• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

VĂ€rme Inge 12v till Alde 3010

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Ort
GĂ€vle
Hej alla

Har ett problem 🙃
Sist var det spansk Gas men nu strömlös Alde och vattenpump.

LMC t712 -2014
Inge 12v till Alde 3010 + inge 12v till vattenpumpen, det funkade 1 maj sÄ bra sÄ... sen parkerat och för 3 dagar sedan sÄ funkar det inte.
Har ringt Alde och vi konstaterade att pannan funkar drog en kabel direkt till Alde12v matningen frÄn bo-batteriet och Alden och alde panelen startar sÄ det funkar, desamma med vattenpumpen kabel direkt frÄn batteriet till pumpen funkar.
Har bytt alla sÀkringar pÄ EBL-en som Àr en 630
kollat alla sÀkringar frÄn bo-batteriet samt bootsen etc.. Glas sÀkringar pÄ pannan Àr hela den startar och gÄr fint med direkt 12v frÄn batteriet.
Sen har vi ju dessa (Schaudt sdtbus am631) etc ? det blinkar röt och i jÀmn takt. LMC panelen visar bara U---- vilket Àr en V---- samt sÄ blinkar ikonen som man startar Alde panelen med pÄ LMC panelen.
Det kommer lite ström till Alde-pannan pÄ ynka 1,26v samma 1,26v till vattenpumpen.
Batterierna Àr full laddade Bo-delsbatteriet Àr frÄn Sunlux LiFePO4 160ah

Är det nĂ„n som har haft liknande problem ? och hur löste ni det?

Tacksam för alla förslag och tips

MvH
Tony
 
Hej igen,
Nu kom jag pÄ en viktig sak att tÀnka pÄ i samband med att man lossar kontakter med bÄde matning (tex minus o plus 12V) och olika signaler.

Dessa ska helst lossas dÄ man brutit +matningen. Om man lossar kontakten med matningen pÄ sÄ kan man ha otur att jorden/minus pinnen tappar kontakt före alla de andra signaler o plus matningen, dÄ Àr man utanför specifikationen för kretsar mm Àr gjorda för, och det kan gÄ ström konstiga vÀgar o förstöra kretsar.

USB kontakten som Àr gjord för att dras ut med spÀnning pÄ, s.k. "hot swap" har en lÀngre jord pinne, som gör att jorden Àr kvar sist o förhindrar att det kan gÄ strömmar konstiga vÀgar.

Mvh
Anders
 
Hej igen,
Nu kom jag pÄ en viktig sak att tÀnka pÄ i samband med att man lossar kontakter med bÄde matning (tex minus o plus 12V) och olika signaler.

Dessa ska helst lossas dÄ man brutit +matningen. Om man lossar kontakten med matningen pÄ sÄ kan man ha otur att jorden/minus pinnen tappar kontakt före alla de andra signaler o plus matningen, dÄ Àr man utanför specifikationen för kretsar mmde Àr gjorda för, och det kan gÄ ström konstiga vÀgar o förstöra kretsar.

USB kontakten som Àr gjord för att dras ut med spÀnning pÄ, s.k. "hot swap" har en lÀngre jord pinne, som gör att jorden Àr kvar sist o förhindrar att det kan gÄ strömmar konstiga vÀgar.

Mvh
Anders
Tack Anders
Efter detta el-felsĂ€ventyr nĂ€r det Ă€r klart blir det till att vara super noga 🙏
Nu vid 7:00 va man in till Autoexperten och bestĂ€llde en ny Sensor, de sa att den kan komma i dag 😯
 
Hej igen,
Nu kom jag pÄ en viktig sak att tÀnka pÄ i samband med att man lossar kontakter med bÄde matning (tex minus o plus 12V) och olika signaler.

Dessa ska helst lossas dÄ man brutit +matningen. Om man lossar kontakten med matningen pÄ sÄ kan man ha otur att jorden/minus pinnen tappar kontakt före alla de andra signaler o plus matningen, dÄ Àr man utanför specifikationen för kretsar mm Àr gjorda för, och det kan gÄ ström konstiga vÀgar o förstöra kretsar.

USB kontakten som Àr gjord för att dras ut med spÀnning pÄ, s.k. "hot swap" har en lÀngre jord pinne, som gör att jorden Àr kvar sist o förhindrar att det kan gÄ strömmar konstiga vÀgar.

Mvh
Anders
Har TvÀrtom alltid fÄtt info om att alltid ta bort Minus anslutning aldrig Plus, dÄ det vid uppstart kan ge en
"impuls" som förstör kretsarna om man sÀtter tillbaka Plus och Minus Àr ansluten...?
 
Har TvÀrtom alltid fÄtt info om att alltid ta bort Minus anslutning aldrig Plus, dÄ det vid uppstart kan ge en
"impuls" som förstör kretsarna om man sÀtter tillbaka Plus och Minus Àr ansluten...?
Tack Anders
Efter detta el-felsĂ€ventyr nĂ€r det Ă€r klart blir det till att vara super noga 🙏
Nu vid 7:00 va man in till Autoexperten och bestĂ€llde en ny Sensor, de sa att den kan komma i dag 😯
FÄr Du ÄterlÀmna den om det blir sÄ? öppet köp..
 
FÄr Du ÄterlÀmna den om det blir sÄ? öppet köp..
Nej det sa att det var en av fÄ produkter som man inte fÄr ÄterlÀmna men men...
Har man nÄ val? Felkoden Àr E022.
Och med referens blandannat ditt fall och 2 till sÄ tror jag att det Àr en av kanske 3 saker som Àr trasig. EBL,panel,sensor.
Att jag köper sensorn sjĂ€lv Ă€r för annars blir det 3 resor till Arlanda, sommaren Ă€r ju hĂ€r nĂ€stan och man vill ju skynda pĂ„ lite 😀
 
Nej det sa att det var en av fÄ produkter som man inte fÄr ÄterlÀmna men men...
Har man nÄ val? Felkoden Àr E022.
Och med referens blandannat ditt fall och 2 till sÄ tror jag att det Àr en av kanske 3 saker som Àr trasig. EBL,panel,sensor.
Att jag köper sensorn sjĂ€lv Ă€r för annars blir det 3 resor till Arlanda, sommaren Ă€r ju hĂ€r nĂ€stan och man vill ju skynda pĂ„ lite 😀
SÄ Àr det, och den kan ju sÀljas om sÄ Àr!
 
Har TvÀrtom alltid fÄtt info om att alltid ta bort Minus anslutning aldrig Plus, dÄ det vid uppstart kan ge en
"impuls" som förstör kretsarna om man sÀtter tillbaka Plus och Minus Àr ansluten...?
Ja det har du rÀtt i att man tex för startbatteriet brukar lossa minus-pol, dÄ det oftast Àr lÀttast jÀmfört med plus-pol som ofta har en massa sÀkringar kopplade i nÀrheten, och kontakt-studsen, i ms tidskala blir det oavsett hur snabb o precis du Àr, kanske Àr sÀmre att fÄ mellan batteri o sÀkringar, Àn mellan minus pÄ batteriet o hela jorden.

Men jag tror dom flesta monterar huvudbrytare pÄ plus-sidan.

Men om du bryter plus eller minus sidan till batteriet spelar ingen roll, det blir spÀnninglöst, som Àr det viktiga nÀr man ska ta loss sensor eller ECU kontakter, dÀr det finns risk som jag beskrev innan att jord pinnen tex lossar nÄgra 10 tal ms innan kÀnslig/a signaler o plus matningen i kontakten lossar och att det dÄ kan gÄ strömmar i ej tÀnkta vÀgar och skada kretsar.

Ta gÀrna isÀr en USB kontakt, eller rÀcker o titta in pÄ ledarna, sÄ ser du att jord pinnen Àr lÀngre!

Mvh
Anders
 
Ja det har du rÀtt i att man tex för startbatteriet brukar lossa minus-pol, dÄ det oftast Àr lÀttast jÀmfört med plus-pol som ofta har en massa sÀkringar kopplade i nÀrheten, och kontakt-studsen, i ms tidskala blir det oavsett hur snabb o precis du Àr, kanske Àr sÀmre att fÄ mellan batteri o sÀkringar, Àn mellan minus pÄ batteriet o hela jorden.

Men jag tror dom flesta monterar huvudbrytare pÄ plus-sidan.

Men om du bryter plus eller minus sidan till batteriet spelar ingen roll, det blir spÀnninglöst, som Àr det viktiga nÀr man ska ta loss sensor eller ECU kontakter, dÀr det finns risk som jag beskrev innan att jord pinnen tex lossar nÄgra 10 tal ms innan kÀnslig/a signaler o plus matningen i kontakten lossar och att det dÄ kan gÄ strömmar i ej tÀnkta vÀgar och skada kretsar.

Ta gÀrna isÀr en USB kontakt, eller rÀcker o titta in pÄ ledarna, sÄ ser du att jord pinnen Àr lÀngre!

Mvh
Anders
VÄr huvudbrytare monterad av Westfalia nÀr bilen byggdes sitter pÄ minus.. skulle tro att detta Àr som sÄ mycket
annat idag olika skolor och erfarenheter, sjÀlv skÄdar jag inte given hÀst i munnen utan kör som vanligt :)
 
Sensorn Àr pÄ plats och nu Àr det inte nÄ E022 och inge felmeddelande alls.
Men men... vatten pump funkar ej samt Alde funkar ej, ja inte som det skar i allafall.
SÄ det Àr bara att vÀnta pÄ nya LMC panelen som Stefan i Arlanda har bestÀllt.
Fan ocksÄ brukar jag utbrista!
HĂ„ller tummen!
:)
 
Ok sagan har ett lyckligt slut 😀
Som andra liknande historier sÄ blev det samma för mig, byte av EBL (laddar inte bobatteriet)
HELLA batterisensor dÄ fel kod var (E022) sÄ i dag en ny LMC panel.
Nu Ă€r sommaren rĂ€ddad 🙏🙂
2 vÀndor till Stefan och hans kolegor pÄ SE Motor Camp i Arlanda
Stort tack till er.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen