• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

VĂ€rme Inge 12v till Alde 3010

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Ort
GĂ€vle
Hej alla

Har ett problem 🙃
Sist var det spansk Gas men nu strömlös Alde och vattenpump.

LMC t712 -2014
Inge 12v till Alde 3010 + inge 12v till vattenpumpen, det funkade 1 maj sÄ bra sÄ... sen parkerat och för 3 dagar sedan sÄ funkar det inte.
Har ringt Alde och vi konstaterade att pannan funkar drog en kabel direkt till Alde12v matningen frÄn bo-batteriet och Alden och alde panelen startar sÄ det funkar, desamma med vattenpumpen kabel direkt frÄn batteriet till pumpen funkar.
Har bytt alla sÀkringar pÄ EBL-en som Àr en 630
kollat alla sÀkringar frÄn bo-batteriet samt bootsen etc.. Glas sÀkringar pÄ pannan Àr hela den startar och gÄr fint med direkt 12v frÄn batteriet.
Sen har vi ju dessa (Schaudt sdtbus am631) etc ? det blinkar röt och i jÀmn takt. LMC panelen visar bara U---- vilket Àr en V---- samt sÄ blinkar ikonen som man startar Alde panelen med pÄ LMC panelen.
Det kommer lite ström till Alde-pannan pÄ ynka 1,26v samma 1,26v till vattenpumpen.
Batterierna Àr full laddade Bo-delsbatteriet Àr frÄn Sunlux LiFePO4 160ah

Är det nĂ„n som har haft liknande problem ? och hur löste ni det?

Tacksam för alla förslag och tips

MvH
Tony
 
Besökte Du dem vi pratade om!
En djÀkla tur om försÀkringen tar det!
Kostar panelen 15 tusen idag.. fy för den lede!’
Köp en trisslott
😂
Ja och nej
Firman Sören KÀlls Bil tipsade mig om Stefan pÄ SE Motorcamp AB med mitt LMC problem.
Panelens pris Àr 6000:- och EBL 15000:- men som jag sa med den nya EBL-en sÄ har en ny felkod dykt upp E022 och som kan se sÄ Àr det batterisensor som ger en del info till EBL-en, inte bara temp en massa info om batteriet etc..
 
Ja och nej
Firman Sören KÀlls Bil tipsade mig om Stefan pÄ SE Motorcamp AB med mitt LMC problem.
Panelens pris Àr 6000:- och EBL 15000:- men som jag sa med den nya EBL-en sÄ har en ny felkod dykt upp E022 och som kan se sÄ Àr det batterisensor som ger en del info till EBL-en, inte bara temp en massa info om batteriet etc..
Jag hade ocksÄ Stefan i tankarna men, glömde bort Honom, Han har bra ryckte, fixar Àven plastskador.
Vad sa Han om Batterivalet som vi spÄnade om..? Litium kontra icke litium.
Hoppas det löser sig!
 
Jag hade ocksÄ Stefan i tankarna men, glömde bort Honom, Han har bra ryckte, fixar Àven plastskador.
Vad sa Han om Batterivalet som vi spÄnade om..? Litium kontra icke litium.
Hoppas det löser sig!
Han sa inget om det inte hans kollega heller.
Har lÀst pÄ nÀtet om litium osv
Och enligt Schaudt sÄ klarar EBL samt panelen litium, det Àr Schaudt som tillverkar bÄda.
Ja lmc sÀger att inte.
Men dĂ„ har Hymer och BĂŒrstner samma problem som LMC det har busspuckar samt andra mĂ€rken av nyare typ.
Pratade med Sunlux om deras batteri som jag har 160ah + booster, solpaneler, ragulator, 230 laddare, smartshunt. De ser inte heller att det ska vara nÄgot problem.
Har ocksÄ testat mitt system med AGM samma sak ingen Àndring.
Just nu sÄr HBn med allt i orginalt utförande.
Ska bli spÀnnande att se hur det funkar med ny panel?
Jag tror dock att det behövs en ny batterisensor ocksÄ med tanke pÄ felkod (E022) men hoppas att jag har fel.
 
Han sa inget om det inte hans kollega heller.
Har lÀst pÄ nÀtet om litium osv
Och enligt Schaudt sÄ klarar EBL samt panelen litium, det Àr Schaudt som tillverkar bÄda.
Ja lmc sÀger att inte.
Men dĂ„ har Hymer och BĂŒrstner samma problem som LMC det har busspuckar samt andra mĂ€rken av nyare typ.
Pratade med Sunlux om deras batteri som jag har 160ah + booster, solpaneler, ragulator, 230 laddare, smartshunt. De ser inte heller att det ska vara nÄgot problem.
Har ocksÄ testat mitt system med AGM samma sak ingen Àndring.
Just nu sÄr HBn med allt i orginalt utförande.
Ska bli spÀnnande att se hur det funkar med ny panel?
Jag tror dock att det behövs en ny batterisensor ocksÄ med tanke pÄ felkod (E022) men hoppas att jag har fel.
Hej
Den censor vi talade om igÄr hittade jag foto pÄ nÀr jag letade!IMG_7006.png
 
Japp exakt den Àr det.
Ringde Hedströms fritid i Överlida och han sa att det Ă€r svĂ„rt att hitta just denna med Nr 010.842-00 och jag vet inte om man kan köra med en nyare som finns pĂ„ MECA typ 010.842-001

Det Ă€r tufft att fĂ„ tag i info tycker jag đŸ˜”â€đŸ’«
 
Jo ser ut som min, men jag behöver veta om det funkar att byta till den som du visar, nummret Àr inte exakt samma.
Den jag har Àr 010.842-00 och den som du visar Àr 010.842-001
Jag har ingen aning om det mÄste vara exakt nummer.
Tack för tipset Åke

FrÄn det till nÄtt annat..
Tanke som spökar i huvudet 🙃

Det roliga i det hela Àr att husbils firmor jag talat med sÀger att det aldrig bytt en batteri sensor?? Jag vet 3 lmc Àgare och tidigare lmc Àgare, dÀr deras historier har slutat med byte av sensorn.
Kod: E022 (batterisensor) jag tror inte Schaudt tillverkar en massa EBLer och Paneler i sammarbete med HELLA och andra fabrikörer och sen bara har olika koder som inte betyder nÄtt.
Understryker att det bara Àr mina tankar om "aldrig bytt en batteri sensor"

Ringa Hella... Min tyska Àr lika med 0 sÄ att ringa dit blir det inte.
Men jag hittade ett svenskt telefonnummer i kvÀll med lite googlande sÄ skar testar det i morgon.
 
00 och 001 Àr typiska för den första upplagan och en revidering av denna. Bör bytas ut dÄ den ursprungliga varianten har ersatts av den reviderade.
Tack Knut
Jag misstÀnkte det ocksÄ med tanke pÄ likheten 00/001

Àr det samma tror ni om man har en EBL 630 A och sen installerar en EBL 630 B ? undrar för jag har hört olika teorier om dessa A och B
 
Jo ser ut som min, men jag behöver veta om det funkar att byta till den som du visar, nummret Àr inte exakt samma.
Den jag har Àr 010.842-00 och den som du visar Àr 010.842-001
Jag har ingen aning om det mÄste vara exakt nummer.
Tack för tipset Åke

FrÄn det till nÄtt annat..
Tanke som spökar i huvudet 🙃

Det roliga i det hela Àr att husbils firmor jag talat med sÀger att det aldrig bytt en batteri sensor?? Jag vet 3 lmc Àgare och tidigare lmc Àgare, dÀr deras historier har slutat med byte av sensorn.
Kod: E022 (batterisensor) jag tror inte Schaudt tillverkar en massa EBLer och Paneler i sammarbete med HELLA och andra fabrikörer och sen bara har olika koder som inte betyder nÄtt.
Understryker att det bara Àr mina tankar om "aldrig bytt en batteri sensor"

Ringa Hella... Min tyska Àr lika med 0 sÄ att ringa dit blir det inte.
Men jag hittade ett svenskt telefonnummer i kvÀll med lite googlande sÄ skar testar det i morgon.
Det borde sitta en liten sÀkring nÄgonstans pÄ plusmatningen( drivspÀnningen) till sensorn. Minus fÄr den den direkt frÄn batteriet. SÀkringen kan ha löst ut.
 
Det borde sitta en liten sÀkring nÄgonstans pÄ plusmatningen( drivspÀnningen) till sensorn. Minus fÄr den den direkt frÄn batteriet. SÀkringen kan ha löst ut.
Japp det finns en liten 2 amp sÀkring men den Àr hel.

GlĂ€djen som kom nĂ€r jag hittade glas sĂ€kringen i ebl en och att den var brĂ€nd var otrolig 😀 glĂ€dje tills man bytte den och felet var kvar, det varade i 30 min typ bilfĂ€rd till HB firma och tillbaka.
 
Japp det finns en liten 2 amp sÀkring men den Àr hel.

GlĂ€djen som kom nĂ€r jag hittade glas sĂ€kringen i ebl en och att den var brĂ€nd var otrolig 😀 glĂ€dje tills man bytte den och felet var kvar, det varade i 30 min typ bilfĂ€rd till HB firma och tillbaka.
Ett sista test för att utesluta att felet inte Àr i sjÀlva sensorn, men kanske i kablaget, prova att lossa kontakten till sensorn och sÀtt i en ny sÀkring o se om sÀkringen Àr hel, dÄ Àr det sÀkert sensorn, men gÄr sÀkringen sÄ Àr det kablaget eller nÄgot i EBLen
Mvh
Anders
 
Ett sista test för att utesluta att felet inte Àr i sjÀlva sensorn, men kanske i kablaget, prova att lossa kontakten till sensorn och sÀtt i en ny sÀkring o se om sÀkringen Àr hel, dÄ Àr det sÀkert sensorn, men gÄr sÀkringen sÄ Àr det kablaget eller nÄgot i EBLen
Mvh
Anders

Ok ska Ă„ka till HBn imorgon, testar det och Ă„terkommer.
Tack för tipset.

Dagens grej..
1. Ringde Stockholms nummret som jag sa.. blev en ÄtervÀndsgrÀnd.
2. mailat till Hella.com och till Hella.dk
Inget svar Àn om 010.842-00/010.842-001
Vill tillÀgga att MECA, Autoexperten etc.. som sÀljer dessa sensorer kan ej svara pÄ min fundering.
 
Hej
Den censor vi talade om igÄr hittade jag foto pÄ nÀr jag letade!Visa bilaga 38876
Det Àr troligen ett BMS, som hÄller koll pÄ batteristatusen, byter man batteri sÄ brukar man via ett bra diagnosverktyg programmera in att ett nytt batteri monterats, gör man inte det sÄ tror bilen att det gamla sitter kvar, hade det dÄ Àven kalkylerat att det batteriet var dÄligt sÄ fortsÀtter problemen Àven med ett nytt batteri. Sen Àdet viktigt att all ström ut//in gÄr via bms'et annars har man snart nya problem.
 
Det Àr troligen ett BMS, som hÄller koll pÄ batteristatusen, byter man batteri sÄ brukar man via ett bra diagnosverktyg programmera in att ett nytt batteri monterats, gör man inte det sÄ tror bilen att det gamla sitter kvar, hade det dÄ Àven kalkylerat att det batteriet var dÄligt sÄ fortsÀtter problemen Àven med ett nytt batteri. Sen Àdet viktigt att all ström ut//in gÄr via bms'et annars har man snart nya problem.
Hmm med risk att vara lite snurrig 😀
Men Sunlux batteriet har ju en BMS
Kan jag skippa batterisensor dĂ„? Fast dĂ„ vet inte EBLen status pĂ„ batteriet eller? 🙃
 
Ok har ett svar frÄn HELLA/KGK Support

6PK 010.842-00 is the same as 6PK 010.842-001. The last digit is indicating that it's single packed.
In Sweden the part number is 6PK 010 842 001 (only letters and numbers).

MisstÀnkte att svaret skulle bli sÄ typ men man vill ju vara sÀker.

SÄ nu Àr jag pÄ g till husbilen för att testa Anders tips #32 innan man köper en ny sensor.
 
Det Àr troligen ett BMS, som hÄller koll pÄ batteristatusen, byter man batteri sÄ brukar man via ett bra diagnosverktyg programmera in att ett nytt batteri monterats, gör man inte det sÄ tror bilen att det gamla sitter kvar, hade det dÄ Àven kalkylerat att det batteriet var dÄligt sÄ fortsÀtter problemen Àven med ett nytt batteri. Sen Àdet viktigt att all ström ut//in gÄr via bms'et annars har man snart nya problem.
Sören KÀll bytte detta dÄ det frÄn LMC hade gÄtt ut ett servicemeddelande om ev. problem med detta. Inget "programerades" in utan han bytte bara och kopplade in det igen.
(y)
 
Hmm med risk att vara lite snurrig 😀
Men Sunlux batteriet har ju en BMS
Kan jag skippa batterisensor dĂ„? Fast dĂ„ vet inte EBLen status pĂ„ batteriet eller? 🙃

Jo ser ut som min, men jag behöver veta om det funkar att byta till den som du visar, nummret Àr inte exakt samma.
Den jag har Àr 010.842-00 och den som du visar Àr 010.842-001
Jag har ingen aning om det mÄste vara exakt nummer.
Tack för tipset Åke

FrÄn det till nÄtt annat..
Tanke som spökar i huvudet 🙃

Det roliga i det hela Àr att husbils firmor jag talat med sÀger att det aldrig bytt en batteri sensor?? Jag vet 3 lmc Àgare och tidigare lmc Àgare, dÀr deras historier har slutat med byte av sensorn.
Kod: E022 (batterisensor) jag tror inte Schaudt tillverkar en massa EBLer och Paneler i sammarbete med HELLA och andra fabrikörer och sen bara har olika koder som inte betyder nÄtt.
Understryker att det bara Àr mina tankar om "aldrig bytt en batteri sensor"

Ringa Hella... Min tyska Àr lika med 0 sÄ att ringa dit blir det inte.
Men jag hittade ett svenskt telefonnummer i kvÀll med lite googlande sÄ skar testar det i morgon.
Att fler inte vet om de bytts eller inte beror vÀl antagligen pÄ att Àgaren lÀmnat in bilen pÄ service och verkstaden byter efter servicemeddelande frÄn LMC fab, var samma med EBL
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen