• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

VĂ€rme Inge 12v till Alde 3010

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Ort
GĂ€vle
Hej alla

Har ett problem 🙃
Sist var det spansk Gas men nu strömlös Alde och vattenpump.

LMC t712 -2014
Inge 12v till Alde 3010 + inge 12v till vattenpumpen, det funkade 1 maj sÄ bra sÄ... sen parkerat och för 3 dagar sedan sÄ funkar det inte.
Har ringt Alde och vi konstaterade att pannan funkar drog en kabel direkt till Alde12v matningen frÄn bo-batteriet och Alden och alde panelen startar sÄ det funkar, desamma med vattenpumpen kabel direkt frÄn batteriet till pumpen funkar.
Har bytt alla sÀkringar pÄ EBL-en som Àr en 630
kollat alla sÀkringar frÄn bo-batteriet samt bootsen etc.. Glas sÀkringar pÄ pannan Àr hela den startar och gÄr fint med direkt 12v frÄn batteriet.
Sen har vi ju dessa (Schaudt sdtbus am631) etc ? det blinkar röt och i jÀmn takt. LMC panelen visar bara U---- vilket Àr en V---- samt sÄ blinkar ikonen som man startar Alde panelen med pÄ LMC panelen.
Det kommer lite ström till Alde-pannan pÄ ynka 1,26v samma 1,26v till vattenpumpen.
Batterierna Àr full laddade Bo-delsbatteriet Àr frÄn Sunlux LiFePO4 160ah

Är det nĂ„n som har haft liknande problem ? och hur löste ni det?

Tacksam för alla förslag och tips

MvH
Tony
 
Besökte Du dem vi pratade om!
En djÀkla tur om försÀkringen tar det!
Kostar panelen 15 tusen idag.. fy för den lede!’
Köp en trisslott
😂
Ja och nej
Firman Sören KÀlls Bil tipsade mig om Stefan pÄ SE Motorcamp AB med mitt LMC problem.
Panelens pris Àr 6000:- och EBL 15000:- men som jag sa med den nya EBL-en sÄ har en ny felkod dykt upp E022 och som kan se sÄ Àr det batterisensor som ger en del info till EBL-en, inte bara temp en massa info om batteriet etc..
 
Ja och nej
Firman Sören KÀlls Bil tipsade mig om Stefan pÄ SE Motorcamp AB med mitt LMC problem.
Panelens pris Àr 6000:- och EBL 15000:- men som jag sa med den nya EBL-en sÄ har en ny felkod dykt upp E022 och som kan se sÄ Àr det batterisensor som ger en del info till EBL-en, inte bara temp en massa info om batteriet etc..
Jag hade ocksÄ Stefan i tankarna men, glömde bort Honom, Han har bra ryckte, fixar Àven plastskador.
Vad sa Han om Batterivalet som vi spÄnade om..? Litium kontra icke litium.
Hoppas det löser sig!
 
Jag hade ocksÄ Stefan i tankarna men, glömde bort Honom, Han har bra ryckte, fixar Àven plastskador.
Vad sa Han om Batterivalet som vi spÄnade om..? Litium kontra icke litium.
Hoppas det löser sig!
Han sa inget om det inte hans kollega heller.
Har lÀst pÄ nÀtet om litium osv
Och enligt Schaudt sÄ klarar EBL samt panelen litium, det Àr Schaudt som tillverkar bÄda.
Ja lmc sÀger att inte.
Men dĂ„ har Hymer och BĂŒrstner samma problem som LMC det har busspuckar samt andra mĂ€rken av nyare typ.
Pratade med Sunlux om deras batteri som jag har 160ah + booster, solpaneler, ragulator, 230 laddare, smartshunt. De ser inte heller att det ska vara nÄgot problem.
Har ocksÄ testat mitt system med AGM samma sak ingen Àndring.
Just nu sÄr HBn med allt i orginalt utförande.
Ska bli spÀnnande att se hur det funkar med ny panel?
Jag tror dock att det behövs en ny batterisensor ocksÄ med tanke pÄ felkod (E022) men hoppas att jag har fel.
 
Han sa inget om det inte hans kollega heller.
Har lÀst pÄ nÀtet om litium osv
Och enligt Schaudt sÄ klarar EBL samt panelen litium, det Àr Schaudt som tillverkar bÄda.
Ja lmc sÀger att inte.
Men dĂ„ har Hymer och BĂŒrstner samma problem som LMC det har busspuckar samt andra mĂ€rken av nyare typ.
Pratade med Sunlux om deras batteri som jag har 160ah + booster, solpaneler, ragulator, 230 laddare, smartshunt. De ser inte heller att det ska vara nÄgot problem.
Har ocksÄ testat mitt system med AGM samma sak ingen Àndring.
Just nu sÄr HBn med allt i orginalt utförande.
Ska bli spÀnnande att se hur det funkar med ny panel?
Jag tror dock att det behövs en ny batterisensor ocksÄ med tanke pÄ felkod (E022) men hoppas att jag har fel.
Hej
Den censor vi talade om igÄr hittade jag foto pÄ nÀr jag letade!IMG_7006.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen