• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur många vågar säga "Jag var med och röstade nej"

vi delar med Norge det var väl så elbörsen startade. Nu är väl Storbritannien också med. Har svårt att förstå att vi som har byggt ut våra älvar (förstörda för all framtid) ska betala för att andra länder inte gjort det i samma utsträckning. Är också förvånad att det gnälls på våra 4 elområden, att elen ska kosta lika mycket i hela landet. När jag bodde i Karesuando i ett nybyggt hus med vattenburen värme var årsförbrukningen ca35000 Kw. För det kan vara kallt i flera månader.
 
Ser ni några som spar på belysningen ( det enda man kan se förstås) inte någon som vi sett när vi varit ute med bilen
fasadbelysningar lyser upp fula släta fasader, lampstolpar lyser i tomma öde trädgårdar.

Många har fast elavtal till förhållandevis billigt pris men när de avtalen löper ut kanske fasadbelysningarna slocknar.

SE1
IMG_20221212_162954.jpg
 
Kärnkraftverk..... gammalt skräp... det gäller att va med sin tid...

Forskare i genombrott för fusionskraften: ”En milstople”


Typiskt....nu har det blivit... betalartikel...

Men fusion teknik...verkar va toppen...inga farliga utsläpp..ingen farlig radioktivitet... o billigt bränsle...
 
Senast ändrad:
Själv var jag 32 år, röstade inte då jag låg sjuk den dagen, hade jag röstat skulle jag röstat för Atomkraften då och i dag.
Men.. höga Elpriser? är den egentligen så dyr..?
Ser ni några som spar på belysningen ( det enda man kan se förstås) inte någon som vi sett när vi varit ute kvällstid med bilen
fasadbelysningar lyser upp fula släta fasader, lampstolpar lyser i tomma öde trädgårdar.
Kommunerna har inte släckt ner något vad vi sett, Trafikverket har fortfarande belysningar tända längs infarter och motorvägar
körde härförleden förbi Örebro, försökte räkna all belysningspunkter på E18.. men tabbade bort mig runt 800 lampor, Västerås samma.
Alla köpcenters p-platser har full belysning. Inne i tomma butiker lyser det för fullt, frysdiskar utan isolerande lock är fortfarande väldigt vanligt i butiker.. Ingen spar. Fartygen som ligger standby över vintern utanför vår altan 3 st har full belysning i sina slingor från för till akter nästan dygnet runt.
Läser dagligen om att Husbilsägare har värme på i sina tomma plastlådor.. trots det "höga" priset.
Är fullt medveten om att Belysningar är inte de stora förbrukarna! utan just värme aggregaten Kyla,Frysar drar mycket ström.
Inom vår kommun bygger USA företag som microsoft 3 st datahallar stora som 3 fotbollsplaner styck..
i grannkommunen byggs 1 sådan jättehall också, varje hall kommer att dra lika mycket ström som Göteborgs stad.. bara det att Microsoft behöver inte betala någon överföringsavgift eller elskatt till staten... enligt tidningarna i bygden.
Har också noterat det.
"Alla" gnäller om det höga elpriset (nästan varenda artikel handlar om det) men knappt någon sparar.
På jobbet säger de med stora hus och hög förbrukning "det är ingen ide' att spara då får man ju mindre i bidrag" och de kanske har rätt.
Man är kanske en idiot som jobbar för att få ner sin förbrukning några kWh.
Lite statistik i sammanhanget:
Vi har ägt vårt nuvarande hus i 20år, november har varit både kallare och varmare men i november 2022 hade vi den lägsta förbrukningen någonsin i november....
 
Håller med. Det kan bero på att våra politiker inte vet bättre och media har lågt eller inget intresse av frågor där teknik frågor kan tänkas ingå. Jämfört med media pådraget då en biografkedja i huvudstaden meddelade att man sålde godis på biografen och därför ber besökarna att inte ta med sig godis. Jag lyssnade på flera radio och tv kanaler den dagen alla från huvudstaden samtliga rapporterade om denna förskräckliga förändring.
Vilken politiker eller media har rapporterat att alla kraftnät måste ha en lokal tung elproduktion? Konsekvensen om man inte har det ser vi nu när överföring av el till södra Sverige minskar. Ex den nybyggda kraftledningen från Hallsberg till Skåne körs enligt uppgift tidigare i höst normalt till ca 50% upp till 75%. Tung elproduktion kan fås av kol, olja, gas, vatten och kärnkraft.

Så att stänga kärnkraft i södra Sverige och INTE ersätta den med annan tung elproduktion leder till minskad elkraft dels från bortkopplad kärnkraft OCH minskad överföringsel.
Det jag undrar är varför vi ska dela vår tillverkade ström med hela Europa. När vi hade en egen vattenkraft, kärnkraft som var billig men så helt plötsligt ska den ut på elmarknaden. Så har man inte byggt ut några älvar i andra länder. men ska ändå få tillgång till vår el. Vad blir nästa steg. Frankrike har vattenbrist ska då vårt vatten säljas på Europamarknaden till högstbjudande.
Hej. Länder i EU VILL GÄRNA HA EL FRÅN SVERIGE men de beror säkert på att de är billigare än att ställa om snabbt i det sitt landet män i Sverige har det förstörts nästan varje älv så när elbolagen vi sätta upp vindsnurror då protesterar det vilt där bolagen tycker att det är bra platser att ha dom på. Alla vill ha EL men ingen tillverkning inom syn eller hör avstånd.
Mvh Lasse
 
Har också noterat det.
"Alla" gnäller om det höga elpriset (nästan varenda artikel handlar om det) men knappt någon sparar.
På jobbet säger de med stora hus och hög förbrukning "det är ingen ide' att spara då får man ju mindre i bidrag" och de kanske har rätt.
Man är kanske en idiot som jobbar för att få ner sin förbrukning några kWh.
Lite statistik i sammanhanget:
Vi har ägt vårt nuvarande hus i 20år, november har varit både kallare och varmare men i november 2022 hade vi den lägsta förbrukningen någonsin i november....

Apropå kontraster, hemma har jag rörligt timpris, ligger mellan 5-9kr/kWh detta dygn, har knappt 19C inne och kör inga stora förbrukare.
I helgen som gick körde jag en extra el-ångpanna på på jobbet för att få igång en stoppad fabrik, bara den pannan drog 15MW i timmen, där rök några miljoner.
🥴
 
Som jag skrev i inlägg #29

 
Jag röstade på linje 3.

Men inser nu att det var fel. Vi behöver kärnkraften, speciellt i elområde 3 och 4.

Jag anser även att alla komuner skall ha åtminstonde en egen vindsnurra och att alla komunala byggnader skall ha solceller på sina egna tak.

Med solceller kan varje hus skapa sin egen el.
 
Jag är kluven när det gäller kärnkraften. Uttjänta bränslestavar, där finns det ingen färdig lösning. Det talas i princip inget om avfallshanteringen. Idag förvaras bränslestavarna i Oskarshamn. Den anläggningen kommer att bli full på sikt. Hur gör vi då med driften av kärnkraften. Säkerheten äventyras också med högstrålande avfall som förvaras så öppet. En slutförvaringsanläggning under mark ska hålla 100.000 år.

Jag förstår förstås att utan kärnkraften skulle samhället braka ihop.
Det finns idag inget annat alternativ som producerar så mycket elektricitet.

Vi får hoppas på att fusionskraften är framtiden eller något annat.
 
Jag är kluven när det gäller kärnkraften. Uttjänta bränslestavar, där finns det ingen färdig lösning. Det talas i princip inget om avfallshanteringen. Idag förvaras bränslestavarna i Oskarshamn. Den anläggningen kommer att bli full på sikt. Hur gör vi då med driften av kärnkraften. Säkerheten äventyras också med högstrålande avfall som förvaras så öppet. En slutförvaringsanläggning under mark ska hålla 100.000 år.

Jag förstår förstås att utan kärnkraften skulle samhället braka ihop.
Det finns idag inget annat alternativ som producerar så mycket elektricitet.

Vi får hoppas på att fusionskraften är framtiden eller något annat.
Det som i dag kallas för avfall kan inom en inte alltför avlägsen framtid användas i bridreaktorer. Avfallet från en sådan har mycket kortare halveringstid än dagens avfall. Man forskar om detta för fjärde generationens reaktorer.
Men då har väl Sverige allaredan slutförvarat det. :unsure:
I Sverige finns det förmodligen bland Europas största uranfyndigheter, men det är förbjudet att utvinna/bryta. Det skitjobbet får andra länder ta på sig.
 
Kan inte säja att jag är för kärnkraften mera ett av två onda ting - den andra är att frysa.
Varför inte bygga ny vattenkraft, kanske det idag går att göra generatorerna effektivare det är ju väldigt gamla grejor som vi förlitar oss på.
Skulle tro att den nya regeringen behöver gå in och styra upp vattenfall.
En annan typ av lägesenergi är ju vågkraften som ju delvis är vindkraftgenererad energi.
Man vet ju hur det gungar på haven trots tusentals hästkrafters stablisering.
Finns otroliga krafter där som bara väntar på att användas. Där det finns kraftiga havsströmmar borde en generator kunna producera.
Vindkraften borde vi undvika ganska litet av vindenergin går att tillgodogöra sig med de jämförelsevis tunna bladen, man pratar om svept yta men det handlar egentligen bara om kraften som verkar på varje blad och energin som frigörs består i att man bromsar upp luften och får mekanisk energi som ger elektrisk energi i generatorn.
En segelbåt är jag säker på tillgodogör sig vindkraften på ett betydligt effektivare sätt annars skulle man ha en vindsnurra som drev en propeller på alla typer av fartyg.
Sen är själva konstruktionen utsatt för vädrets påverkan på ett sätt som gör att de ofta havererar svårt att laga. Väldigt mycket glasfiberarmerad epoxi som kommer från olja -miljöförstöring. Begränsad livslängd. Flygplan byggda i glasfiber måste regelbundet gås igenom eftersom sprickor uppstår. De står dessutom på marken vid dåligt väder.
 
Jag är kluven när det gäller kärnkraften. Uttjänta bränslestavar, där finns det ingen färdig lösning. Det talas i princip inget om avfallshanteringen. Idag förvaras bränslestavarna i Oskarshamn. Den anläggningen kommer att bli full på sikt. Hur gör vi då med driften av kärnkraften. Säkerheten äventyras också med högstrålande avfall som förvaras så öppet. En slutförvaringsanläggning under mark ska hålla 100.000 år.

Jag förstår förstås att utan kärnkraften skulle samhället braka ihop.
Det finns idag inget annat alternativ som producerar så mycket elektricitet.

Vi får hoppas på att fusionskraften är framtiden eller något annat.

Vi i Sverige har 6st reaktorer i drift, jag går inte runt och är orolig för risker kopplade till dessa reaktorer,
men de över 400st i resten av världen, vad tänker du om dem?
t.ex Sydkorea har 24st reaktorer i drift på en yta av 25% i Sverige, det motsvarar att vi skulle ha typ 100St reaktorer igång.
 
Vi i Sverige har 6st reaktorer i drift, jag går inte runt och är orolig för risker kopplade till dessa reaktorer,
men de över 400st i resten av världen, vad tänker du om dem?
t.ex Sydkorea har 24st reaktorer i drift på en yta av 25% i Sverige, det motsvarar att vi skulle ha typ 100St reaktorer igång.
Jag går inte heller runt och oroar mig hela tiden.
För många år sen visades bilder från kärnkraftverket Ignalina på andra sidan Östersjön. Det var ingen vacker syn. Det stack ut trasor lite här och där. Hoppas att det inte ser ut så än idag.
Vi har 6st kärnkraftverk i Sverige. Att göra jämförelsen kontra Sveriges yta är ju lite konstig så att vi skulle ha 100 reaktorer.
Du får gärna utveckla det hela lite.
 
Att exportera kärnkraftverk till Förenade Arabemiraten? Det tål att googlas på!

Sydkoreas klimat... man lär så länge man lever.. ( o läser).

 
Senast ändrad:
Att exportera kärnkraftverk till Förenade Arabemiraten? Det tål att googlas på!

Sydkoreas klimat... man lär så länge man lever.. ( o läser).

 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen