter lite märkligt att bränder/brandrisk ökar, ifall man förbättrar elsystemet.

De absolut vanligaste varmgångar jag sett är i kontakt på ebl till kylskåp, där brukaren envisas med att köra absorbtionskylen på 12V, dessa kontakter har svårt att hantera denna i förhållande höga ström.
Där har dock ingen varit och pillat, utan är inte dimensionerat original för uppgiften, här krävs alltså en förbättring av t.ex. en hemmafixare.
 
Trots mer än 45 år i branschen har jag aldrig sett någon officiell svensk statistik över vare sig brandtillbud eller dödsolyckor relaterade till fritidsfordon. Orsaken är förmodligen att det absoluta antalet är väldigt litet.

Pålle

Statistik över räddningstjänstens insatser​

Här finns via MBS statistik om man orkar grotta sig ner i den.
Men det som finns rör till mycket stor del till trafikolyckor och inte det som diskuteras här.
 
Trots mer än 45 år i branschen har jag aldrig sett någon officiell svensk statistik över vare sig brandtillbud eller dödsolyckor relaterade till fritidsfordon. Orsaken är förmodligen att det absoluta antalet är väldigt litet.

Pålle
Nix, men faktum kvarstår att väldigt få hanterar 12V system som något farligt. Men med de strömstyrkor vi har vid kortslutning av ett 12V bilbatteri borde vi vara lika oroliga för felaktiga installationer som vi är för Gasolsystemen.
Caravan club kollar att vi har en godkänd anslutningskabel för 230V, vi pratar då om en anslutningskabel som är utomhus i fria luften, avsäkrad i båda ändar och oftast försedd med jordfelsbrytare på båda sidor. Men om någon ansluter en 1000W inverter med 1,5 mm2 kabel helt osäkrat mot et 95Ah batteri, vem kollar det?

Hälsningar
Peter
 

Statistik över räddningstjänstens insatser​

Här finns via MBS statistik om man orkar grotta sig ner i den.
Men det som finns rör till mycket stor del till trafikolyckor och inte det som diskuteras här.
Den statistiken säger tyvärr inte så mycket, och dessutom omfattar den endast två år (2022 och 2023).

Ett exempel på ofullständigheten: Under 2023 redovisar man 2.783 bränder och brandtillbud utomhus där enbart personbilar varit inblandade. Av dessa gick det inte att fastställa brandorsaken i 1.044 fall...

Och var hittar jag de (minst) tre fall under 1990-talet där brand med dödsoffer i husvagn (förmodligen) startat genom att någon sparkat av sig täcket så att det ramlat ner över en kupévärmare placerad på golvet?

Lika omöjligt är det att hitta det äldre par som satte upp ett mörkt tyg över den orange Bofors-takluckan i sin Polar-husvagn (midnattssolen kan vara stark i norr), med påföljd att säkerhetsventilationen blev otillräcklig och de avled av koloxidförgiftning...

Pålle
 
Senast ändrad:
Nix, men faktum kvarstår att väldigt få hanterar 12V system som något farligt. Men med de strömstyrkor vi har vid kortslutning av ett 12V bilbatteri borde vi vara lika oroliga för felaktiga installationer som vi är för Gasolsystemen.
Caravan club kollar att vi har en godkänd anslutningskabel för 230V, vi pratar då om en anslutningskabel som är utomhus i fria luften, avsäkrad i båda ändar och oftast försedd med jordfelsbrytare på båda sidor. Men om någon ansluter en 1000W inverter med 1,5 mm2 kabel helt osäkrat mot et 95Ah batteri, vem kollar det?

Hälsningar
Peter

Instämmer till 100%
Majoriteten känner inte till risker med 12V-systemet vill jag påstå.
Enligt mej är de större risker än med 230V-systemet i våra husbilar.

Här är ett tydligt klipp från en kanal jag följt i många år.
Han använder 12st ganska små parallellkopplade LFP-celler med en blocknyckel som förbrukare.
Här är det bara 3V som arbetsspänning, men det visar tydligt hur mycket energi vi har i våra stora LFP-batterier.
Det är därför jag rekommenderar en anpassad säkring närmast batteriet, man kan inte lita på att bms'et alltid bryter på hög ström.

 
Ja det har vært mange skader på personer som har kortsluttet bilbatteri. Mest vanlig var en ring som km mellom verktøyet en skulle løsne ene polen på batteriet og enten metallet mellom cellene eller andre polen. Rask amputering av en finger.
 
De senaste inläggen handlar ju om elsäkerhet och om hur man gör säkra installationer i husbil både vad avser 12V/24V och 230V.

I kunskapsbiblioteket finns 2 trådar som handlar om elsäkerhet. Mitt förslag är att vi kompletterar dessa med
”Allmänna råd avseende elinstallationer av 12V/24V och 230V” och ber någon kunnig att ta fram ett förslag till dessa råd.

Råden skulle t.ex kunna handla om

- CE-märkning
- Val av utrustning, säkringar och kablar
- Dimensionering av utrustning, säkringar och kablar
- Installation av apparater, säkringar och kablar
-
-

Råden skall vara just råd och inte instruktioner då jag antar att iHusbil inte skall kunna ställas till ansvar för om någon följer dessa råd.

Bara en tanke från mig med hänsyn till vad som skrivs i inläggen ovan och vad som skrivits i en mängd andra trådar på forumet.

Dessutom är frågan om elsäkerhet så viktig att den förtjänar en egen tråd.
 
Senast ändrad:
Noe jeg har erfart er at el installatører ikke alltid har full forståelse for lav Dc spenning og høye A verdier. Snakket med et par om hva som skulle til for å levere 2 kW 12V. De regnet fort ut at 2 kW skulle fungere med 2,5 mm2 kabel! Når jeg spurte om de virkelig kunne mate nesten 200A gjennom den kabelen så gikk det etter hvert opp for de at deres svar var fullstendig galt.
 
Trots mer än 45 år i branschen har jag aldrig sett någon officiell svensk statistik över vare sig brandtillbud eller dödsolyckor relaterade till fritidsfordon. Orsaken är förmodligen att det absoluta antalet är väldigt litet.

Pålle
Har dock läst att där man kunnat se någon orsak.. troligen där man lyckats släcka i tid har det varit flera där Bror duktig pillat med det elektriska.. är ju bara 12Volt som dessa uttrycker sig... är ju ofarligt.. eller hur?
 
Jag skulle vilja testa om invertern fungerar innan jag installerar den. Men jag har inte tillgång till något batteri. Kan man ansluta en batteriladdare i stället för ett batteri?

Om det går, vilken av följande laddare är mest lämplig?

IMG_6810.jpeg
IMG_6811.jpeg
IMG_6812.jpeg
 
Det er lettere å fortelle hvilken som er minst brukbar for dette og det er Ctek som er en multifase lader. De to andre kjenner jeg ikke men begge ser ut som konstant spenning ladere av gammel konstruksjon. De klarer muligens å starte inverteren, men selv 9 A laderen (den røde) klarer ikke 100W last på inverteren. Tudor omlag det halve.
 
Det er lettere å fortelle hvilken som er minst brukbar for dette og det er Ctek som er en multifase lader. De to andre kjenner jeg ikke men begge ser ut som konstant spenning ladere av gammel konstruksjon. De klarer muligens å starte inverteren, men selv 9 A laderen (den røde) klarer ikke 100W last på inverteren. Tudor omlag det halve.
Tack Knut. Tänkte bara testa med liten belastning på 230V-sidan, kanske en USB-laddare på 50W.
 
Jeg er nesten sikker på at den røde er en tradisjonell batterilader med en transformator med 2 utganger og bryteren for 12V eller 6V velger utgang som mates inn i en enkel likeretter. I beste fall er dette en brokoblet, Er det som på de virkelig gamle kun en diode så kan dette føre til pulser som enkelte invertere ikke håndterer. Som en litt utenfor saken ting som dukket opp i minnet var en restaurering jeg gjorde rundt 1970 av en da veldig gammel bileletrisk prøvebenk med lader. Denne hadde en likeretter fra 1930 tallet en gang. Kult at denne gamle likeretteren fungerte for det var umulig allered eden gangel å finne en erstatning uten å benytte en moderne diode. Pulsene fra denne likeretteren var faktsik bedre enn med en germanium diode som jeg sammenlignet med. I dag benytter vi silisium dioder somhar en enda mer brutal puls fra en transformator. Men vi kan simulere den gamle pulsformen ved hjelp av kondenstorer og gjøre pulsene enda mer brukbare. En brokobling av 4 dioder sammen med en moderat kondensator gir veldig brukbar strømforsyning til det meste av elektronikk.
 
Det fungerade med den röda efter att jag ställa den på motorcykelläge. Annars blev spänningen för hög och invertern varnade för hög spänning.

Så här presenteras aktuella värden

IMG_6813.jpeg
på invertern

IMG_6814.jpeg

på den medföljande displayen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen