• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

VĂ€rme Inge 12v till Alde 3010

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Ort
GĂ€vle
Hej alla

Har ett problem 🙃
Sist var det spansk Gas men nu strömlös Alde och vattenpump.

LMC t712 -2014
Inge 12v till Alde 3010 + inge 12v till vattenpumpen, det funkade 1 maj sÄ bra sÄ... sen parkerat och för 3 dagar sedan sÄ funkar det inte.
Har ringt Alde och vi konstaterade att pannan funkar drog en kabel direkt till Alde12v matningen frÄn bo-batteriet och Alden och alde panelen startar sÄ det funkar, desamma med vattenpumpen kabel direkt frÄn batteriet till pumpen funkar.
Har bytt alla sÀkringar pÄ EBL-en som Àr en 630
kollat alla sÀkringar frÄn bo-batteriet samt bootsen etc.. Glas sÀkringar pÄ pannan Àr hela den startar och gÄr fint med direkt 12v frÄn batteriet.
Sen har vi ju dessa (Schaudt sdtbus am631) etc ? det blinkar röt och i jÀmn takt. LMC panelen visar bara U---- vilket Àr en V---- samt sÄ blinkar ikonen som man startar Alde panelen med pÄ LMC panelen.
Det kommer lite ström till Alde-pannan pÄ ynka 1,26v samma 1,26v till vattenpumpen.
Batterierna Àr full laddade Bo-delsbatteriet Àr frÄn Sunlux LiFePO4 160ah

Är det nĂ„n som har haft liknande problem ? och hur löste ni det?

Tacksam för alla förslag och tips

MvH
Tony
 
NÄ er vel disse to enhetene like ved hverandre, prÞv Ä fÞlge kabeln fra en eller begge og se om det er en sammenkobling som har lÞsnet. Spenningen du avleser ved enhetene tyder pÄ en dÄrlig kontakt. Egentlig er dette en av de vanskeligste feil Ä sÞke, men nÄr du finner den er den ofte veldig synlig. Om det finnes dokumentasjon pÄ hvilken sikring som er for disse to enhetene sÄ se godt pÄ kontaktene i sikringsholderen og om mulig kontroller spenningen pÄ kabeltilkoblingen. Beste tilfelle er at du finner feilen der.
 
Hej Knut
Jag har börjat med liknande arbete, följt kabeln frÄn pannan till pumpen frÄn pumpen under ena soffan pÄ golvet Àr dessa 3 busar (se bild)
allt vÀrkar vara seriekopplat (den gubben till den gubben etc..) det blev för kallt efter 4 timmars krypning med pannlampa i gÄr men ska fortsÀtta i dag.

Vill tillÀgga att jag har stÀngt av LMC panelen pÄ korrekt vis on/off 1 klick pÄ vredet sen hÄlla in vredet 30 sec tills off kommer pÄ panelen
Har lÀst en del pÄ nÀtet och mÄnga för det rÄdet "vid frÄga om V---- pÄ LMC panelen.
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    240,7 KB · Visningar: 22
Det Àr möjligt du sjÀlv lÀst det hÀr i din manual.

I de hÀr busmodulerna sitter det polyswitchar pÄ utgÄngarna och som Àr ett slags sjÀlvÄterstÀllande sÀkringar.
För att ÄterstÀllning ska ske mÄste EBL vara strömlös minst 2 min Àven frÄn 230V.

FrÄn manualen
The following functions are protected by a polyswitch fuse:
F All outputs of the bus modules
F Control panel / internal controller in the EBL 630
If a fault occurs here, the electroblock must be switched off for approx. 2 minutes and be
disconnected from the 230V mains. The polyswitch fuses of the EBL and bus modules
reset by themselves during this time.
 
Hej Knut
Jag har börjat med liknande arbete, följt kabeln frÄn pannan till pumpen frÄn pumpen under ena soffan pÄ golvet Àr dessa 3 busar (se bild)
allt vÀrkar vara seriekopplat (den gubben till den gubben etc..) det blev för kallt efter 4 timmars krypning med pannlampa i gÄr men ska fortsÀtta i dag.

Vill tillÀgga att jag har stÀngt av LMC panelen pÄ korrekt vis on/off 1 klick pÄ vredet sen hÄlla in vredet 30 sec tills off kommer pÄ panelen
Har lÀst en del pÄ nÀtet och mÄnga för det rÄdet "vid frÄga om V---- pÄ LMC panelen.
NÄgot som kan vara bra att ha koll pÄ att inte kommunikationskablar (BUS) ligger parallellt med med 230V kablar. Ett avstÄnd 15-20 cm brukar vara bra. Det gör inget om de korsar varandra. Starkströmmen kan störa BUS kommunikationen.
Det bör Àven sitta en dÀmpning, motstÄnd (terminering) vid sista modulen för att stabilisera BUS ledningen. NÀr det Àr störningar Àr det inte ovanligt att moduler gÄr offline ganska ofta.
Ibland Àr kommunikationsledningen inte dragen i serie hela vÀgen. Ibland med avstick hÀr och dÀr. DÄ kan det ocksÄ bli störningar.

Om man fÄr Norska systemet dÄ och dÄ kan det tex vara nÄgot fel med dragningen.

Norsk reset pÄ svenska eller pÄ Norska heter det den Svenske knappen för att Äterstarta hela systemet. Som det har skrivits ovan testa att Äterstarta.
 
Hej alla

Har ett problem 🙃
Sist var det spansk Gas men nu strömlös Alde och vattenpump.

LMC t712 -2014
Inge 12v till Alde 3010 + inge 12v till vattenpumpen, det funkade 1 maj sÄ bra sÄ... sen parkerat och för 3 dagar sedan sÄ funkar det inte.
Har ringt Alde och vi konstaterade att pannan funkar drog en kabel direkt till Alde12v matningen frÄn bo-batteriet och Alden och alde panelen startar sÄ det funkar, desamma med vattenpumpen kabel direkt frÄn batteriet till pumpen funkar.
Har bytt alla sÀkringar pÄ EBL-en som Àr en 630
kollat alla sÀkringar frÄn bo-batteriet samt bootsen etc.. Glas sÀkringar pÄ pannan Àr hela den startar och gÄr fint med direkt 12v frÄn batteriet.
Sen har vi ju dessa (Schaudt sdtbus am631) etc ? det blinkar röt och i jÀmn takt. LMC panelen visar bara U---- vilket Àr en V---- samt sÄ blinkar ikonen som man startar Alde panelen med pÄ LMC panelen.
Det kommer lite ström till Alde-pannan pÄ ynka 1,26v samma 1,26v till vattenpumpen.
Batterierna Àr full laddade Bo-delsbatteriet Àr frÄn Sunlux LiFePO4 160ah

Är det nĂ„n som har haft liknande problem ? och hur löste ni det?

Tacksam för alla förslag och tips

MvH
Tony
Har Du LMC? Har Du panelen med en stor svart Knapp/Ratt?
Testa dÄ att göra hela Bodelens strömlös sÄ CanBus systemet ÄterstÀller sig.
Det gör Du genom att först trycka in knappen 1 gÄng, sedan hÄlla den inne i
botten tills det piper och det stÄr OFF i rutan.
VÀnte en stund sÄ att CanBus hinner gÄ ner. HÄll sedan in Knappen i botten
igen tills det piper och stÄr ON i rutan.
Detta brukar lösa mÄnga smÄ retfulla fel.
(U i panelen kan innebÀra Batteriproblem har Du Checkat av att batteriet Àr okay.)
Om Ă„terstĂ€llning inte funkar tar Du kontakt med www.hedstromsfritid.se i Överlida Ă€garen Ă€r en av de fĂ„ som kan LMC ordentligt.
PÄ fb. finns ocksÄ: Vi som har LMC Husbil och Husvagn grupp.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-05-10 kl. 09.04.06.png
    Skärmavbild 2024-05-10 kl. 09.04.06.png
    871,3 KB · Visningar: 2
Senast Àndrad:
CANBUS specification er at det i begge ender skal vÊre en 120 ohm terminering. Beste mÄte Ä kontrollere selve busen er Ä mÄle mottanden mellom de to ledere nÄr hele anlegget er strÞmlÞst, er et et brudd mÄler en 120 ohm et allt ok mÄler en 60 ohm. Dette gjÞr at canbus er ganske robust.
 
CANBUS specification er at det i begge ender skal vÊre en 120 ohm terminering. Beste mÄte Ä kontrollere selve busen er Ä mÄle mottanden mellom de to ledere nÄr hele anlegget er strÞmlÞst, er et et brudd mÄler en 120 ohm et allt ok mÄler en 60 ohm. Dette gjÞr at canbus er ganske robust.
I LMCs CanBus finns inga sĂ€kringar utan ”fel” som i vanliga system löses med att stĂ€nga ner systemet och Ă„terstarta det.
Är det enda en icke kunnig person kan göra, och skall göra!
Finns sjĂ€lvutnĂ€mnd expertis som förstört en eller flera CanBus ”puckar”.
SÄ det bÀsta Àr att följa Boken.
Man kan ocksÄ genom att.. om jag minns rÀtt.. markera symbolen för Bodelsbatteriet fÄ fram Felkoder om det finns fel.
Vad de betyder kan jag inte bidra med dÄ facit försvunnit, men det kan Jonas Hedström.
Att det stÄr U (V) indikerar batteriproblem vilken en medlem i LMC gruppen upptÀckte efter att konsulterat Jonas!
Batteribyte, och allt var okay, men andra fel kan ocksÄ ha med U att göra, men ofta Àr spÀnningsfall med i fel listan!
 
Senast Àndrad:
I LMCs CanBus finns inga sĂ€kringar utan ”fel” som i vanliga system löses med att stĂ€nga ner systemet och Ă„terstarta det.
Är det enda en icke kunnig person kan göra, och skall göra!
Finns sjĂ€lvutnĂ€mnd expertis som förstört en eller flera CanBus ”puckar”.
SÄ det bÀsta Àr att följa Boken.
Man kan ocksÄ genom att.. om jag minns rÀtt.. markera symbolen för Bodelsbatteriet fÄ fram Felkoder om det finns fel.
Vad de betyder kan jag inte bidra med dÄ facit försvunnit, men det kan Jonas Hedström.
Att det stÄr U (V) indikerar batteriproblem vilken en medlem i LMC gruppen upptÀckte efter att konsulterat Jonas!
Batteribyte, och allt var okay, men andra fel kan ocksÄ ha med U att göra, men ofta Àr spÀnningsfall med i fel listan!
Jo sÄ sant.
För mig Àr det kinesiska lite dethÀr med canbus. Har kollat med multimeter hela dagen puhh. Ström kommer fram frÄn ebl till canbusar samt det tunna grÄ som kopplar samma dem. Samma till lmc panelen. ena canbusen som inte sender 12v vidare Àr denna (se bild) den kommer det bara 1,23v utgÄngen till vattenpumpen.
Ringde en lmc firma vid VÀsterÄs i dag och efter en förklaring sÄ trodde han att det Àr lmc panel eller ebl 630.
Ok tĂ€nker man 50/50 om jag köper ny Ebl och lmc panel vilket blir rĂ€tt dyrt bara för att felsöka đŸ˜”â€đŸ’«
Är det ingen med kunskap som Ă€r pĂ„ genomresa via GĂ€vle 😉😇
SkÀmt o sido jag har kört fast helt o hÄllet.
 
Jo sÄ sant.
För mig Àr det kinesiska lite dethÀr med canbus. Har kollat med multimeter hela dagen puhh. Ström kommer fram frÄn ebl till canbusar samt det tunna grÄ som kopplar samma dem. Samma till lmc panelen. ena canbusen som inte sender 12v vidare Àr denna (se bild) den kommer det bara 1,23v utgÄngen till vattenpumpen.
Ringde en lmc firma vid VÀsterÄs i dag och efter en förklaring sÄ trodde han att det Àr lmc panel eller ebl 630.
Ok tĂ€nker man 50/50 om jag köper ny Ebl och lmc panel vilket blir rĂ€tt dyrt bara för att felsöka đŸ˜”â€đŸ’«
Är det ingen med kunskap som Ă€r pĂ„ genomresa via GĂ€vle 😉😇
SkÀmt o sido jag har kört fast helt o hÄllet.
 

Bilagor

  • 20240510_180051.JPG
    20240510_180051.JPG
    1,1 MB · Visningar: 17
Det Àr möjligt du sjÀlv lÀst det hÀr i din manual.

I de hÀr busmodulerna sitter det polyswitchar pÄ utgÄngarna och som Àr ett slags sjÀlvÄterstÀllande sÀkringar.
För att ÄterstÀllning ska ske mÄste EBL vara strömlös minst 2 min Àven frÄn 230V.

FrÄn manualen
The following functions are protected by a polyswitch fuse:
F All outputs of the bus modules
F Control panel / internal controller in the EBL 630
If a fault occurs here, the electroblock must be switched off for approx. 2 minutes and be
disconnected from the 230V mains. The polyswitch fuses of the EBL and bus modules
reset by themselves during this time.

Det borde vara en hel del larm. Tex om nÄgon modul Àr offline kommer att larm att aktiveras för kommunikations fel. Testa att stÀnga av och pÄ 12V i bilen. Varje enskilt larm kommer att visas i 5 sekunder osv. nÀr 12V sÀtts pÄ, om jag uppfattade det hela rÀtt.
TÀnker en del om modulen som styr pumpen. Jag tycker att det kan vara fel att den digitala utgÄngen tar all last för tex pumpen i modulen. Det bÀsta Àr att utgÄngen vÀxlas av med ett relÀ istÀllet. Jag har sett vid flera tillfÀllen utgÄngar som har gÄtt sönder vid för hög last. Det gÀller fastighetsautomation.

Jag hittade en lÄng lista med bÄde funktioner och larmkoder i ett annat forum. Information fÄr lÀmnas ut frÄn det forumet.
 
Jo sÄ sant.
För mig Àr det kinesiska lite dethÀr med canbus. Har kollat med multimeter hela dagen puhh. Ström kommer fram frÄn ebl till canbusar samt det tunna grÄ som kopplar samma dem. Samma till lmc panelen. ena canbusen som inte sender 12v vidare Àr denna (se bild) den kommer det bara 1,23v utgÄngen till vattenpumpen.
Ringde en lmc firma vid VÀsterÄs i dag och efter en förklaring sÄ trodde han att det Àr lmc panel eller ebl 630.
Ok tĂ€nker man 50/50 om jag köper ny Ebl och lmc panel vilket blir rĂ€tt dyrt bara för att felsöka đŸ˜”â€đŸ’«
Är det ingen med kunskap som Ă€r pĂ„ genomresa via GĂ€vle 😉😇
SkÀmt o sido jag har kört fast helt o hÄllet.
Vart Bor Du i GĂ€vle?
Jag bor pÄ Alderholmen?
 
Hej alla

Har ett problem 🙃
Sist var det spansk Gas men nu strömlös Alde och vattenpump.

LMC t712 -2014
Inge 12v till Alde 3010 + inge 12v till vattenpumpen, det funkade 1 maj sÄ bra sÄ... sen parkerat och för 3 dagar sedan sÄ funkar det inte.
Har ringt Alde och vi konstaterade att pannan funkar drog en kabel direkt till Alde12v matningen frÄn bo-batteriet och Alden och alde panelen startar sÄ det funkar, desamma med vattenpumpen kabel direkt frÄn batteriet till pumpen funkar.
Har bytt alla sÀkringar pÄ EBL-en som Àr en 630
kollat alla sÀkringar frÄn bo-batteriet samt bootsen etc.. Glas sÀkringar pÄ pannan Àr hela den startar och gÄr fint med direkt 12v frÄn batteriet.
Sen har vi ju dessa (Schaudt sdtbus am631) etc ? det blinkar röt och i jÀmn takt. LMC panelen visar bara U---- vilket Àr en V---- samt sÄ blinkar ikonen som man startar Alde panelen med pÄ LMC panelen.
Det kommer lite ström till Alde-pannan pÄ ynka 1,26v samma 1,26v till vattenpumpen.
Batterierna Àr full laddade Bo-delsbatteriet Àr frÄn Sunlux LiFePO4 160ah

Är det nĂ„n som har haft liknande problem ? och hur löste ni det?

Tacksam för alla förslag och tips

MvH
Tony
Bor Du i GÀvle eller Àr Du pÄ genomresa!
Bor Du i nĂ€rheten kan Du ringa ”706076168”
 
En liten updatering.
Har varit till en LMC verkstad i dag.
DÀr byttes EBL för den laddar inte bobatteriet, men felet kvarstÄr med alde n och vattenpumpen.
SÄ dom har nu bestÀllt en ny LMC panel.
En ny felkod kom upp nu. E022
Ebl 15000:-
Panel 6000:-
Som tur Àr gÄr det pÄ försÀkring.
 
En liten updatering.
Har varit till en LMC verkstad i dag.
DÀr byttes EBL för den laddar inte bobatteriet, men felet kvarstÄr med alde n och vattenpumpen.
SÄ dom har nu bestÀllt en ny LMC panel.
En ny felkod kom upp nu. E022
Ebl 15000:-
Panel 6000:-
Som tur Àr gÄr det pÄ försÀkring.
Besökte Du dem vi pratade om!
En djÀkla tur om försÀkringen tar det!
Kostar panelen 15 tusen idag.. fy för den lede!’
Köp en trisslott
😂
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen